کد خبر: ۲۵۵۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
سنتی‌ها با هر پدیده تازه‌ای مخالفت می‌کنند

جامعه به شبنامه‌های گروه‌های فشار روی خوش نشان نخواهد داد

یک جامعه‌شناسِ توزیع شب‌نامه علیه دولت تدبیر و امید را اقدامی از سوی آنانی می‌داند که همچنان محافظه‌کار هستند و با هرگونه نوآوری، نوگرایی و آزاداندیشی مخالف هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: توزیع شبنامه در جامعه در حال گذار از سنتی به مدرنیته، اتفاقی طبیعی است و باید روند آن طی شود. این را «امان الله قرایی مقدم»؛ جامعه شناسِ پیشکسوت می‌گوید؛ توزیع شب‌نامه علیه دولت تدبیر و امید و عملکرد وزارت ارشاد که نخستین‌بار در مراسم ارتحال امام خمینی و اخیراً نیز در حاشیه نماز عید سعید فطر صورت گرفته را اقدامی از سوی آنانی می‌داند که همچنان محافظه‌کار هستند و با هرگونه نوآوری، نوگرایی و آزاداندیشی مخالف هستند.
 
قرایی مقدم وی  در گفت‌ وگو با «خرداد» می‌گوید: «به لحاظ جامعه‌شناسی این گروه‌ها را، گروه‌های فشارِ تبلیغی می‌دانند که چون راهی برای ابراز سخنان تند و افراطی خود ندارند، به پخش شبنامه روی می‌آورند تا از این راه، بر افکار مردم اثر گذارند. اما چنین رخدادی که مشابه آن را، پیش از این هم در تاریخ ایران مانند پس از کودتای 28 مرداد، شاهد بوده‌ایم را می‌توان در نظریه «دیوید رایس من» جستجو کرد.
 
 او جوامع را به سه دسته سنتی، رادیکال و استبدادی و خودمختار و مدرن تقسیم می‌کند. جامعه کنونی ما در حال گذار از سنتی به مدرن است و بالتبع، سنتی‌ها با هر پدیده تازه‌ای مخالفت می‌کنند چراکه با ارزش‌ها و هنجارهایشان در تضاد و تقابل است. این گروه‌ها، در باورها و اعتقادات‌شان کمتر دچار شک می‌شوند که نمونه آن را می‌توان در جوامع فئودالی شاهد بود. اگر کتاب یا فیلم یا تئاتری بیاید و حرف نویی بزند، با آن مقابله می‌کنند. این قضیه، لازمه جوامع در حال دگردیسی است و راه گریزی نیز از آن وجود ندارد.»
 
وی در ادامه با بیان اینکه این مخالفت‌ها دوام و بقایی نخواهند داشت،گفت: «هرچند باید مشمول زمان شود تا انطباق‌پذیری صورت گیرد، اما این‌گونه کارها نتیجه‌ای نخواهد داشت و جامعه به این گروه‌ها و این شب‌نامه روی خوش نشان نخواهد داد.» 
 
این پژوهشگر علوم اجتماعی راه عبور از این دوران را آموزش و پرورش دانست که توانسته در فکر جامعه رسوخ و نفوذ کند: «آموزش و پرورش جامعه را با سئوال و شک مواجه می‌سازد اما هنوز عده‌ای خواهند بود که با وجود رشد یافتن در چنین جامعه‌ای، بنا بر منافع اقتصادی و نان به نرخ روز خوردن‌شان، همچنان بر آن روال و منوال تاکید می‌ورزند. پس مهم آن است که فکر عوض شود. همان بیت مشهورِ مولانا که «ما درون را بنگریم و حال را/ نِی برون را بنگریم و قال را» بر همین موضوع اشاره دارد که باید کوشید بر فکر جامعه اثر گذاشت و آن را تغییر داد. زیرا جامعه مرتباً در حال بازسازی و بازنگری است. به نظر می‌رسد دولت آقای روحانی به طور عام و شخصِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور خاص، همین شیوه را ادامه داده تا نتیجه مطلوب حاصل آید.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین