کد خبر: ۲۳۶۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲

چراغ خطر وضعیت آب روشن شد/شهروندان هشدارهای آبی را جدی بگیرند

کاهش حجم بارندگی ها، اضافه برداشت از آب های زیرزمینی کشور و رعایت نکردن الگوی مصرف از عمده مواردی است که سبب روشن شدن چراغ خطر وضعیت آبی کشور شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، وضعیت بارندگی های کشور به گونه ای بوده که تنها وضعیت آبی هفت استان از میان 31 استان کشور، قرمز نیست و این درحالی است که 24 استان کشور از لحاظ وضعیت منابع آبی در شرایط قرمز قرار دارند زیرا منابع آبی آن ها کاهش محسوس داشته است.

براساس آمارهای موجود بارش 136 میلیمتری در سال آبی جاری در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته 20 درصد و در مقیاسه با دوره مشابه درازمدت 17درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که بارش ها در دوره مشابه سال آبی گذشته 170 میلیمتر و دوره درازمدت 43 ساله 164 میلیمتر ثبت شده بود و در هفته گذشته در کشور به طور متوسط پنج میلیمتر بارش رخ داده است.

براساس این گزارش در پایان هفته گذشته بیشترین افزایش بارندگی در مقایسه با دوره درازمدت به ایستگاه دهلران در ایلام و بیشترین میزان کاهش بارندگی در مقایسه با دوره درازمدت به ایستگاه طرود در سمنان با 90 درصد کاهش اختصاص داشته است.



** وضعیت بارش در 4 حوضه آبریز اصلی کشور

هفته گذشته در چهار حوضه دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه و سرخس به ترتیب هفت، دو، پنج و یک میلیمتر بارش رخ داده است.

این در حالی است که حجم بارش های چهار حوضه آبریز اصلی کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92)تاکنون، 15درصد در مقایسه با دوره مشابه متوسط درازمدت کاهش یافته است.

گفتنی است، حجم بارش ها در چهار حوضه اصلی کشور در مقایسه با سال آبی گذشته 17 درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش، حجم بارش های سال آبی جاری در حوضه دریای خزر در مقایسه با دوره مشابه متوسط درازمدت 9 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 16 درصد کاهش یافته است.

همچنین حوضه خلیج فارس با 13 درصد کاهش در مقایسه با دوره درازمدت و کاهش 9 درصدی بارش در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته مواجه است.

این در حالی است که بارندگی ها در حوضه دریاچه ارومیه نیز 32 درصد در مقایسه با درازمدت کاهش و 43 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

در حوضه مرکزی کشور نیز طی سال آبی جاری 21 درصد کاهش حجم بارندگی در قیاس با درازمدت اتفاق افتاده و این میزان در حوضه مرزی شرقی با 24 درصد کاهش در مقایسه با درازمدت و در حوضه سرخس نیز بارش ها 59 درصد کاهش داشته است.

حجم بارش حوضه های دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، مرکزی، مرزی شرق و سرخس از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ترتیب 205، 230، 120، 81، 47 و 48 میلیمتر اعلام شده است.



** کاهش 27 درصدی آب ورودی به سدهای کشور

حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92) تاکنون، با 27 درصد کاهش در مقایسه با سال آبی گذشته به 9 میلیارد و 940 میلیون مترمکعب رسیده است.

همچنین ذخیره آب موجود در مخازن سدهای کشور هم اکنون 20 میلیارد و 210 میلیون مترمکعب به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته معادل 12 درصد کاهش نشان می دهد. حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در زمان مشابه سال گذشته حدود 23 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

براساس این گزارش میزان حجم آب خروجی از سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92) تاکنون، هشت میلیارد و 580 میلیون مترمکعب گزارش شده در حالی که آب خروجی از سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته، به میزان هشت میلیارد و 640 میلیون مترمکعب بود.

براساس آمارهای موجود حجم آب خروجی از سدهای کشور در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، یک درصد کاهش نشان می دهد.

هم اکنون 43 درصد از حجم مخازن سدهای کشور پر از آب بوده ضمن آنکه مجموع ظرفیت مخازن سدهای کشور در زمان کنونی 47.4 میلیارد مترمکعب گزارش شده است.



** کاهش 36 درصدی حجم آب سدهای تهران

حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تهران 36 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

حجم کنونی آب مخازن سدهای تهران 394 میلیون مترمکعب گزارش شده که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، 36 درصد کاهش نشان می دهد.

براساس این گزارش حجم آب موجود در مخزن سدهای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته 617 میلیون مترمکعب ثبت شده بود.

همچنین حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 280 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

میزان آب ورودی به مخزن پنج سد زیرپوشش شرکت آب منطقه ای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته، 343 میلیون مترمکعب بوده است.

حجم آب ورودی به مخازن سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92) تاکنون، 18 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

در حال حاضر تنها 21 درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران از آب پر شده است.

این در حالی است که مصرف آب شهروندان بخصوص تهران افزایش داشته و جمع مصرف آب در تهران از آغاز سالجاری تاکنون به 928 میلیون و 222 هزار مترمکعب رسیده است.



** تهران رکورد مصرف آب را شکست

محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران نیز گفت: با وجود آنکه هنوز در فصل زمستان به سر می بریم، اما در روزهای گذشته مصرف آب در شهر تهران به سطح مصرف در روزهای گرم تابستان رسیده است.

وی با اشاره به قرار داشتن در آستانه سال جدید و خانه تکانی های شهروندان، افزود: طی روزهای گذشته مصرف آب شهر تهران به دو میلیون و 900 هزار مترمکعب رسید که این میزان معادل مصرف روزانه آب در ماه های خرداد و تیر است.

علیرضا نوذری پور معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز با بیان اینکه امسال حدنصاب مصرف آب در تهران شکسته شده، گفت: اگر هم اکنون دچار مشکلات کم آبی هستیم، در اثر افزایش بی سابقه دما در تابستان گذشته است.

وی توضیح داد که در روز سوم مرداد درجه حرارت به 43.6 رسید که گرم ترین روز سال در استان تهران بود و مصرف آب به سه میلیون و 420 مترمکعب که بالاترین میزان خود در تاریخ بود، رسید.

معاون آبفای استان تهران به افت سطح آب در برخی نقاط دشت های تهران و ورامین تا 1.5 متر اشاره کرد و گفت: در حالی که سهم سرانه آب تجدیدپذیر در 35 سال گذشته برای هر ایرانی شش هزار و 860 مترمکعب در سال بود، اکنون به زیر یکهزار و 700 مترمکعب رسیده است.

نوذری پور در خصوص استفاده از منابع زیرزمینی نیز افزود: در حالی که در حالت عادی استفاده آب از منابع زیرزمینی 25 درصد و از منابع سطحی 75 درصد است، در زمان کنونی میزان استفاده از منابع آب زیرزمینی 40 درصد و منابع آب سطحی 60 درصد شده است.

بنابراین با توجه به هشدارهای پی در پی وزارت نیرو مبنی بر صرفه جویی در مصرف آب و شرایط نامناسب بارندگی کشور جا دارد تمام هموطنان نسبت به مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف آب توجه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین