کد خبر: ۲۳۶۱۳۲
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵

چهارشنبه سوری سنتی زیبا که آسیب رسان شده است

یکی از آئین های سالانه و دیرینه ی ایرانیان جشن سوری، چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چارشنبه سوری است...
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد که مراسم ویژه آن در شب چهارشنبه صورت می گیرد برای مراسم در گوشه و کنار کوی و برزن نیز بچه ها آتش های بزرگ می افروزند و از روی آن می پرند و ترانه (سرخی تو از من ، زردی من از تو ) می خوانند.

در گذشته‌هاي دور ايرانيان با برپايي برنامه‌هاي مختلفي مثل بوته افروزي، کوزه شکني، فال گوش نشيني، قاشق زني، پخت آش و تقسيم آجيل، آيين چهارشنبه آخر سال را جشن مي‌گرفتند.در آن زمان اين سنت زيبا، بدون وقوع کوچک ترين حادثه اي در ميان خانواده‌ها و اقوام سپري مي‌شد و طعم شيرين اين شب به يادماندني تا مدت‌ها در ذهن و خاطر افراد باقي مي‌ماند.

قدیمی‌هااعتقاد داشتند که خاکستر چهارشنبه سوری نحس است، چراکه مردم هنگام پریدن از روی آن، زردی و بیماری خود را به آتش می‌دهند و در عوض سرخی و شادابی آتش را به خود منتقل می‌کنند.

این اعتقاد سبب می‌شد تا زن هر خانه خاکستر بر جای مانده ازآتش چهارشنبه آخر سال را در خاک‌انداز جمع کرده، به بیرون از خانه ببرد و آن را در سر چهارراه یا در آب روان بریزد.

زن در بازگشت به خانه، در خانه را می‌کوبید و به ساکنان خانه می‌گفت که از عروسی می‌آید و تندرستی و شادی را برای خانواده به ارمغان آورده است.

در عصر جديد اما ، اين سنت زيبا مثل گذشته برگزار نمي‌شود و پرتاب انواع ترقه، فشفشه و مواد محترقه خطرناک در کوچه‌ها و خيابان‌ها جاي خيلي از برنامه‌هاي زيبا و بي خطر اين سنت کهن را گرفته است.امروزه با نزديک شدن به ايام چهارشنبه سوري، دلهره و اضطراب بر بسياري از خانواده‌ها غالب مي‌شود و خيلي‌ها نه تنها براي آمدن اين شب و سنت زيبا لحظه شماري نمي‌کنند، بلکه دعا مي‌کنند که اين شب بدون حادثه سپري شود.

به نظر مي‌رسد امروز ديگر از چهارشنبه سوري ديروز خبري نيست و «چهارشنبه سوزي» جايگزين اين سنت کهن و زيبا شده است.همه ساله در آستانه چهارشنبه آخر سال به خانواده‌ها توصيه مي‌شود که براي جلوگيري از هرگونه خسارات مادي و آسيب ديدگي‌هاي جاني، مراقب اعمال مخاطره آميز فرزندان خود باشند.

رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي استان کرمانشاه مي‌گويد: در چهارشنبه سوري سال گذشته، تعداد 42 نفر در اين استان دچار حادثه شدند که البته اين رقم نسبت به سال قبل آن، حدود 25 درصد کاهش داشته است.

در تهران نیز هر سال وضعیت بهتر از این نیست و عده زیادی کودک و نوجوان جوان در این مراسم آسیب های جدی می بینند، به عنوان مثال کور می شوند، انگشتان دستشان را از دست می دهند و یا حتی فوت می کنند.

بنا بر آمار، بیشتر افرادی که در روز سه شنبه شب که معروف به چهارشنبه سوری است افراد ۸ تا ۱۵ ساله اسیب بیشتری میبینند به دلیل نداشتن اطلاعات کافی است که این مساله می تواند با اظلاع رسانی درست حل شود.

دور کردن بيمار از منبع ايجاد ضايعه، متوقف ساختن روند سوختگي با لحاف، پتو، کت يا آب و يا غلطاندن روي زمين، درآوردن کليه لباس‌ها و قيچي کردن محل‌هاي چسبيده، خارج کردن کليه زيورآلات و سرد کردن سريع با آب تميز در طي 10 تا 15 دقيقه اول از جمله اقدامات اوليه و فوري در محل وقوع حادثه است.

امید است که در جشن امسال کسی آسیب جدی نبیند و از شدت مشکلات ایجاد شده در جای جای کشور کاسته شود.

منبع: هدانا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین