کد خبر: ۲۳۶۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۵

مفهوم "حقوق مکفی"

مبلغ حقوق باید متناسب با کار و در تطابق با وقوانین استخدامی کشور تعیین شود و در قرارداد ذکر گردد. متاسفانه برخی کارفرمایان برای فرار از مالیات و مسائلی از این دست از ذکر میزان حقیقی حقوق کارکنانشان در قرارداد های استخدامی طفره می روند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  در یکی از فرهنگ لغات معروف ذیل واژه مکفی آمده است: مکفی کافی, کفایت دهنده, کفایت کننده, در عربی به این معنی کافی میگویند, در فارسی بسنده می توان گفت
1 - ( اسم ) کافی کفایت کننده . 2 - ( صفت ) بس بسنده : [ حقوق مکفی میگیرد . ] توضیح این کلمه مانند [ مسری ] ساختگی است و بجای [ کافی ] استعمال شود ( دکتر خیام پور. نداب 100: 3 - 2 )

مکفی شدن

1 - کفایت شدن بانجام رسیدن 2 - از میان رفتن : [ و چون شر این حادثه ان شائ الله مکفی شود ... ] ( مرزبان نامه . تهران . چا . 1 ص 185 )

مکفی گردیدن گشتن

( مصدر ) 1 - کفایت شدن بانجام رسیدن : [ و اگر بر حسب هوا در کاری مثال دهد .. آن مهم نیز مکفی گردد و تدارک آن در حیز تعذر نماند . ] ( کلیله . مصحح مینوی . 2 ) 350 - از میان رفتن

مدت هاست برخی آگهی دهندگان استخدام برای جلب بیشترداوطلبان درمتن آگهی های استخدامی شان از واژه "حقوق مکفی " استفاده می کنند. در حالی که این واژه یک واژه کاملا ساختگی است و هیچ مبنای حقوقی و قانونی نداشته و تنها برای جلب نظر کارجویان می باشد.

مبلغ حقوق باید متناسب با کار و در تطابق با قوانین استخدامی کشور تعیین شود و در قرارداد ذکر گردد. متاسفانه برخی کارفرمایان برای فرار از مالیات و مسائلی از این دست از ذکر میزان حقیقی حقوق کارکنانشان در قرارداد های استخدامی طفره می روند.

این درحالیست که قانون صراحتا این اقدام را منع کرده و با متخلفان برخورد می نماید. توصیه اکید به کارجویان این است که از امضای چنین قراردادهایی خودداری نمایند.

مبلغ حقوق مکفی سال هاست که مورد بحث است و همزمان با روزهای پایان سال و نیاز به تعیین حداقل دستمزد ها مورد بحث قرار می گیرد.

به راستی به نظر شما میزان حقوق مکفی برای یک کارمند و یا گارگر چه قدر می باید باشد و چه میزان حقوق تمام نیازهای یک خانواده متوسط را بر طرف خواهد کارد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین