کد خبر: ۲۳۴۹۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴

فصل جدید روابط ایران و اروپا با سفر اشتون به تهران

هم‌زمان با سفر کاترین اشتون به ایران و دیدارش با مقامات بلندپایه ایرانی، رسانه‌های غربی ضمن پوشش خبری این اتفاق این سفر را آغاز فصل جدید روابط ایران و غرب دانستند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری شینهوا ضمن پوشش کامل اظهارات کاترین اشتون در دیدارش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گزارش داد: به نظر می‌آید سفر اشتون به ایران آغازی باشد برای گسترش همکاری‌ها میان ایران و کشورهای غربی.

این خبرگزاری در ادامه گزارش داد: خانم اشتون توافق اولیه ایران و گروه 1+5 را یک اقدام اولیه مثبت دانست اما تاکید کرد که این توافق به اندازه توافق نهایی میان این کشورها مهم نیست.

اشتون اضافه کرد: دستیابی به توافق جامع نهایی با ایران مشکل است و تضمینی برای دستیابی به این موفقیت وجود ندارد.

این خبرگزاری همچنین در گزارش خود آورده است: خانم اشتون در سخنانش با خبرنگاران گفت که با حمایت مردم ایران و جامعه بین‌الملل امیدواریم که به توافق جامع نهایی با ایران دست پیدا کنیم.

همچنین شبکه خبری بی‌بی‌سی دیدار خانم اشتون از ایران و دیدارهایش با مقامات ایرانی را به طور کامل پوشش داد.

لیز دوست خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی که به همراه کاترین اشتون به ایران آمده است در این باره گفت: این دیدار اساسا با هدف کشف پتانسیل‌های موجود برای روابط جدید میان ایران و اروپا انجام شده است.

این شبکه همچنین اعلام کرد: این امید وجود دارد که کاترین اشتون این پیام را به رهبران ایرانی برساند که اگر آنها می‌خواهند روابط جدید با جامعه بین‌الملل ایجاد کنند باید چیزهای زیادی را به دست آورند.

پایگاه خبری بوستون گلوب نیز ضمن پوشش خبری سفر کاترین اشتون به ایران در این باره نوشت: رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفرش به تهران اعلام کرد که در خصوص دستیابی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 به توافق نهایی خوش‌بین است.

کاترین اشتون در تهران در خصوص توافق نهایی در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران، گفت: بسیار سخت و چالش‌برانگیز است. هیچ تضمینی وجود ندارد که ما به موفقیت دست پیدا کنیم اما من فکر می‌کنم که ما با حمایت مردم ایران و با توجه به تلاش‌های وزیر امور خارجه ایران و تیم او و همچنین با حمایت جامعه بین‌الملل از کار ما، ما باید تلاش کنیم که به موفقیت در این زمینه دست پیدا کنیم.

روزنامه واشنگتن پست پس از پایان سفر خانم اشتون به تهران و دیدارش با مقامات ایرانی در این باره نوشت: رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی به تهران وارد شد که گفت از مذاکرات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

اشتون در تهران گفت: نزدیک به چهار سال است درگیر مساله مذاکرات هسته‌ای ایران هستم و فکر می‌کنم توافق اولیه ایران و گروه 1+5 واقعا و بسیار مهم است اما نه به اندازه توافق جامع نهایی که ما هم‌اکنون درگیر آن هستیم.

این روزنامه در ادامه نوشت: دور بعدی مذاکرات در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران قرار است هفده مارس (ماه جاری میلادی) در وین اتریش ادامه یابد.

این روزنامه در ادامه گزارشش سفر اشتون به تهران را نشان دهنده رویکرد جدید اتحادیه اروپا در مواجهه با ایران دانست.

کاترین اشتون بالاترین مقام اتحادیه اروپاست که از سال 2008 تاکنون به ایران سفر می‌کند.

علاوه بر این رادیو صدای روسیه گزارش داد: کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران رفت تا با مقامات بلندپایه ایرانی دیدار و در مورد نگرانی‌ها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.

این شبکه رادیویی سفر اشتون را نشان دهنده بهبود روابط ایران و غرب دانست که سبب شده است ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست پیدا کنند.

صدای روسیه همچنین گزارش داد: کاترین اشتون در حالی به ایران سفر کرده است که پیش از این دیپلمات‌هایی از ایتالیا، سوئیس، بلژیک و اسپانیا از ایران بازدید کردند.

این شبکه رادیویی به نقل از یک دیپلمات اروپایی مستقر در تهران نوشت: خانم اشتون به ایران آمده است تا راه را برای روابط این کشور و غرب هموارتر کند.

این دیپلمات اروپایی همچنین گفته است که سفر اشتون به ایران نشان دهنده اراده مثبت اتحادیه اروپاست.

به گزارش ایسنا، همچنین شبکه سی‌ان‌ان، دویچه‌وله و یورونیوز در گزارشاتی جداگانه علاوه بر پوشش خبری سفر کاترین اشتون به ایران، این سفر را نتیجه گرم‌تر شدن روابط ایران و غرب دانستند و اعلام کردند این سفر فصل جدیدی در این روابط است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین