کد خبر: ۲۳۴۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳

مذاکرات کری و لاوروف برای پایان بحران اوکراین

جان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا و ˈسرگئی لاوروفˈ همتای روس وی، امروز (چهارشنبه) برای تنش زدایی بر سر بحران اوکراین گفت و گو می کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا و به نوشته پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری بی بی سی، قرار است کری و لاوروف درحاشیه نشستی از قبل برنامه ریزی شده مربوط به لبنان در پاریس، دیدار و برای پایان دادن به بحران اوکراین مذاکره کنند.

با وجود تنش های شدید روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر بحران اوکراین، هر دو طرف علاقه خود را به مذاکره نشان داده اند.

همچنین کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو نیز امروز جلسه ای با روسیه در بروکسل خواهند داشت.

ˈآندراس فوگ راسموسنˈ دبیر کل ناتو پیش از این گفته بود روسیه حاکمیت و وحدت ارضی اوکراین را نقض کرده است. قرار است ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز امروز برای دیدار با دولت جدید اوکراین به کی یف سفر کند.

اوکراین 46 میلیون نفری از اواخر نوامبر سال گذشته میلادی (آبان/آذر 1392) در پی خودداری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی های گسترده بوده است.

بحران سیاسی در اوکراین از دوهفته قبل به دنبال تشدید خشونت در اعتراضات مردمی و خروج یانوکوویچ از قدرت، وارد مرحله تازه ای شد. استقرار نیروهای نظامی روسیه در منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه اوکراین، تحولات این کشور را در مرکز توجهات بین المللی قرار داده است.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا درنشست دوشنبه 48ساعت به روسیه فرصت دادند تا نیروهای مسلح مستقر شده در شبه جزیره کریمه را به پایگاه های نظامی اش باز گرداند. روسیه نیز به نظامیان اوکراینی مستقر در شبه جزیره کریمه 12 ساعت مهلت داده است تا این شبه جزیره را ترک کنند و در غیر این صورت، به آنها حمله خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین