کد خبر: ۲۳۵۶۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲

انتقاد ساعد باقری از پرونده‌سازی‌ها علیه انجمن شاعران

ساعد باقری با انتقاد از رویکرد علیرضا قزوه در مقابله با شکایتی که از وی ثبت شده، گفت: در بیانیه‌ی موسوم به بیانیه شاعران پاسدار، آقای علیرضا قزوه به عنوان دیده‌بان شعر انقلاب و فرهنگ انقلاب معرفی شده و انجمن شاعران تهدید شده است که اگر به "بداخلاقی‌ها و ناجوانمردی‌های" خود ادامه بدهد، با آن برخورد خواهد شد. حال آنکه تنها کاری که ما کردیم، شکایت بردن به قوه‌ی قضائیه است که جزو حقوق شهروندی هر انسانی‌ست و اینکه با تهدید به برخورد؛ بخواهند ما را از شکایت باز بدارند، هیچ صورت خوشی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: وی دراین‌باره به خبرنگار ایلنا اظهار داشت: آقای قزوه در ادامه‌ی اتهاماتی که به انجمن شاعران وارد کرده، سعی می‌کند با اضافه کردن بار امنیتی به موضوع، مساله را از مسیر اصلی خارج کند. تا آنجا که اطلاع دارم ایشان مطالبی را از فیسبوک برخی از اشخاص که عضو هیات مدیره انجمن شاعران نیستند و تنها به انجمن رفت و آمد داشته‌اند، جمع آوری کرده و در جهت تخریب انجمن به آن‌ها اتکا می‌کند.

باقری این رویکرد را رویکردی اشتباه و در تناقض با قانون خواند و گفت: انجمن شاعران سایت رسمی دارد و برنامه‌هایی که در آن به اجرا گذاشته می شود، مشخص است. بنابراین مطالبی که یک نفر خارج از حیطه‌ی فعالیت‌های انجمن و روز فیسبوک شخصی خودش می‌گذارد، نمی‌تواند دلیلی باشد برای مجرم بودن انجمن.

وی اضافه کرد: مطابق با آیه‌ی شریفه‌ی قرآن کریم؛ هیچ کسی بار گناه دیگری را نمی‌کشد. حال آنکه آقای قزوه با پرونده سازی و جمع کردن اطلاعات ناقص و گمراه کننده، خارج از حیطه‌ی قانون که تعریف روشنی از جرم دارد، عمل می‌کند.

عضو هیت مدیره انجمن شاعران ادامه داد: آیا اگر روی فیسبوک شخصی که در حوزه‌ی هنری آمد و شد دارد، مطلب خلافی درج شده باشد، به این معناست که حوزه‌ی هنری مجرم است و مسوولیت آن مطلب، به عهده‌ی مدیران حوزه‌ی هنری خواهد بود؟

این شاعر نام‌آشنا با اشاره به موضعی که شاعران پاسدار در حمایت از علیرضا قزوه گرفته‌اند، اظهار داشت: ما نه به دیوان لاهه شکایت کرده‌آیم و نه به سازمان ملل؛‌ بلکه شکایت خود را به قوه‌ی قضاییه جمهوری اسلامی ارائه کرده‌ایم و طبیعتا این قوه صلاحیت کامل را برای رسیدگی به اتهاماتی که آقای قزوه به کررات آن‌ها را تکرار کرده؛ دارد.

باقری افزود: تنها هدف ما از شکایت کردن، روشن شدن حقیقت است زیرا باید مشخص شود که اتهام سوءاستفاده از بیت‌المال ازسوی انجمن شاعران، اتهام کذبی‌ست. اما متاسفانه می‌بینیم که در مقابل تظلم‌خواهی ما نسبت به اتهاماتی از این دست، اتهامات دیگری مثل انتساب دادن انجمن و اعضای آن به جریان ضد و انقلاب و فتنه نیز اضافه شده.

وی ضمن برائت جویی از این اتهامات، خاطرنشان کرد: بارها پیش آمده که من و یا آقای سهیل محمودی در جلسات انجمن، مانع از ادامه‌ی شعرخوانی توسط برخی از شرکت‌کنندگان شده‌ایم؛ و به آن‌ها تذکر داده‌ایم که مواجه شدن با برخی از مسائل، خارج از قاعده و موازین درست نیست. زیرا ما طرفدار آرامش هستیم و از نگاه‌های شخصی و سلیقه‌ای پرهیز داریم.

عضو هیات مدیره انجمن شاعران ایران با اشاره به برخی از برنامه‌های انجمن در ایام سال، اظهار داشت: نگاه و رویکرد ما در برنامه‌های انجمن روشن و واضح است؛ آنچنانکه برنامه‌هایی همچون شب‌های نینوایی، کنگره شعر فاطمی و سایر برنامه‌های آیینی نیز از آن جمله‌اند. بماند که آقای قزوه گفته‌اند ما بعداز اتهامات ایشان، قصد داریم با برگزاری این برنامه‌ها افکار عمومی را فریب دهیم. اما گویا ایشان فراموش کرده‌اند که کنگره شعر فاطمی؛ امسال سومین دوره‌ی خود را پشت سر گذاشت و برنامه‌هایی همچون مقتل‌خوانی در ایام محرم از نفس المحموم، تاریخ طبری و تاریخ بلعمی سال‌هاست که جزو برنامه‌های انجمن است.

باقری درمورد پایبندی به اصول و موازین اسلامی در برنامه‌های رسمی انجمن شاعران گفت: یکایک اعضای هیات مدیره انجمن شاعران به موازین نظام و اسلام پایبند هستند و در عین حال به برخی از رفتارها انتقاد می‌کنیم. این رویه برای تمامی اهالی قلم و ادبیات،‌ رویه‌ی آشنایی است. بنابراین معرفی شدن ذیل عنوان "شاعر انقلاب" دلیل نمی‌شود که چشم‌مان را روی ضعف‌ها، کاستی‌ها و انجراف از اصول اولیه ببندیم. بدون شک هنرمند، حساس است و اگر گرایش آرمانی داشته باشد،‌ این حساسیت بروز خواهد کرد.

وی ادامه داد: ظاهرا برخی مایل به بی‌خطی هستند و پایداری بر موازین و اعتقادات انقلابی ما را برنمی‌تابند. حال آنکه ما با این موازین و اعتقادات رشد کرده‌ایم، از جوانی با آرمان‌های مردم پیوند داشته‌ایم؛ با خوشحالی‌شان شاد و با غصه‌هاشان غمگین شده‌ایم. و کیست که نداند شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" شعار ملت بوده و هست؟

عضو هیات مدیره انجمن شاعران ایران افزود: به جز "استقلال" که با انقلاب اسلامی محقق شد، در دو وجه دیگر تا رسیدن به موازین پایدار و قابل تعریف، هنوز فاصله هست. دلیلش نیز اختلاف‌نظرهایی‌ست که مجموعه‌های درون نظام با یکدیگر دارند. همین هم باعث شده که وقتی رییس قوه‌ی مجریه بعد از 35 سال عزمش را جزم کرده که به تعریف مشخصی از حقوق شهروندی برسد، همچنان با مقاومت‌هایی روبروست.

وی اظهار داشت: همین مساله‌ی پروندهسازی از روی صفحات فیسبوک شخصی اشخاصی که تنها به انجمن شاعران رفت و آمد داشته‌اند، گواه این مدعاست؛ همینطور اقدام اخیر در مقابل تظلم‌خواهی انجمن و تهدید به برخورد نیز گواه دیگری‌ست. البته آقای قزوه بار اولی نیست که اقداماتی از این دست را صورت داده و همین مسائل نشان‌دهنده‌ی نیاز جدی به بازتعریف حقیقی حقوق افراد و پایبندی به آن را ثابت می‌کند.

باقری در ادامه شاعران پاسدار را مخاطب قرار داد و گفت: من از این دوستان می‌خواهم که خودشان را جای ما بگذارند! اگر کسی به آن‌ها اتهام می‌بست که با پول بیت‌المال زنان خود را عوض کرده‌اند، جز شکایت کردن به مرجع قضایی و تظلم‌خواهی چه راهی برای اعاده‌ی حیثیت پیش روی خود می‌دیدند؟

وی اضافه کرد: من در زندگی‌ام از هیچ کسی شکایت نکرده‌بودم؛ آن هم از یک شاعر! آقای قزوه آتشی را روشن کرد که می‌شد خیلی زودتر از این‌ها آن را خاموش کرد اما متاسفانه ایشان هر روزی که گذشت، در این آتش بیشتر دمیدند. در تیراژ چند میلیونی به ما اتهام زدند و در مقابل اعتراض ما، تنها د وبلاگش شخصی خود عذرخواهی کردند؛ آن هم نه به صورتی که صحت اتهاماتش را انکار کند! یعنی فقط گفت "این عین سخن یکی از دوستان بود که از دهانم پرید".

این شاعر در پایان اظهار داشت: ای کاش دوستان امضاکننده‌ی بیانیه، به‌جای چنین مواجه و داوری روی اسناد مربوط به فیسبوک شخصی برخی از افراد که هیچ نقشی در اداره‌ی انجمن شاعران و برنامه‌های آن ندارند، مستقیما در برنامه‌های انجمن حاضر می‌شدند، سری به سایت رسمی انجمن می‌زدند و به محتوای شکایت ما توجه می‌کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین