کد خبر: ۲۳۵۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸

واکنش اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره شعر به حضور یدالله رویایی در ایران

انتشار خبر احتمال حضور یدالله رویایی در جشنواره شعر فجر، واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بعضی از سایت‌های خبری با انتقاد از این انتخاب جشنواره شعر و دعوت از این شاعر برای حضور در ایران، این کار را پرسش‌برانگیز دانستند و خواستار توضیح مسئولان جشنواره درباره این خبر شدند.

بلافاصله علی آبان سخنگوی جشنواره، با تاکید بر این که درحال رایزنی برای حضور رویایی در ایران هستند، گفت که ما فقط جنبه شعری و ادبی شخصیت او را در نظر می‌گیریم و این نهادهای مربوطه هستند که باید تصمیم بگیرند به او مجوز ورود به ایران بدهند یا خیر.

این همان حرفی است که به نوعی باقی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر هم به آن اشاره کرده‌اند. مثلا فاطمه راکعی، شاعر و عضو این شورا در گفتگو با ستادخبری این جشنواره گفته است: «ما فکر کردیم که امسال مخصوصا با روی کار آمدن دولت اعتدال و تدبیر و فراهم آمدن فضای جدید از یک بعدی نگاه کردن در حوزه شعر و ادب اجتناب کنیم و نظر شورای سیاستگذاری که از اقشار مختلف فرهنگی، هم اساتید دانشگاه که تخصصی نگاه می کنند و هم شاعرانی که بازتر به قضایا نگاه می کنند در آن حضور دارند، بر این قرار گرفت که امسال سعی کنیم به شعریت آثار و شاعرانگی اهمیت بیشتری بدهیم و از شاعران بزرگی که با جشنواره‌های پیشین شعر فجر همکاری نداشته اند دعوت به عمل آوریم. این برای ارتقای سطح کیفی شعر لازم می‌دانیم و برای این که همه سلایق فرهنگی باشند، چرا که ایران یک کشور تک‌صدا نیست.»

این استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به جوسازی خبری علیه جشنواره شعر در برخی از رسانه‌های خاص اظهار داشت: «اما ارگان‌هایی که متاسفانه درمورد دعوت از یکی از نام‌های شناخته شده شعر معاصر ایران معترض شده‌اند دارای دیدگاه‌های تند و افراطی‌اند. من نمی‌توانم خیلی به ادعاهای آن‌ها اعتماد کنم، چرا که آن ها گاهی دیدیم که حتی کسانی که سی سال با عشق به این انقلاب خدمت کرده و شعرهاشان در مورد امام و انقلاب در کتاب های درسی چاپ شده است از واژه فتنه استفاده می‌کنند.»

محمدعلی مجاهدی شاعر هم معتقد است که این نهادهای ذی‌صلاح هستند که در‌این‌باره تصمیم می‌گیرند: «در مورد جنبه‌های سیاسی افرادی که به جشنواره دعوت می‌شوند، حوزه‌های ذی صلاح هستند و آن ها باید اظهار نظر کنند ولی اینکه چه چهره‌هایی باید انتخاب شوند به نظر من باید اولویت به کشورهای اسلامی داده بشود و چهره هایی که در زمینه ی بیداری و اعتراض کارهای خوبی دارند و شناسایی شوند. در کشورهای دیگر هم افراد آزادی‌خواه کم نیستند و حضورشان در ایران و آشنایی شان با شعرای معاصر از یک طرف و این تعاملی که از نظر اندیشه ای صورت می گیرد پیامد های خوشی دارد که اگر اینگونه نباشد به نظر من بعد بین المللی جشنواره زیر سئوال می‌رود.»

او با انتقاد از کیفیت برگزاری جشنواره شعر در سال‌های گذشته اظهار داشت: «در دوره های قبل بعضاً دیده می شد از اتباع خارجی که در قم مشغول به تحصیل هستند دعوت می‌کردند اما آیا این‌ها چهره‌های شاخصی هستند و یا ترازشان با تراز جشنواره که باید در سطح بالایی باشد تناسبی دارد؟ صرف اینکه یک فرد خارجی است و شعری دارد قابل قبول نیست شورایی لازم است تا این افراد شناسایی شوند و افراد شاخص را دعوت کنند و البته به نظر من اولویت را بگذارند برای کشورهای اسلامی که اکنون درگیر انقلاب هستند.»

در این میان محمدعلی بهمنی شاعر جنوبی نیز گفته یدالله رویایی بینادگذار شعر حجم است و اگر قرار است نحله‌های شعری در جشنواره شعر فجر مورد بررسی قرار گیرند، نمی‌توانیم از کسی که پایه‌گذار یکی از این نحله‌های شعری است دعوت نکنیم: «یدالله رویایی شیوه‌دار شکلی از شعر است و ما نمی‌توانیم اگر بخواهیم درباره این شکل شعر صحبت کنیم، از کسی که پایه‌گذار این شیوه و شکل است در جشنواره هشتم دعوت نکنیم.»

به گزارش خبرآنلاین، او همچنین گفته: «درباره دوستانی که نگران‌اند باید گفت نوع تفکر رویایی ممکن است نسبت به گذشته تغییر کرده باشد. این‌که او نقطه نظرهایی درباره انقلاب دارد یا نه به وزارت امور خارجه مربوط می‌شود اما در مقوله شعری ما باید به او احترام بگذاریم. رویایی شاعری است که در کشور ما کتاب‌هایش خوانده می‌‌شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین