کد خبر: ۲۳۵۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲

سیگار طی یکسال 190 درصد گران شد

شاخص های بانک مرکزی و همچنین گزارش های مدیران شرکت دخانیات نشان می دهد قیمت انواع محصولات دخانی طی یکسال 190 درصد گران شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرآنلاین، محصولات دخانی 4 دهم درصد از هزینه ماهیانه خانوارها را به خود اختصاص می دهند. هر خانوار ایرانی به طور متوسط ماهیانه 86 هزار تومان هزینه مواد دخانی می کند. برهمین اساس قیمت این نوع محصولات در سبد مصرفی خانوار اهمیت بسیار بالایی دارد.

در همین حال سیاوش افضلی معاون بازرگانی و اقتصادی شرکت دخانیات از رشد 190 درصدی قیمت محصولات دخانی طی سال 91 خبر داده است.  او در این مورد گفت: در سال 91 با افزایش 190 درصدی قیمت محصولات مواجه بوده ایم. نکته‌ای که اساساً جای خوشحالی ندارد. چون در ازای این افزایشِ درآمدِ ریالی اندک تقریباً کاهشی 50 درصدی در سهم‌مان از بازار داشته‌ایم که قابل قیاس با آن درآمدِ کسب‌ شده نیست. بقول آن ضرب‌المثل معروف فقط درختها را دیده‌اند و نه جنگل را.»

در همین دوره زمانی واردات سیگار با رشد قابل توجهی همراه است. به گزارش گمرک واردات سیگار حاوی توتون در دی ماه امسال با رشد شدید 558.48 درصدی از مرز 12.7 میلیون دلار گذشت. ضمن اینکه وزن سیگارهای وارداتی هم با افزایش 357.56 درصدی بالغ بر 1200 تن شد.

در 10 ماهه امسال واردات سیگار از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب به 8400 تن و 75 میلیون دلار رسید. این میزان واردات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 0.65 درصد افزایش و 11.53 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان می‌دهد.

ایران در 10 ماهه امسال از شش کشور جهان واردات سیگار داشت که بیشترین میزان واردات به ترکیه به میزان بیش از 3900 تن به ارزش تقریبی 44.6 میلیون دلار اختصاص یافت. امارات، روسیه، کره جنوبی، ارمنستان و آلمان نیز دیگر کشورهایی بودند که ایران در مدت زمان یادشده از آنها واردات سیگار داشت.

واردات سیگار به ایران در حالی در دی ماه امسال رشد شدیدی را تجربه کرد که اخیرا رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از کیفیت پایین سیگارهای تولید داخل انتقاد کرد. انتقادی که با واکنش تند مسئولان شرکت دخانیات ایران نیز مواجه شد.

رشد قیمت انواع کالاهای دخانی، هزینه های اضافه ای را به خانوارها تحمیل می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین