کد خبر: ۲۴۹۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴

آنچه بیماران مبتلا به بزرگی پروستات باید بدانند

کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز به بیماران مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات، توصیه کرد که از نوشیدن مایعات به خصوص نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کرده و چند ساعت قبل از خواب، مایعات ننوشند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر نیوشا بهداد با بیان اینکه بزرگی خوش خیم پروستات یا (BPH) شایع‌ترین علت بزرگی پروستات است، افزود: پروستات غده‌ای است که جزو دستگاه تناسلی مردان محسوب می‌شود و در یک مرد سالم اندکی بزرگ‌تر از یک گردو است.

وی اظهارکرد: بزرگی خوش خیم پروستات عارضه‌ای است که به سرطان پروستات منجر نمی‌شود و علت اصلی وقوع آن افزایش سن و هورمون‌ها است، همچنین پژوهشگران وجود سابقه خانوادگی را در افزایش احتمال وقوع این عارضه دخیل می‌دانند.

کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در خصوص علایم این بیماری، گفت: نیاز مکرر به ادرارکردن به ویژه هنگام شب، فوریت و منقطع بودن جریان ادرار و دیر شروع شدن جریان ادرار، مهم‌ترین علایم بیماری بزرگی خوش خیم پروستات است.

بهداد انجام تست‌های ادراری و معاینه‌های خاص را در تشخیص این عارضه موثر دانست و ادامه‌داد: برای درمان این عارضه، دو دسته داروی اصلی وجود دارد و امروزه درمان‌های مختلف جراحی نیز می‌تواند با عارضه بسیار کمتر و سریع تر در درمان این بیماری مؤثر باشند.

او توصیه کرد: بهتر است این بیماران از مصرف داروهای سرماخوردگی و آنتی‌هیستامین دکونژستانت خودداری کنند، زیرا این داروها علایم BPH را تشدید کرده و می‌توانند موجب کاهش میزان ادرار و ناراحتی و تکرر دفع شوند، همچنین لازم است پس از هر بار تخلیه مثانه، چند لحظه دیگر هم صبر کرده و استراحت کنند، سپس دوباره سعی بر ادرار کردن شود تا با این کار مثانه کاملاً تخلیه شده و تعداد دفعات ادرار در طول روز کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز یادآور شد: کاهش استرس با انجام ورزش‌های مرتب و پیاده‌روی‌های منظم در محیط‌های آرام بخش مثل فضای باز می‌تواند به کاهش تعداد دفع روزانه ادرار کمک کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین