کد خبر: ۲۵۴۸۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶

کاهش وزن کودک نتیجه بی‌توجهی به بهداشت دندان‌های شیری است

یک دندانپزشک کودکان گفت: دندان‌های شیری سالم به جویدن غذا کمک می‌کند و معمولاً کودکی که در دهان خود تعداد زیادی دندان پوسیده و عفونی دارد، نمی‌تواند غذای مناسبی بخورد و دچار کاهش وزن می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پریسا مهر اشتیاق، دندانپزشک کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در تشریح ساختار دندان‌های شیری تأکید کرد: دندان های شیری شامل 20 دندانی است که معمولا از سن 6 ماهگی تا 2 سالگی به تدریج در دهان کودک ظاهر شده و از سن 6 تا 12 سالگی به تدریج می‌افتد و دندان‌های دائمی جای آن را می‌گیرد.

مهر اشتیاق درباره اهمیت دندان‌های شیری و لزوم مراقبت از آن تصریح کرد: دندان‌های شیری راهنمای رویش دندان‌های دائمی هستند و وجود آنها جهت رویش صحیح دندان‌های دائمی بسیار مهم است؛ وقتی دندان شیری زودتر از زمان طبیعی خارج می‌شود، دندان‌های مجاور، تکیه‌گاه خود را از دست داده و به مرور زمان به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند.

وی افزود: پس از حرکت دندان‌ها به یکدیگر فضای کافی برای رویش دندان دائمی زیرین وجود نخواهد داشت و دندان دائمی یا بصورت نابجا رشد می‌کند یا اینکه به صورت نهفته در فک باقی می‌ماند.

این دندانپزشک کودکان توصیه کرد: جهت حفظ فضای دندان شیری زود از دست رفته باید از وسایلی به نام فضای نگهدار استفاده کرد که انواع مختلفی مانند متحرک،‌ ثابت یکطرفه و ثابت دوطرفه دارد که با توجه به نوع دندان از دست رفته و سن کودک با صلاحدید دندانپزشک انتخاب می‌شود.

وی افزود: دندان‌های شیری سالم به جویدن غذا کمک می‌کند و معمولا کودکی که در دهان خود تعداد زیادی دندان پوسیده و عفونی دارد، نمی تواند غذای مناسبی بخورد و دچار کاهش وزن می‌شود. وجود دندان شیری سالم به صحبت کردن صحیح کودک کمک کرده و اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد.

این دندانپزشک کودکان تاکید کرد: تصور اینکه «دندان شیری موقتی بوده و چون قرار است جایگزین شود، اهمیت زیادی ندارد»، تصور غلطی است و والدین باید به حفظ بهداشت، اقدامات پیشگیرانه و اقدام به درمان دندان‌های پوسیده شیری کودکانشان بسیار توجه کنند.

مهر اشتیاق همچنین عدم توجه به بهداشت کافی دهان کودک و تغذیه مناسب را از جمله عوامل موثر در خرابی و از دست‌دادن دندان‌های شیری پیش از موعد عنوان کرد و گفت: دندان‌های شیری پوسیده شده که پوسیدگی در آن پیشرفت کرده و باعث عفونت غیرقابل درمان دندان شود، به ناچار کشیده می‌شود یا بر اثر شدت عفونت مزمن در حفره زود تر از موعد لق شده و می‌افتد که این افتادن طبیعی و به موقع نیست.

وی تصادف اتومبیل، افتادن از دوچرخه،‌ اسکیت و اسکوتر و ضربه را از دیگر عوامل افتادن دندان‌های شیری برشمرد و تصریح کرد، استخوان کودکان اسفنجی و نرم است و معمولا ضربه باعث بیرون افتادن دندان پیشین فک بالا می‌شود؛ اختلالات تشنجی و بدرفتاری با کودک نیز از علل ناشایع افتادن زودهنگام دندان های شیری است. کودکانی که تازه شروع به راه افتادن کرده اند (2 تا 4 سال) بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930506001106#sthash.QezBcr2N.dpuf
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین