کد خبر: ۲۴۱۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶

سیب زمینی و پیاز کرمان قربانی بازی بازار

با افت محسوس و خارج از انتظار بهای محصولات کشاورزی بویژه سیب زمینی و پیاز در روزهای اخیر، کشاورزان جنوب کرمان برای رفع این مشکل چشم امید به حمایت دولت دوخته اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، جنوب کرمان با هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار، منوجان، فاریاب و قلعه گنج با تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، نقش موثری در تامین امنیت غذایی کشور دارد که در اوج برداشت محصولات زراعی روزانه حدود چهار هزار کامیون نیاز است تا این محصولات را حمل کند.

از سوی دیگر جنوب استان کرمان به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات جالیزی خارج از فصل در سطح کشور محسوب می شود که به منظور تعادل در بازار و تامین محصولات کشاورزی در فصل زمستان که در بیشتر استان ها یخبندان است بتواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

هر سال در فصل برداشت محصولات کشاورزی در جنوب کرمان کشاورزان باید دغدغه فروش محصولات خود را داشته باشند و از سوی دیگر نیز شاهد کاهش شدید قیمت این محصولات هستند که نیاز است برای یک بار هم که شده تصمیمی جدی برای رفع این مشکل گرفته شود.

بر همین اساس به سراغ مدیرعامل تعاونی سیب زمینی کاران جنوب کرمان رفتیم تا مشکلات این بخش که کشاورزان زیادی را نگران کرده است جویا شویم.

حمیدرضا بیدشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: چند روزی است که دو محصول عمده شهرستان که سیب زمینی و پیاز می باشد با کاهش شدید قیمت مواجه شده به نحوی که قیمت این محصول از بالای 20 هزار ریال برای هر کیلو گرم به هفت هزار ریال کاهش یافته است.

افزود: این در حالی است که هر سال کشاورزان این منطقه باید از زمان شروع کاشت دغدغه فروش را هم داشته باشند.

وی اظهار کرد: همچنین هر سال شاهدیم مقدار زیادی محصول دسترنج کشاورزان به علت پایین بودن قیمت و نبود صرفه اقتصادی برای برداشت، در مزارع خراب می شود که این حاصل مشقت های کشاورزانی است که اقتصاد آنها بر پایه همین محصولات استوار است.

وی بیان کرد: هر هکتار سیب زمینی بین 250 تا 300 میلیون ریال هزینه دارد که با قیمت فعلی این محصولات میانگین فروش در هر هکتار 150 میلیون ریال است و این مبین آن است که بین 100 تا 150 میلیون ریال کشاورز باید ضرر کند.

بیدشکی تصریح کرد: با توجه به اوج گرمای شدید در جنوب کرمان و همزمانی برداشت این محصولات با سایر استان های کشور، باعث شده تا عرضه نسبت به تقاضا بیشتر شود و بازارهای مصرف اشباع شوند که برای رفع این مشکل باید تعرفه گمرکی صادرات برداشته شود تا بخشی از این تولید صادر شود.

وی ادامه داد: با توجه به گرمای شدید هوا و محدودیت برداشت، تنها به مدت 20 روز آینده می توان محصول جنوب کرمان را در زمین نگهداری کرد لذا دولت و مسوولان باید برای رفع این مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن چاره اندیشی کنند.

حسین محمدی یکی از کشاورزان جنوب کرمان گفت: برداشت تعرفه صادرات یکی از راه های تعادل قیمت محصولات کشاورزی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه با توجه به اینکه هر سال با این کاهش قیمت مواجه هستیم از دولت خواست فکر اساسی برای مشکل این قشر زحمتکش که امنیت غذایی را تامین می کنند، داشته باشد.

محمدی ادامه داد: انتظار ما از مسوولان این است که به منظور حمایت از کشاورز هر چه زودتر و در کوتاه ترین زمان ممکن با توجه به شرایط آب و هوایی جنوب کرمان چاره ای بیندیند.

محمود مجاز یکی از گلخانه داران شهرستان جیرفت هم با اشاره به قیمت پایین محصول خیار سبز گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گرم خیار سبز یک هزار ریال است که این قیمت نسبت به سایر هزینه های جانبی از جمله نهاده های کشاورزی و دستمزد کارگری ناچیز است.

وی بیان کرد: هر کشاورز برای احداث هر هکتار گلخانه سه میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات از بانک دریافت کرده که با توجه به سر رسید اقساط و از سوی دیگر پایین بودن قیمت محصولات در عمل از پرداخت اقساط خود عاجز است.

این مقام اظهار کرد: نیاز است تا مسوولان و متولیان امر در زمینه صادرات بیشتر این محصول و از سوی دیگر راه اندازی صنایع تبدیلی مرتبط اقدام کنند.

مجاز گفت: با این قیمت پایین و از سوی دیگر بالا بودن دستمز کارگری برداشت محصول صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: حمایت از تولید داخل یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی است که برای تحقق فرامین رهبری باید از تولیدات کشاورزان حمایت شود تا علاوه بر نیاز داخل، سهمی از بازارهای خارجی را داشته باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در این باره گفت: این کاهش قیمت محصولات در حالی است که ما هنوز 30 درصد از محصول خود را در جنوب کرمان برداشت کرده ایم.

مجید درینی افزود: توسعه صادرات، کاهش قیمت حمل محصول و عدم واردات در زمان برداشت از راهکارهایی است که موجب می شود تا قیمت محصولات تولید شده به تعادل برسد.

وی ادامه داد: به عنوان مثل کشاورزی در قلعه گنج که محصول خود را برداشت می کنند، قیمت این محصول در حال حاضر حدود 500 تومان است که برای حمل آن به کردستان به اعضای هر کیلوگرم 330 تومان کرایه باید بدهد و از سوی دیگر اگر هزینه های بسیار بالا از زمان کاشت، داشت و برداشت را نیز حساب کنیم، در عمل کشاورزان چیزی جز ضرر عایدشان نمی شود.

درینی افزود: باید راهکاری اندیشیده شود که در کوتاه ترین زمان ممکن این مشکل حل شود و به همین منظور چند بار با استاندار کرمان و معاونین و مشاوران وزیر جهاد کشاورزی برای چاره اندیشی تماس داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در برداشت گوجه فرنگی و هندوانه که هنوز برداشت کلی شروع نشده با این قیمت کم مواجه هستیم و اگر با پیک برداشت روبرو شویم و از سوی دیگر چاره اندیشیده نشود، مشخص نیست که وضعیت قیمت چه شود.

درینی با بیان این مطلب که قرار است در یکی دو روز آینده نرخ جدید حامل های انرژِی مشخص شود، گفت: اگر با این روال باشد کرایه حمل محصولات افزایش خواهد یافت.

وی گفت: ما تقاضا داریم دولت در این مدت برای جنوب کرمان یک شرایط استثنا قایل شود تا فصل برداشت به اتمام برسد. در جنوب کرمان هشت هزار هکتار سطح زیر کشت سیب زمینی، پنج هزار هکتار پیاز، 17 هزار هکتار گوجه فرنگی، 18 هزار هکتار هندوانه و یک هزار و 450 هکتار گلخانه جالیزی است که این میزان سطح زیر کشت نقش موثری در تولید محصولات مورد نیاز کشاورزی در خارج از فصل دارند.

درینی با بیان این مطلب که کشاورزان جنوب کرمان در فصل زمستان تامین کننده امنیت غذایی کشور هستند، تصریح کرد: باید با برنامه ریزی کوتاه مدت از این قشر زحمتکش حمایت شود زیرا اقتصاد جنوب کرمان به کشاورزی وابسته است که در صورت خراب شدن کشاورزی سایر بخش ها نیز تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان کرمان در ادامه گفت: با توجه به اینکه در جنوب استان کرمان برداشت محصولات در یک بازه زمانی دوماهه انجام می شود همین امر باعث شده تا هیچکس رغبت برای سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل نداشته باشد.

مسعود جمیلی افزود: سیستم حمل و نقل ما خصوصی است و به علت نبود ناوگان حمل و نقل بومی 80 درصد حمل کالای ما به وسیله کامیون های غیر بومی حمل می شود که نرخ حمل و نقل بر اساس عرضه و تقاضا مصوب می شود، کما اینکه ما از استان های همجوار همانند هرمزگان و سیستان بلوچستان استعلام گرفته ایم و بعد کرایه را اعلام کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بار در جنوب کرمان اگر کرایه از استان های همجوار پایین تر باشد رانندگان تمایلی برای آمدن به استان کرمان را ندارند و همین امر باعث می شود که محصولات تولید شده بر روی زمین بماند.

جمیلی با اشاره به کاهش نرخ محصولات کشاورزی گفت: این کاهش باعث شده که قیمت حمل و نقل محسوس شود و این در حالی است که از 20 روز گذشته تا کنون ما هیچگونه افزایش قیمت کرایه کامیون را نداشته ایم.

وی بیان کرد: پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی و از سوی دیگر اشباع شدن بازارها باعث شده که کامیون ها در هنگام تخلیه بار در مقصد مدتی را حیران شوند.

جمیلی خاطرنشان کرد: درخصوص افزایش نرخ سوخت که قرار است در روزهای آینده اعلام شود برخی افراد می گویند احتمال افزایش کرایه ها را در پی خواهد داشت که یاد آور می شوم در مرحله اول افزایش قیمت سوخت نه اینکه با افزایش کرایه ها موجه نبودیم بلکه با کاهش قیمت هم روبرو شدیم و نمی توان جلوتر از آن پیش بینی کرد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین