کد خبر: ۲۳۵۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷

مجوزهای استخدامی بسته نیست

معاون هماهنگی معاونت توسعه آخرین تصمیمات معاونت توسعه برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و استخدامی را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمدعلی داریانی در گردهمایی معاونان توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری‌ها با اشاره به تاکیدات قانونی و چگونگی انجام استخدام‌ها در نظام اداری کشور توضیح داد: قانون برنامه‌ی پنجم هرگونه به کارگیری نیروی انسانی را ممنوع می‌داند، مگر این‌که مجوزهای استخدامی برای هر سال در سقف اعتبار مصوب تعیین شده باشد.این در حالی است که مشکل اصلی ما اکنون آن است که ازمون‌های برگزار شده در دوره‌های قبل اغلب بدون پیش‌بینی تامین منابع مالی انجام شده است.

وی با اشاره به این‌که تاکید قانون بر انجام استخدام‌ها از طریق نشر عمومی و برگزاری آزمون‌های عمومی و تخصصی است، افزود: بنابراین تمام آحاد مردم باید بتوانند از فرصت برابری برای قرار‌گرفتن در نظام اداری یک کشور بر مبنای شایسته سالاری و احراز شرایط استخدامی داشته باشند.

معاون هماهنگی معاونت توسعه یادآور شد: با وجود این‌که در سال‌های اخیر آزمون‌های استخدامی برگزار شده، اما اگر منابع لازم برای تامین مالی آن در دستگاه‌ها از طریق معاونت برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد، و آزمون‌های برگزار شده مودر تایید معاونت توسعه مدیریت قرار نگیرد، بی‌تردید استخدامی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به برخی استثنائات در امور استخدامی یادآور شد:‌ما در مقابل خروج یک سوم مشاغل حاکمیتی و جایگزینی برای آنها هم‌چنین مناطق کمتر توسعه یافته و برخی موارد دیگر در حوزه استخدام استثنا قائل می‌شویم.

داریانی با بیان این‌که استخدام‌ها برای دولت تعهد ایجاد می‌شود، گفت: این تعهد 30 تا 35 ساله نیست، بلکه 60 تا 70 سال یعنی زمان بازنشستگی کارکنان نیز در بر می‌گیرد، چرا که در حال حاضر کل حقوق بازنشستگان را دولت، نظام اداری و حاکمیت پرداخت می‌کند.

معاون هماهنگی معاونت توسعه با اشاره به مصوبه‌ی مهرآفرین که در دولت گذشته به تصویب هیات وزیران رسید، افزود: این مصوبه در دی‌ماه سال 91 برای اولین‌بار مورد انتقاد مجلس قرار گرفت و دولت نیز اصلاحی را در آن انجام داد که مجدد در اسفند‌ماه 91 و تیرماه 92 نیز مورد انتقادات قانونی قرار گرفت و در نهایت دولت یازدهم آن را به‌طور کامل لغو کرده و در آبان‌ماه سال جاری بخشنامه‌ای را برای ساماندهی مصوبه‌ی مهرآفرین صادر کرد.

داریانی در ادامه با اشاره به بخشنامه جدید معاونت توسعه برای تعیین تکلیف استخدام و تبدیل وضعیت نیروها بیان کرد: براین اساس ادامه‌ی فرآیند آزمون‌ها در هر مقطعی که بودند متوقف شد و استانداری‌ها موظف شدند تا مدارک و مستندات آخرین وضعیت را به معاونت توسعه ارسال کنند.

وی ادامه داد: فرآیند آزمون‌های استخدام شده برگزار‌شده بررسی خواهد شد و در صورت اطمینان از قانونی و صحیح بودن آنها تعیین تکلیف می‌شود.

معاون هماهنگی معاونت توسعه افزود: با لغو مهرآفرین هرگونه سهمیه استفاده نشده ابطال شده است و هرگونه کد شناسه و یا فرآیند استخدامی انجام شده پابرجاست.

داریانی مهم‌ترین مشکل آزمون‌های استخدامی را تامین اعتبار آن دانست و گفت: طبق جلساتی که با حضور معاونت برنامه‌ریزی داشتیم، برخی از استان‌ها برای استخدام‌های سال 93 اعتبار لازم را دریافت کردند، اما در برخی دیگر چنین اتفاقی رخ نداده و در تلاش برای رفع مشکل آنها هستیم.

وی با بیان این‌که برخی دستگاه‌ها که دو تا سه مجوز استخدام دارند، در صورت تایید معاونت توسعه استخدام های خود را انجام خواهند داد، یادآور شد: اما در مورد سازمان‌هایی که مجوز 50 تا 100 و یا حتی ارقام بالاتر استخدامی را دارند باید به‌طور جدی‌تری منابع مالی آنها مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم‌گیری شود.

معاون هماهنگی معاونت توسعه هم‌چنین صدور مجوز استخدامی را منوط به پیشنهاد دستگاه مربوطه، تامین اعتبار معاونت برنامه‌ریزی و تایید معاونت توسعه مدیریت عنوان کرد.

داریانی در ادامه با تاکید بر این‌که مجوزهای استخدامی بسته نشده است، گفت: ما در مدت اخیر مجوز استخدام برای پنج تا شش دستگاه را صادر کرده‌ایم بنابراین به هیچ‌ وجه این‌گونه نخواهد بود که تمامی دستگاه‌ها از نیرو بی‌نیاز شده و ما دیگر استخدام انجام ندهیم.

وی در ادامه با اشاره به تبدیل وضعیت نیروها در نظام اداری گفت: یکی از جدی‌ترین مشکلات ما در تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به قرار‌دادی است، چرا که در سال‌های اخیر با دلایلی که انگیزه آن را نمی‌دانیم نیروهای قراردادی به پیمانی تبدیل شدند، بدون این‌که توانمندی و شایستگی کامل را داشته و یا در آزمونی شرکت کرده باشند.

معاون هماهنگی معاونت توسعه در مورد تبدیل وضعیت نیروهای انتقال یافته نیز گفت: نیروهای قرار‌دادی انتقال یافته‌ای که تبدیل وضعیت شده‌اند نمی‌توانند به محل اول خدمت خود بازگردند مگر این‌که به منطقه همتراز با مکان فعلی محل خدمت خود منتقل شوند.

داریانی خاطر نشان کرد: برای تمامی نیروهای قرار‌دادی قبل از اول فروردین‌ماه سال 90 که اطلاعات خود را ارسال کرده‌اند کد شناسه صادر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین