کد خبر: ۲۵۶۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

محمدعلی بهمنی: سیمین شاعرانگی می‌کند؛ شعار نمی‌دهد

وی به تاثیر اشعار سیمین بهبهانی در غزل فارسی اشاره می کند و می گوید :« با شنیدن بیماری سیمین بهبهانی بسیار متاثر شدم. او شاعری است که قبل و بعد از انقلاب اسلامی تاثیر شگرفی در غزل سرایی ایران بر جای گذاشت.این شاعر موفق توانست از وزن متناوب به شکل هنرمندانه استفاده کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس فرهنگی: سیمین بهبهانی بانوی غزل ایران در بستر بیماری قراردارد.  او که به نیمای غزل معروف است  یکی از موثر ترین و مبتکرترین شاعران عرصه غزل معاصر است. وی شاعری را از آغاز جوانی با سرودن غزلها و چهارپاره هایی کلاسیک و رمانتیک اغاز کرد که غالبا دارای مضامین عاشقانه و عواطف عریان زنانه - احساسات انسان دوستانه بودند. وی بعدها مضامین سیاسی واجتماعی را نیز در اشعار خود به کار گرفت.

محمدعلی بهمنی غزل سرا در گفتگو با آفتاب به تاثیر اشعار سیمین بهبهانی در غزل فارسی اشاره می کند و می گوید :« با شنیدن بیماری سیمین بهبهانی بسیار متاثر شدم. او شاعری است که  قبل و بعد از انقلاب اسلامی تاثیر شگرفی در غزل سرایی ایران بر جای گذاشت.این شاعر موفق توانست از وزن متناوب به شکل هنرمندانه استفاده کند. این تغییرات اوزانی راه را برای اندیشه هایی که کمتر در غزل مورد توجه قرار می گرفت ، باز کرد.»

 نویسنده مجموعه گاهی دلم برای خودم تنگ می‌ شود  به تاثیر شعرهای اجتماعی و سیاسی او پرداخت و گفت :«  همه شاعران می توانند با توجه به تجربه های فکری و اجتماعی خود   به مقوله های اجتماعی و سیاسی بپردازند. اما تفاوت شعر و شاعر این است شاعر به سیاست شاعرانه نگاه می کند و شعار نمی دهد. بهبهانی دقیقا به سیاست اینگونه نگاه می کرد . او به سیاست شاعرانه و باظرافت نگاه می کرد.»

سیمین بهبهانی هفده اسفند 88 بنا به دلایل نامعلوم ممنوع الخروج شد.  این غزل سرا در ادامه نگاه امنیتی به مقوله هنر را امری نادرست دانست و گفت :« من فکر می کنم همه دولت ها باید سعی کنند ،با تعامل با هنرمندان به قدر و منزلت آن ها احترام بگذارند. این موضوع گامی مثبت در جهت توسعه فرهنگ و بالا بردن شان هنر در اذهان عمومی  است .»




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین