کد خبر: ۲۴۳۷۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴

4 کشته و مجروح براثر سقوط جرثقیل بر روی واحد مسکونی در تهران

سقوط جرثقیل در چند روز اخیر در تهران به سریالی تکراری تبدیل شده است به طوری که بامداد امروز (سه شنبه) نیز واژگونی یک جرثقیل ˈتاورکرینˈ بر روی یک واحد مسکونی پنج طبقه در خیابان «دیباجی جنوبی» تهران، چهار کشته و مجروح برجا گذاشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این بار سهل انگاری پیمانکاران منجر به حادثه تلخ دیگری شد و دو کارگر نصاب جرثقیل تاورکرین به دلیل واژگونی آن کشته و دو تن دیگر مجروح شدند.

در این حادثه که در ساعت 6 و 20 دقیقه صبح امروز در خیابان دیباجی جنوبی در منطقه سه تهران رخ داد، سهل انگاری پیمانکارانی که در حال نصب جرثقیل برای ساخت یک آپارتمان مسکونی بودند، سبب شد تا جرثقیل همراه با دو کارگر نصاب به داخل زمین گودبرداری شده و همچنین پشت بام یک ساختمان مسکونی پنج طبقه سقوط کند.

در این حادثه دو کارگر نصاب در دم جان باختند و دو تن دیگر مجروح شدند. مجروحان به طور سرپایی توسط اورژانس در محل حادثه مداوا شدند.

به گزارش ایرنا، بعد از این حادثه نیروهای آتش نشانی، اورژانس و کلانتری قلهک در محل حادثه حضور یافتند.

در نتیجه سقوط جرثقیل تاورکرین بر روی ساختمان پنج طبقه مجاور، دیوار و پشت بام ساختمان تخریب شده و خسارت مالی زیادی به بار آورده است.

یکی از ساکنان محل که خود را مهندس شهرسازی معرفی کرد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در محل حادثه اظهار داشت: پیمانکار ساختمان در حال نصب جرثقیل متحرک (تاورکرین) بود که به دلیل شرایط نصب غیراستاندارد، جرثقیلی که در حال نصب تاورکرین بود تعادل خود را از دست داد و منجر به بروز این حادثه شد.

ˈصباحی مهرˈ در این رابطه توضیح داد: طبق آیین نامه شهرسازی، باید مجوز احداث ساختمان فقط به 62 درصد زمین داده شود اما شهرداری منطقه تخلف کرده و برای 100 درصد زمین مجوز ساخت صادر شده است. این مساله سبب شد تا به دلیل نبود جای مناسب برای نصب تاورکرین، جرثقیل از فاصله دور از داخل کوچه اقدام به نصب تاورکرین کند که منجر به بروز این حادثه شد.

وی افزود: در حالی زمین برای احداث گودبرداری شده که دیوار حایل برای محافظت از واحدهای مسکونی مجاور آن نیز اجرا نشده و تخلف دیگری صورت گرفته است.

وی این پرسش رامطرح کرد که شهرداری منطقه سه تهران بر چه اساسی خلاف آیین نامه شهرسازی، مجوز ساخت واحد مسکونی برای 100 درصد زمین را صادر کرده است؟



** سریال ادامه دار سقوط جرثقیل

در چند ماه اخیر بارها اتفاقات مشابهی رخ داده که با خسارت های جانی و مالی زیادی نیز همراه بوده است. از ماجرای معروف سقوط جرثقیل در بزرگراه صدر گرفته تا دو هفته پیش که یک جرثقیل 25 تنی در منطقه 14 سقوط کرد و چند روز پیش نیز جرثقیل 100 تنی به حالت نیمه واژگون درآمد. 

22 فروردین امسال نیز اهالی خیابان نبرد منطقه 14 تهران شاهد واژگونی یک جرثقیل 25 تنی بودند. این جرثقیل مشغول کار در یک کارگاه ساختمانی کوچک مسکونی بود که دچار این حادثه شد. به گفته کارشناسان، جانمایی اشتباه در نصب جرثقیل 25 تنی روی یک ساختمان، منجر به سقوط آن روی ساختمان مجاور شد که در نتیجه، تخریب بخشی از ساختمان دو طبقه را به همراه داشت. فروردین ماه سال گذشته نیز بر اثر سقوط جرثقیل در ورزشگان نقش جهان، دو کارگر کشته شدند.

وقوع چنین حوادثی این پرسش را مطرح می کند که آیا دلایل این سقوط ها نیاز به بررسی کارشناسانه ندارد تا از روند ادامه دار آنها جلوگیری شود. سهل انگاری و خطا انسانی پیمانکاران در این زمینه نقش دارد یا استاندار نبودن تجهیزات و یا نداشتن گواهینامه های مهارت برای فعالان این بخش؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین