کد خبر: ۲۴۳۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

دلیل خروج حقوقی‌ها از بورس

یک فعال بازار سرمایه ضمن دفاع از عملکرد صندوق توسعه بازار سرمایه از کنار کشیدن حقوقی ها از فعالیت در این بازار خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: نصرالله برزنی، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین در گفت و گو با ایسنا، به بررسی عملکرد صندوق توسعه در بازار سرمایه پرداخت و گفت: با مرور بازارهای سرمایه دنیا اعم از بازارهای پیشرفته مانند نیویورک، لندن، فرانکفورت و پاریس که نقش کلیدی در بازارهای دنیا دارند، مشاهده می شود که دخالت یا تنظیمی از سوی دولت یا نهادهای عمومی بزرگ جهت تنظیم عرضه و تقاضا و آرام کردن حرکت قیمت ها اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: از زمانی‌که بحران بزرگ مالی در سال 1929 و 1930 در آمریکا به وجود آمد و منجر به بحران اقتصاد جهانی شد، دخالت و ورود موسسات دولتی در بازار همواره وجود داشته و موسسات نظارتی در دنیا از طریق وضع مقررات جدید یا از طریق منابع پولی و مالی، بازار را تنظیم می کردند و به صورت بسیار واضح از سال 2008 که بحران مالی و سقوط بازارهای سرمایه در اروپا و آمریکا پیدا شد، این موسسه‌ها به طور فعال وارد عمل شدند و تا همین اواخر ماهیانه 30 تا 50 میلیارد دلار پول به بازار تزریق می کردند.

برزنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت ژاپن نیز مرتبا علاوه بر مشوق هایی که برای سرمایه گذاران فراهم می کند تا رونق را به بازار سرمایه برگرداند،عملا منابعی را از طریق خرید اوراق قرضه تزریق می کند تا نقدینگی را اضافه کرده و از طریق وضع قوانین و مقررات انگیزه بازار را افزایش دهد.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه راه‌اندازی صندوق توسعه از سال 1371 تا کنون چندین بار در کشور تجربه شده و تجربه موفقی نیز بوده است تصریح کرد: اصولا سرمایه گذار جایی را برای سرمایه گذاری انتخاب می کند که اولا اعتماد به آینده و احساس امنیت داشته باشد زیرا سرمایه گذاری بر اساس انتظار بازدهی در آینده است و این احساس امنیت و اعتماد به وجود نمی آید مگر اینکه مطمئن باشد نهادهایی با قدرت زیاد وجود دارند که می توانند با تصمیماتی که از طریق وضع قوانین و آئین نامه ها اتخاذ می کنند و دولت با توصیه هایی که به نهادهایی همچون بانکها می کند، اطمینان و احساس امنیت را به سرمایه گذاران بازگردانند.

وی تاکید کرد: بنابراین صندوق توسعه یک دخالت بی جا نیست و این تصور آکادمیک که نظام بازار خود انتظام بوده و هیچ دخالتی از طرف کسی نباید صورت گیرد، یک شعار پوچ و بی معنی است و هیچ جای دنیا چنین اتفاقی نمی افتد و این یک فرض محال است.

این کارگزار بورس با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا حتی در نیویورک که مظهر نظام بازار است موارد زیادی از دخالت و تنظیم بازار مشاهده می شود، اضافه کرد: در دولتهای نهم و دهم نیز توصیه هایی صورت می گرفت تا نهادهای سرمایه گذاری عمده برای تنظیم بازار وارد عمل شوند که این کار بسیار درستی بود.

وی تاکید کرد: بنابراین در هیچ زمانی این بازار به حال خود رها نشده و هیچ بازار سرمایه ای نمی تواند به حال خود رها شود و مکانیزم عرضه و تقاضا ونظام خود انتظام می تواند آن را حفظ کرده و اعتماد و احساس امنیت را به بازار بازگرداند.

برزنی عنوان کرد: اصل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نوسان در بازار سرمایه جزو لاینفک این بازار است و نمی توان در بازار مالی یک تعادل پایدار را انتظار داشت زیرا تعادل در بازار سرمایه ناپایدار است و همواره در بازار نوساناتی را شاهد هستیم. این در حالی است که این نوسانات در برخی مواقع آنقدر شدید می شود که اعتماد به بازار و احساس امنیت را از بین می برد و برعکس. بنابراین دخالت برای تنظیم همیشه لازم است و کسانی که عنوان می کنند که دخالت اختراع جدید است، نسنجیده صحبت می کنند.

وی با بیان اینکه همواره باید به دنبال سه اصل شفافیت، کشف قیمت و منصفانه بودن معاملات باشیم، خاطرنشان کرد: با این سه اصل می توانیم اعتماد و احساس امنیت را در بازار سرمایه نگه داریم.

مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین در خصوص علت کاهش قیمت ها علی رغم فعالیت صندوق توسعه در بازار سرمایه توضیح داد: علت این است که هنوز اعتماد سازی صورت نگرفته است زیرا به دلیل اظهار نظرهای نامناسبی که از طرف برخی افراد صورت می گیرد، این اطمینان هنوز به سرمایه گذاران داده نشده و برخی سرمایه گذاران احساس می کنند که این ناکافی بوده و صندوقی که ایجاد شده است توان لازم را ندارد که برای مدت طولانی بازار را حفظ کند.

وی ادامه داد: بنابراین سرمایه گذاران در حال حاضر نگران هستند که این صندوق موقتی باشد لذا تصور می کنند که اکنون فرصت مناسبی برای فروش است در صورتیکه این تفکر صحیح نیست و این القایی است که برخی کارشناسان برای سرمایه گذاران حقیقی دارند. اصل اعتماد و احساس امنیت که لازمه سرمایه گذاری است به زمان نیاز دارد تا بازگردد، بنابراین باید به بازار سرمایه فرصت دهیم و زمانیکه سرمایه گذاران مطمئن شدند که این بازار جایی است که می شود بازدهی بلندمدت کسب کرد، به بازار باز می‌گردند و دیگر عجله‌ای برای فروش ندارند.

این کارگزار با سابقه بورس تاکید کرد: صندوق توسعه بازار سرمایه سیاست بسیار درستی برای اعتمادسازی و احساس امنیت به بازار سرمایه بوده و این کار هم در بازارهای نوظهور و هم در بازارهای پیشرفته بسیار اتفاق افتاده و در همه جا موفق بوده است.

برزنی یاداور شد: استفاده از این صندوق در سال های 1370 و 1371 در بازار سرمایه ما نیز تجربه شده و تجربه بسیار موفقی بوده است زیرا بازاری که حجم معاملات آن در سال 1368 سالانه کمتر از یک میلیارد تومان بود، به جایی رسید که در حال حاضر روزانه 500 میلیارد تومان سهم در آن معامله می شود. لذا سیاستی که اعمال شده بازدهی مطلوبی داشته و موجب جلب اعتماد به بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم معاملات در بورس تهران کاهش یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت حقیقی ها در بازار سرمایه بیشتر شده و حقوقی ها نقش کمرنگی در بازار سرمایه دارند لذا بنا به دلایلی که توجیهی برای آن وجود ندارد، سرمایه گذاران حقوقی از فعالیت در بازار سرمایه کنار کشیده اند و علت اینکه بازار سرمایه رونق گذشته را ندارد این است که حقوقی ها مانند گذشته در بازار فعال نیستند ولی حقوقی ها محکوم هستند که وارد بازار شوند.

برزنی گفت: در صندوق توسعه بازار سرمایه، بانکها منابع جدید وارد کردند که بتوانند کسب سود کرده و بازار را تنظیم کنند اما سرمایه گذاران بسیار بزرگی از جمله شستا، ساتا و صندوق بازنشستگی نفت در بازار سرمایه وجود دارند که از طریق همین بازار بزرگ شده اند به طوری که در سال 1368 این سرمایه گذاران یا در بازار وجود نداشته یا بسیار کوچک بودند بنابراین با بزرگ شدن بازار آنها هم بزرگ شدند و متصل به بازار سرمایه هستند و بدون وجود آنها بازار معنایی ندارد.

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: بنابراین وقفه ای که در فعالیت حقوقی های بازار رخ داده موقتی است و آنها محکوم به ورود به بازار سرمایه و فعالیت در آن هستند زیرا اوراق را باید معامله کنند ولی این وقفه هر دلیلی که دارد موقتی است.

وی در ادامه تصریح کرد: حقوقی ها نقش تنظیم بازار را بر عهده دارند و اگر وارد بازار سرمایه شوند نقش صندوق توسعه می تواند کمرنگ شود زیرا در حال حاضر صندوق توسعه به نوعی جایگزین موسسات حقوقی بزرگ شده است که به دلایل نامعلوم فعالیت خود را در بازار کمرنگ کرده اند ولی این روند قطعا کوتاه مدت خواهد بود و موسسات حقوقی بزرگ وارد بازار شده و حجم معاملات افزایش می یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین