کد خبر: ۲۳۴۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷

هشدارهای ایمنی برای چهارشنبه‌ی آخر سال

مدیر مرکز آموزشی درمانی قطب‌الدین شیراز با اشاره به اینکه شب چهارشنبه‌ی آخر سال توجه به نکات ایمنی، زمینه‌ساز پیشگیری از بروز حوادث و جلوگیری از خسارت‌های جانی جبران‌ناپذیر است، گفت: مهم‌ترین نکته اینکه استفاده از مواد آتش‌زا و محترقه‌ی غیراستاندارد، بسیار خطرناک است و خانواده‌ها باید مراقبت لازم را انجام دهند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «باقر نسیمی» امروز(دوشنبه 19 اسفندماه) اظهار کرد: اگر نگاهی گذرا و سطحی به آمار مصدومان سال‌های اخیر داشته باشیم متوجه می‌شویم که علت وقوع بسیاری از حوادث و سوانح بی‌توجهی به نکات ایمنی بسیار ساده است.

وی ادامه داد: بی‌توجهی و کم‌توجهی به این هشدارها حوادث مصیبت‌بار غیرقابل جبرانی به بار آورده، طوریکه آمار آسیب‌دیدگان سال 90 در کشور جمعاً به 1980 مورد رسید،‌ اگرچه خوشبختانه در مقایسه با سال 89 بالغ بر 5.1 درصد کاهش داشته و در سال 91 نیز نسبت به پارسال اندکی کاهش داشته است، اما باید عنوان کرد که در سال 91 نیز گروه سنی جوان و نوجوانان بیشترین میزان آسیب‌پذیری را داشته و بطور متوسط 91 درصد حوادث در مناطق شهری رخ داده است.

مدیر مرکز آموزشی درمانی قطب‌الدین شیراز گفت: پارسال 47.1 درصد حوادث حین بازی با مواد محترقه، 19.5 درصد حین گذر به‌شکل عابر پیاده، 10.9درصد حین تماشا، 5.6 درصد حین پریدن از آتش، 2.7 درصد حین تهیه و ساخت مواد محترقه و آتش‌زا و 1.2 درصد حین انجام وظیفه برای افراد رخ داده است، بنابراین به هم‌وطنان توصیه می‌شود در جهت حفظ سلامت خود و خانواده و جلوگیری از آسیب رساندن به دیگران حتی‌الامکان از برگزاری آن جلوگیری کرده یا حداقل رعایت نکات ایمنی و پیشگیری را لحاظ کنند تا از بروز عواقب پشیمان‌کننده جلوگیری شود.

نسیمی با تأکید بر اینکه خانواده در پیشگیری از حوادث نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند، از طرفی والدین فرزندان خود را به‌هنگام استفاده از مواد محترقه و آتش‌بازی بی‌خطر همراهی کنند و اجازه ندهند کودکان به هیچ عنوان شخصاً این مواد را به‌کار گیرند یا تهیه کنند.

وی با یادآوری اینکه نگهداری این مواد در هر نقطه‌ای از منازل مسکونی با خطرات فراوانی همراه است، توصیه‌ کرد: همیشه در مواقع آتش‌بازی برای اطفاء حریق آب و کپسول اطفاء حریق و حتی‌الامکان جعبه‌ی کمک‌های اولیه در دسترس باشد، مواد آتش‌بازی منفجره و محترقه را به طرف خود و دیگران پرتاب نکنید، هیچگاه مواد آتش‌بازی منفجره و محترقه را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید چون در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاب شده و سبب صدمات و خطرات جانی می‌شود، هیچگاه از الکل یا بنزین بمنظور آتش‌گیری مواد استفاده نکنید، از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی در واحدهای مسکونی و معابر، کوچه و خیابان خودداری و از پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت‌ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده‌ی بروز آتش‌سوزی است، جداً خودداری شود.

مدیر مرکز آموزشی درمانی قطب‌الدین شیراز افزود: صاحبان فروشگاه‌های مواد شیمیایی و رنگ فروشی‌ها، از فروش هرگونه مواد آتش‌زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان جداً خودداری کرده و افراد از قرار دادن کپسول اسپری، حشره‌کش‌ها و.... بر روی آتش خودداری شود، مراقب رفتارهای خطرآفرین و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب به پلیس 110 اطلاع داده شود و از طرفی از برپایی آتش در معابر باریک و نزدیک پست‌های برق یا ایستگاه‌ها فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی خودداری شود.

دکتر نسیمی ممانعت از برپایی آتش‌های حجیم و غیرقابل مهار، نگهداری مواد محترقه غیراستاندارد از قبیل اکلیل، سرنج، زرنیخ و کلرات، در منازل و لزوم رعایت حقوق شهروندی را یادآور شد و گفت: بیاید شور و شادی چهارشنبه‌ی آخر سال را با یک عمر غم و افسوس آه عوض نکنیم.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: آمار مصدومان مراجعه‌کننده به بیمارستان سوانح سوختگی قطب‌الدین شیرازی در سال 90 تعداد 32 نفر بود که از مناطق دست، پا، صورت و سینه دچار آسیب شده بودند، که 27 مرد و 5 زن را شامل می‌شود، هم‌چنین سال 91 این تعداد به 33 نفر رسید که شامل 27 مرد و 6 زن می‌شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین