کد خبر: ۲۴۰۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳

طالبان پاکستان: به مواضع دولت حمله می کنیم

سخنگوی ˈتحریک طالبان پاکستانˈ جمعه شب دولت اسلام آباد را تهدید کرد که شبه نظامیان این گروه حملات گسترده ای علیه تاسیسات و نهادهای دولتی و نظامی در مناطق مختلف این کشور انجام خواهند داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، ˈشاهد ا... شاهدˈ در گفت وگو با خبرنگاران در منطقه قبیله ای ˈوزیرستان جنوبیˈ در شمال غرب پاکستان ادعا کرد: برخی از گروههای شبه نظامی پس از تمدید نشدن مهلت آتش بس با دولت از سوی طالبان در پی انجام حملات به اماکن عمومی و هدف قراردادن غیرنظامیان در مناطق مختلف پاکستان هستند.

وی افزود: رویکرد بی نتیجه دولت پاکستان در پیشبرد روند مذاکره های صلح با طالبان باعث شد تا شبه نظامیان با تمدید مهلت آتش بس میان دو طرف مخالفت کنند با این حال طالبان پاکستان هیچ حمله ای در اماکن عمومی انجام نخواهد داد.

آتش بس میان اسلام آباد و شبه نظامیان که پیش تر از سوی طالبان پاکستان برای 10 روز تمدید شده بود؛ 21 فروردین (10 آوریل) به پایان رسید و چهارشنبه گذشته نیز این گروه غیرنظامی اعلام کرد که قرارداد آتش بس را با دولت پاکستان تمدید نمی کند.

گفت وگوهای صلح میان دولت پاکستان و شبه نظامیان طالبان در بهمن 92 ( فوریه) و در پی بمب گذاری طالبان در مقر نیروهای پلیس در شهر ˈکراچیˈ و پذیرش مسوولیت قتل 23 نفر از مرزبانان ربوده شده پاکستانی از سوی شبه نظامیان بی نتیجه ماند.

پس از آن، اسلام آباد حاضر به مذاکره با شبه نظامیان نشد تا زمانی که طالبان پاکستان 10 اسفند 92 (اول مارس) اقدام به برقراری آتش بس یک ماهه تا 11 فروردین93 (31 مارس) کرد. متعاقب آن نیروهای امنیتی پاکستان نیز حملات هوایی علیه مواضع شبه نظامیان در مناطق قبایلی وزیرستان را متوقف کردند.

سخنگوی گروه غیرقانونی طالبان پاکستان مدعی شد: دولت و نیروهای امنتیی پاکستان در طول آتش بس 40 روزه نزدیک به 200 تن از اعضای طالبان را بازداشت و 50 نفر از این افراد را نیز کشته اند.

وی در عین حال افزود: دولت اسلام آباد مواضع مشخصی در پیشبرد گفت وگوهای صلح با شبه نظامیان ندارد اما طالبان پاکستان از تلاش های دولت در جهت پیشبرد مذاکره های صلح استقبال می کند.

شاهد ا... شاهد گفت: دولت اسلام آباد می تواند با واکنش مثبت به خواسته های طالبان مبنی تعیین منطقه صلح برای شبه نظامیان در وزیرستان جنوبی، آزادی زندانیان غیرجنگجو و توقف فوری عملیات های ضد طالبان روند مذاکره های صلح را با پیشرفت همراه کند.

منابع خبری نوشتند: دولت پاکستان اتهامات عنوان شده از سوی شبه نظامیان را تکذیب کرده و گفت که گروه تحریک طالبان نیز به خواسته دولت برای آزادی گروگان های غیرنظامی واکنش مثبت نشان نداده است.

سناتور ˈمشاهد الله خانˈ نماینده حزب مسلم لیگ شاخه نواز (حزب حاکم فعلی پاکستان) در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد: دولت و نیروهای امنیتی پاسخ کوبنده ای به هرگونه حمله و اقدام تروریستی از سوی شبه نظامیان طالبان می دهند.

رسانه های پاکستانی گزارش دادند: چشم انداز گفت وگوهای صلح میان دولت و شبه نظامیان شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته و این وضعیت باعث افزایش نگرانی های دولت اسلام آباد نسبت به تشدید حملات شبه نظامیان در مناطق مختلف پاکستان شده است.

به نقل از منابع خبری؛ صبح امروز (جمعه) پادگان نظامی متعلق به نیروهای سپاه مرزی در شهر ˈلندی کوتلˈ از توابع منطقه قبیله ای ˈخیبرˈ در شمال غرب پاکستان هدف حمله تروریستی شبه نظامیان قرار گرفته و گزارش ها حاکی از جان باختن چند نظامی و غیرنظامی از جمله یک زن و کودک در این حادثه است.

شبکه های خبری پاکستان گفتند: گروه شبه نظامی ˈگردان عبدالله عزامˈ مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است.

همچنین در حمله تروریستی امروز مهاجمان ناشناس علیه نیروهای امنیتی در شهر ˈپیشاورˈ مرکز ایالت خیبرپختونخوای پاکستان یک ںظامی پاکستانی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

روز گذشته (پنجشنبه) نشست شورای امنیت ملی پاکستان به ریاست ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر این کشور و با حضور فرماندهان ارشد، روسای سازمان اطلاعات و وزرای دفاع و کشور در اسلام آباد برگزار و در این نشست تصمیم گرفته شده تا دولت اسلام آباد حتی در وضعیت عدم تمدید زمان آتش بس از سوی شبه نظامیان به پیشبرد گفت وگوهای صلح با گروه تحریک طالبان ادامه دهد.

منابع خبری در این خصوص نوشتند:در نشست شورای امنیت ملی پاکستان مقامات عالی رتبه نظامی و امنیتی این کشور نیز به اطلاع دولت رساندند که نیروهای امنیتی برای مقابله با هرگونه حمله احتم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین