کد خبر: ۲۳۳۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵

انتشار ایران چک های 500 هزار ریالی با طرح جدید

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از انتشار ایران چک های 500 هزار ریالی با طرح جدید در سال آینده خبر داد و گفت: ایران چک های جدید با طرح و رنگ متفاوت، اندازه کوچکتر و امنیت بالاتر، سال جدید منتشر خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مجید صنیعی در نشستی خبری که در محل بانک مرکزی برگزارشد، افزود: ابعاد ایران چک های کنونی 160 در 75 میلیمتر است اما ابعاد ایران چک های پانصد هزار ریالی جدید برمبنای اندازه اسکناس اصلاح و رفرم پول ملی (حذف چهار صفر) طراحی شده و ابعاد آن 142 در 71 میلیمتر است.

به گفته وی، اندازه این ایران چک ها همانند اسکناس های 500 ریالی موجود در بازار است.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی، اظهار داشت: البته تا زمانی که عمر ایران چک هایی که هم اکنون در بازار موجود است به پایان نرسد نیاز به جمع آوری نیست.

مدیرکل سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه در صورت ورود ایران چک های 100 هزار تومانی لزومی ندارد ایران چکهای 50 هزار تومانی فعلی جمع آوری شود، گفت: خودپردازهای بانک ها می توانند با تنظیم روی ایران چک های جدید و فعلی و در صورت نیاز آن را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

وی در عین حال درباره حذف 4 صفر از واحد پول ملی کشور، افزود: برای اجرای این طرح طبق پژوهش محققان بانک جهانی باید دو نوع اسکناس درشت تر از جمله اسکناس های 50 هزارتومانی اضافه شود و در عوض حجم اسکناس ها از 8 میلیارد قطعه کنونی به 4 تا 5 میلیارد قطعه کاهش یابد ضمن آنکه نرخ تورم نیز باید ثابت و یکنواخت باشد و تنوع سکه ها نیز 5 تا 6قطعه باشد که در شرایط فعلی نمی توان زمان حذف صفر از واحد پول ملی را اعلام کرد.

وی در عین حال یادآور شد حذف صفر از پول ملی ترکیه 25 سال طول کشید.



** هزینه هر اسکناس 100 هزار ریالی 1280 ریال و ایران چک هزار و 20 ریال


وی درباره هزینه تمام شده تولید هر برگ اسکناس 100 هزار ریالی در سال 91، گفت: این رقم برای هر برگ اسکناس 100هزار ریالی 1090 ریال و ایران چک به نرخ 800 ریال بود.

وی ادامه داد: این رقم برای سال 92 به ترتیب 1280 و 1020 ریال شده است.

صنیعی با بیان اینکه در صورت سفارش بانک مرکزی برای چاپ مجدد اسکناس های10 و 20 هزار ریالی این اسکناس ها با یک رو چاپ برجسته و احتمالاً تغییر در طرح پشت آن منتشر خواهد شد، افزود: بانک مرکزی مسئولیت دارد که در اسکناس های جدید بویژه اسکناسهای درشت تر طرح هایی را با موضوعات مختلف و مبتنی بر هویت ایرانی، اسلامی اجرا کند که از میان طرح های پیشنهادی طرح هایی از میان مشاهیر بزرگ ایران زمین و مفاخر علم و ادب و فلسفه و فقه انتخاب می شود.



** صدور چک در سال آتی نظام مند می شود

وی در ادامه طرح چکاوک را از برنامه های سال آینده بانک مرکزی در حوزه سازمان اسکناس و مسکوک عنوان و اضافه کرد: برهمین اساس طرحی در شرف اجرا است تا چک و صدور آن به صورت متمرکز و نظام مند انجام شود.

این مقام مسوول در بانک مرکزی تصریح کرد: برهمین اساس علاوه بر جلوگیری از برخی سوء استفاده ها، امکان انتقال تصاویر چک بدون انتقال فیزیکی آن نیز در شعب بانکها فراهم باشد و همه چک ها از رنگ، طرح، فرم و شکل یکنواختی اما با نشان هر بانک واگذار شود.

مدیرکل سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی درج مطالب مربوط به اطلاعات بانکی اشخاص در قسمت های خاص برگ چک های جدید و همینطور اختصاص مکان های خاص برای محل امضاء، مکان تاریخ با جدول گذاری مشخص را از ویژگی های چک های جدید اعلام کرد و افزود: طبق طرح مصوب چک بانک ها با رنگ مشخص در سازمان اسکناس و مسکوک تولید و ارائه خواهد شد.



** سکه ربع بهار آزادی با بسته بندی جدید به بازار می آید


این مقام مسئول در بانک مرکزی همچنین با اشاره به طرح و بسته بندی سکه های گرمی آن را در مقایسه با سکه های ربع بهار آزادی فاقد تاریخ و با پرتره حضرت امام خمینی (ره) توصیف کرد و گفت: تمام سکه های بهار آزادی نیز ویژگی های سکه های گرمی را خواهد داشت و البته با تولید محدودی که صورت گرفته طبق اعلام بانک مرکزی و در جهت اعمال تعادل بازار عرضه خواهد شد.

وی بسته بندی این سکه ها را همراه با ویژگی های امنیتی خاص مندرج بر آن و برخوردار از مرکب امنیتی عنوان کرد و گفت: موارد دیگر امنیتی بر روی بسته بندی اینگونه سکه ها لحاظ شده که هنگام رونمایی اطلاع رسانی خواهد شد.

صنیعی با تاکید بر تداوم چاپ و نشر اسکناس و ضرب سکه در طول سال، افزود: ما به این منظور دو مرکز عمده تولیدی تاسیس کرده ایم که ابتدا چاپخانه بانک مرکزی که از سال 62 تاسیس شد و در سی سال گذشته از صفر تا 100 امور درآن انجام می شود.

وی ادامه داد: همچنین کارخانه تولید اسکناس و اسناد بهادار از سال 82 آغاز به کار کرد که همه کاغذهای مورد نیاز برای تولید اسکناس و ایران چک، همچنین اوراق بهادار در آنجا تامین می شود.

صنیعی ضرابخانه بانک مرکزی را با سابقه بیش از 140 سال تامین کننده سکه های مورد نیاز کشور دانست و تاکید کرد: از همین رو در کشور هیچ دغدغه ای برای تامین اسکناس، کاغذ اسکناس و سکه نداریم.

وی تمرکز بر چاپ اسکناس 100 هزار ریالی و ایران چک 500 هزار ریالی را از برنامه های سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی دانست و گفت: چاپ اوراق بهادار از جمله پاسپورت، شناسنامه های مورد نیاز و اوراق مشارکت بانک مرکزی در همین سازمان صورت می گیرد.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی یادآور شد : با کمک صنایع بزرگ مس درکرمان و با استفاده از مس و نیکل تولید سکه در کشور بومی شده است.

وی با یادآوری اینکه از بابت تولید سکه های رایج 1 ، 2 و 5 هزار ریالی مشکلی نداریم، افزود: ما سالانه نسبت به سال قبل باید 20 تا 50 درصد تولید این سکه ها را اضافه کنیم که سال آینده نیز این سیاست را ادامه می دهیم.



** امحاء 550 میلیون قطعه اسکناس


صنیعی به از رده خارج کردن سالانه 500 تا 600 میلیون قطعه اسکناس فرسوده، آلوده و غیرقابل شمارش اشاره کرد و گفت: امسال نیز 550 میلیون قطعه اسکناس ریز و درشت امحاء شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین