کد خبر: ۲۴۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۸۴ - ۱۳:۵۴

دولت احمدي نژاد خون تازه‌اي در بدنه نظام اجرايي كشور است

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روابط عمومي جامعه اسلامي مهندسين، سيد مرتضي نبوي پس از نشست واحد سياسي جامعه اسلامي مهندسين، تعامل دولت و مجلس را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: همچنان ‌كه مرحوم علامه طباطبايي گفته است روش آموزش قرآن اين است كه حوادث واقعه را تجزيه و تحليل كرده و عبرت مي‌آموزد. به عنوان مثال وقتي خداوند دستور مي‌داد مسلمانان به جهاد بروند، پس از جهاد نقاط ضعف و قوت خود را ارزيابي كرده و آموزش عملي مي‌دهد، بنابراين چنين روشي را بايد امروز در پيش بگيريم.

وي با اشاره با نوع تعامل مجلس و دولت در بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور گفت: در حال كه هم دولت اصولگراست و هم مجلس، نمايندگان در خصوص ويژگي‌هاي وزراي پيشنهادي بحث كردند و بدون ملاحظه به وظايف خود عمل كرده و چشم بسته راي ندادند.

قائم مقام دبير كل جامعه اسلامي مهندسين يادآور شد: مجلس اگر احساس كند وزيري فاقد كارآمدي و يا استاندارد‌هاي اصولگرايي است عكس‌العمل نشان مي‌دهد و اين عكس‌العمل را دولت مورد توجه قرار مي‌دهد.

همچنان‌كه در مورد وزير پيشنهادي نفت وقتي وزير پيشنهادي احساس كرد راي لازم را ندارد انصراف داد و رييس‌جمهور هم آن را پذيرفت.

وي گفت: بر اساس اصل تفكيك قوا، دولت و مجلس بايد جايگاه مستقل خود را داشته باشند و در عين حالي كه بر اساس قانون اساسي دو قوه مستقل از يكديگر هستند، وحدت هم دارند.

نبوي در ادامه با اشاره به فرآيندي كه در تصميم گيري‌هاي كلان بايد طي شود، گفت: بر اساس علم مديريت هر چه فرآيند تصميم‌گيري دقيق‌تر و حساب‌ شده‌تر باشد تصميمات صائب‌تر و پخته‌تر مي‌شود و بهتر به نتيجه مي‌رسد. لذا در كشور بايد براي نظام تصميم‌گيري اهميت ويژه قائل شويم.

قائم‌مقام جامعه اسلامي مهندسين افزود: براي اتخاذ يك تصميم مناسب بايد اطلاعات لازم را جمع آوري و سپس تجزيه و تحليل كرد و آثار تصميمات را سنجيد و نيز بايد دستاورد‌هاي مختلف را ترسيم و بهترين سناريو را انتخاب كرد تا بهترين نتيجه به دست آيد.

نبوي گفت: انتخاب نامزد براي چهار پست كابينه نشان داد كه فرآيند تصميم گيري بايد اصلاح شود تا دولت به اين نتيجه نرسد كه مجبور باشد در بين راه تصميم خود را عوض كند. البته اين مساله مختص معرفي وزرا نيست و در ديگر تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي، سياسي و مسايل خارجي هم نبايد به گونه‌اي باشد كه دولت مجبور شود تصميمات خود را تغيير دهد.

قائم مقام دبير كل جامعه اسلامي مهندسين با تاكيد بر اينكه تصميم‌گيري بايد اصلاح و تكميل شود اظهار داشت: چه در زمينه معرفي وزرا و چه در زمينه مسايل اقتصادي و سياسي و چه در زمينه تقسيم وظايف در استان‌ها بايد اين فرآيند طي شود.

وي هم‌چنين در مورد تمركززدايي از استان‌ها گفت: اصل تمركززدايي تصميم درستي است و با تجربيات روز دنيا هم مطابقت دارد ولي اين كار بايد به نحوي انجام شود كه آثار مثبت بر جاي بگذارد و از آثار منفي آن جلوگيري شود.

نبوي يادآور شد: در نظام تصميم‌گيري بازيگران بايد نقش خود را به خوبي ايفا نمايند، هيات دولت مجموعه‌اي است كه هر وزير پاسخگوي حوزه مديريت خود است و رييس‌جمهور و دولت هم پاسخگوي عمكرد دولت هستند، لذا همه وزرا بايد كارآمد باشند و دچار انفعال نشوند.

نبوي افزود : شعار تحول خواهي در حقيقت مطالبه اصلي مردم است و مردم هم در انتخابات خرداد سال 76 و هم در انتخابات تير سال 84 خواهان تحول در نظام اجرايي و اداري بودند.

قائم مقام دبير كل جامعه اسلامي مهندسين يادآور شد: ضرورت ايجاد تحول هم شعار اصلي دولت است و هم به تاييد ملت رسيده است. اگر بعضي از نخبگان انتظار دارند مديريت در مدار بسته عده‌اي خاص بچرخد خلاف خواست مردم است و تحول ايجاد نمي‌كند.

وي گفت: بايد مراقبت شود تحول در جهت مثبت ايجاد شود. يك نظام تصميم‌گيري كارآمد مي‌تواند تحولات را در جهت مثبت پيش ببرد. در چنين شرايطي دولت مي‌تواند در جهت كارآمدي و تقويت نظام اجرايي دست به تحول بزند و مجلس هم مي‌تواند از اين تحول حمايت و بر آن نظارت كند.

وي يادآور شد: در ايجاد تحول استفاده از تجربيات نيز يك اصل است كه بايد حداكثر استفاده را از تجربيات كرد و يك مساله تجربه شده را نبايد بار ديگر تجربه كرد.

نبوي با تبريك تعامل مثبت دولت و مجلس گفت: در نتيجه تعامل مثبت دولت و مجلس صلاحيت وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور بدون هيچ‌گونه ملاحظه‌اي رسيدگي شد و سه وزير توانستند آراي لازم را از مجلس كسب كنند. اميدواريم در فرصت اندك باقيمانده نيز كانديدايي شايسته، كارآمد و مورد قبول مجلس براي پست وزارت نفت معرفي شود تا كابينه دولت تكميل و اوضاع كشور از نظر سياسي، اجتماعي، اقتصادي و سياست خارجي به سمت سامان پيش برود.

وي همچنين به موضع منفي غربي‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: پس از انتخابات نهم رياست‌جمهوري غربي‌ها احساس كردند نظام سياسي كشور به سمت انسجام پيش مي‌رود و به همين دليل از تصميم ملت ايران ناخشنود شدند و عليه ايران مواضع تند و بي منطق اتخاذ كردند.

مديرمسئول روزنامه رسالت گفت: غربي‌ها دنبال اين بودند كه در درون حاكميت ما شكاف ايجاد و بين دولت و ملت فاصله ايجاد شود و به همين دليل وقتي ديدند ايران به سمت ثبات سياسي پيش مي‌رود ناخشنود شده و به بهانه‌هاي مختلف جنگ رواني و تبليغاتي عليه جمهوري اسلامي ايران راه انداختند.

قائم مقام دبير كل جامعه اسلامي مهندسين يادآور شد: اينكه رييس شوراي امنيت بنا به تقاضاي رژيم صهيونيستي و به بهانه‌ واهي، ايران را محكوم مي‌كند نبايد از چشم جريان‌هاي سياسي ما پنهان بماند، رژيم صهيونيستي بيشترين قانون‌شكني و تجاوزات را به حريم انسانيت داشته است.

نبوي در ادامه گفت: غرب نمي‌خواهد جمهوي اسلامي ايران در منطقه حساس خاورميانه به قدرت واقعي خود دست يابد و از ثبات برخوردار باشد. لذا امروز در داخل كشور بيش از هر زمان ديگري به وحدت نيازمنديم به ويژه اينكه اصولگرايان بايد وحدت دروني خود را بيش از پيش مستحكم كنند.

وي همچنين با انتقاد به ارسال نامه از سوي دبير شوراي عالي امنيت ملي به سه كشور اروپايي گفت: نامه دبير شوراي عالي امنيت ملي براي كشور‌هاي اروپايي گرچه از موضع ابتكار بود و در صدد اين بود كه اروپايي‌ها را خلع سلاح تبليغاتي كند، اما با توجه به مواضع تند و غير منطقي اروپايي‌ها، پاسخ اهانت‌آ‌ميز آنان قابل پيش‌بيني بود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود:‌ بايد قبل از ارسال نامه زمينه‌هايي فراهم مي‌گشت تا پاسخ اروپايي‌ها قابل پيش‌بيني مي‌شد. در بحث هسته‌اي بايد وزارت امور خارجه و شوراي عالي امنيت ملي ديپلماسي فعالي در پيش بگيرند و از همه ظرفيت‌هاي كشور براي احقاق حقوق ملت ايران استفاده كنند.

وي گفت: با توجه به مواضع آمريكا و غرب در خصوص مسائل هسته‌اي ايران منطق آنان مبتني بر بي‌عدالتي، تبعيض و ظلم آشكار است و اين منطق نظام سرمايه‌داري است كه معتقد است هر كس زور بيشتري دارد حق بيشتري هم دارد.

قائم‌مقام دبير كل جامعه اسلامي مهندسين تاكيد كرد: از مسوولان كشور مي‌خواهيم بيش از اين فرصت‌سوزي نكنند، ما راه‌اندازي « يو سي اف » اصفهان را چرخه سوخت نمي‌دانيم . بايد هرچه زودتر چرخه سوخت هسته‌اي كشور كه به ابتكار و نوآوري دانشمندان ايراني به آن دست يافته‌ايم، راه‌اندازي شود.

نبوي در ادامه يادآور شد: امروز رژيم صهيونيستي مرتكب هرگونه جنايت مي‌شود، مردم مظلوم فلسطين را قتل عام مي‌كند و تمام قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و سازمان ملل را زير پا مي‌گذارد و سلاح اتمي هم در اختيار دارد، اما همچنان مورد حمايت آمريكا قرار دارد و نه تنها هيچ گاه او را محكوم نمي‌كنند بلكه مردم مظلوم فلسطين را طرفدار تروريسم مي‌نامند.

وي گفت: امروز منطق سرمايه‌داري كه مبتني بر زورگويي و رئاليسم ماكياوليستي است به بن‌بست رسيده و آثار آن هم در دنيا مشاهده مي‌شود. غربي‌ها نه تنها به كشور‌هاي ديگر بلكه به مردم خود نيز ظلم مي‌كنند؛ به طوري كه در فرانسه شهروندان را به درجه يك و دو تقسيم مي‌كنند و به لحاظ ظلمها‌يي كه روا مي‌دارند مردم در كشوري كه
خود را مهد دموكراسي و آزادي مي‌نامد، به طغيان و شورش دست مي‌زنند.

مديرمسئول روزنامه رسالت افزود:‌ امروز منطق سرمايه‌داري كه مبتني برآزادي تجاوز و غصب حقوق ملت‌هاست به پايان رسيده. دولت فرانسه و ديگران كه مي‌خواهند شيوه استعماري خود را ادامه دهند به خودشان بيايند و پاسخگوي اعمال خود باشند.

وي گفت: امروز مردم دنيا بيدار شده و دنبال گفتمان عدالت و آزادي هستند؛ همان گفتماني كه جمهوري اسلامي ايران پرچمدار آن است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین