کد خبر: ۲۵۶۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
رییس انجمن‌ جامعه‌شناسی ایران با اشاره به استیضاح وزیر علوم:

افراطیون می‏‌خواهند پایگاه اجتماعی دولت را بگیرند

بالای 80 درصد دانشگاهیان از «پیگیریِ منفی» مجلس ابراز نگرانی می‌‏کردند. در نهایت اگر این نماینده‏‌ها نمایندۀ مردم هستند باید ارزیابی درستی از خواست و مطالبه مردم داشته باشند. اگر نماینده مردم در مقابل مردم و دانشگاه و مطالبه مردمی قرار بگیرد در طولانی مدت به نفع آن نماینده نخواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: محمدامین قانعی‏‌راد، رئیس انجمن جامعه‌‏شناسی ایران و استاد جامعه‏‌شناسی درباره طرح استیضاح وزیر علوم در مجلس می‏‌گوید: افراطیون با حمله به دو وزارتخانه فرهنگ ‏و ‏ارشاداسلامی و وزارت علو‎م می‏‌خواهند دولت پایگاه اجتماعی  و حمایت طبقه متوسط را از دست بدهد. هدف افراطیون رکود و زوال دولت است  اما از در  این وزارتخانه‏‌ها وارد می‏‌شوند.

آقای دکتر! عده‌‏ای از نمایندگان در مجلس از توضیحات وزیر علوم قانع نشده‌‏اند. شما دلیل اصرار مجلس بر عدم اقناع را چگونه ارزیابی می‏‌کنید؟

من فکر می‏‌کنم که وجدان عمومی و اهالی دانشگاه از توضیحات وزیرعلوم قانع شده‌‏اند. اگر نمایندگان مجلس، نماینده افکار عمومی و فکری جامعه باشند و ارزیابی آنها با ارزیابی مردم همسو باشد باید قانع شده باشند. نمایندگان اگر نماینده مردم هستند باید از خواست مردم حمایت کنند. من امروز در این روزها در یکی از معتبرترین دانشگاه‌‏های تهران حضور داشتم. در آنجا نگرانی استادان و دانشجویان نشان از رضایت مطلق دانشگاهیان از عملکرد وزیر علوم بود. البته من درصد تعیین نمی‏‌کنم اما واقعا بالای 80 درصد دانشگاهیان از «پیگیریِ منفی» مجلس ابراز نگرانی می‌‏کردند. در نهایت اگر این نماینده‏‌ها نمایندۀ مردم هستند باید ارزیابی درستی از خواست و مطالبه مردم داشته باشند. اگر نماینده مردم در مقابل مردم و دانشگاه و مطالبه مردمی قرار بگیرد در طولانی مدت به نفع آن نماینده نخواهد بود.

*عده‏ای از نمایندگان می‏‌گویند که وزیر علوم با طرح بورسیه 3000 نفری خواسته جنجالی در فضای اجتماعی بوجود آورد و استیضاح خود را غیرموجه جلوه بدهد و یا چرا اسامی متخلفان را اعلام نمی‌‏کند. نظر شما درباره این اظهارات چیست؟

 اعلام کردن اسامی متخلفان به نوعی بدنام کردن افرادی است که در ساختارهای غلط کاری خلاف انجام می‏‌دهند. ممکن است عده‎ای از این افراد خود به تنهایی مقصر نباشند و رویه‎ها و شیوه غلط موجب چنین خطای فاحشی برای آن عده شده باشد. آیا افشاگری و بدنامی در فضای عمومی کار درستی است و یا اینکه طرح این پرونده‎ها در روال قانونی و منطقی و عبور از گذرگاه‎های قانونی مثل مجلس و نهادهای قضائی رویه معقولی است؟ افشاگری که نمایندگان انتظار دارند یک افشاگری منفی است نه معقول. از طرف دیگر این وظیفه وزیر علوم است که به پرونده‏‌های درخواست‏‌کنندگان رسیدگی کند. اگر حقی از کسی ضایع شده بر اساس منطق و قانون و حق انسانی افراد مورد تفحص قرار دهد و بر اساس رای صادره عمل کند. از طرفی افکار عمومی هم از نماینده‏‌های مجلس سوال دارد. خطای آقای فرجی‏‌دانا چیست که تبعات آن جز استیضاح نیست؟ آیا وزیر حق انتصاب و تغییر معاون و روسای دانشگاه را دارد یا ندارد؟ ایشان برای دانشگاه‏‌ها افرادی را انتصاب کرده‌‏اند که واقعا افرادی دانش دوست، متعهد و دلسوز علم و دانشگاه هستند. هیچ کدام از این افراد کم سواد و غیرمتعهد نیستند. همه در حوزه کار خود مدیران باتجربه‌‏ای هستند. آیا اینکه خط فکری-سیاسی گروهی از مدیران با طیفی از نماینده‏‌های مجلس همخوانی نداشته باشد می‏تواند دلیلی بر استیضاح باشد؟ استیضاح باید در صورت تخطی از چارچوب قانون و مقررات انجام شود. البته همه نماینده‏‌ها در مجلس به دنبال استیضاح وزیر علوم نیستند و عده‏ای خاص در مجلس به دنبال استیضاح‌‏اند و این همه مطلق نماینده‏‌ها نیست. کسانی که پرونده خود آنها با فساد گره خورده، با استیضاح موافق هستند.

*عده‏ای از نماینده‏‌ها به مطبوعات درباره پرداختن به استیضاح انتقاد می‌‏کنند که چرا اینها درباره استیضاح حساسیت نشان می‌‏دهند؟

مطبوعات بازتاب افکار عمومی است و رکن چهارم دموکراسی است. آنها حق دارند که افکار عمومی را منعکس کنند. اینها همه بهانه‌‏ای است که عده‏ای طرح می‌‏کنند. آیا نباید روی دیگر سوال را اینطوری مطرح کرد که آیا مجلس با طرح این سوالات و این اظهارنظرها می‏خواهد اصل قضیه را بپوشاند یا هدف دیگری دارد؟ اصل قضیه امروز بررسی وضعیت بورسیه‌های غیرقانونی‌‏ای است که در دولت قبلی اتفاق افتاده و اینکه عده‏ای در مجلس می‏‌خواهند به هر دلیلی این رسیدگی صورت نگیرد.

* یکی از دلایل طرح استضاح وزیر علوم جلوگیری از تحصیل دانشجویان ستاره‏‌دار در سیستم آموزش عالی کشور است.

اولا باید از طراحان این سوال پرسید که آیا وزارت علوم تمام دانشجویان ستاره‌‏دار را به دانشگاه برگردانده؟ آیا بدون بررسی پرونده اینها تصمیمی گرفته؟ آیا این وظیفه وزیر علوم نیست که به طور قانونی به وضعیت دانشجویان و استادانی که اخراج شده‌‏اند رسیدگی کند و علت را به دقیق بررسی کند؟ انتظار مردم این است که وزارت علوم به وضعیت این گروه که عده‏‌ای به ناحق مورد ظلم و اجحاف قرار گرفته‌‏اند رسیدگی شود. اگر وزیر علوم همان رویه غلط را پیش می‏‌گرفت این عده از نماینده‏‌ها راضی می‏‌شدند؟ مگر دولت در اول قول نداده بود که باید در رویه‏‌های غلط تغییر مثبت بوجود آورد؟ اگر همان رویه پیش گرفته می‏‌شد چه نیازی به تغییر وزیر علوم بود. من واقعا متوجه نمی‏‌شوم که چرابه جای قدردانی از وزیر به دلیل رسیدگی به تخلفات، او را استیضاح می‏کنند؟

*آقای دکتر فساد علمی که در دولت قبلی اتفاق افتاده چه تبعاتی را به همراه دارد؟

در دولت نهم و دهم سه نوع فساد در دانشگاه‌‏ها مثل سایر عرصه‌‏های کشور اتفاق افتاد. یکی از این فساد‏ها فساد اداری بود. در این فساد مقررات و قوانین اداری زیر پا گذاشته شد و عده‏ای خارج از مقررات یا استخدام شدند و یا هیئت علمی دانشگاه شدند، اینها از فیلتر آزمون استخدامی، اطلاعیه استخدام و داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و شرایط خاص استخدام نگذشتند و با شیوه‏‌های نادرست وارد دانشگاه شدند. در عرصه اقتصادی تحت تاثیر فسادهای کلان اقتصادی در کشور، رانت‏‌ها و اختلاس‏‌ها و تضعیف بازار رقابت که همه از آن مطلع هستند می‌‏تواند فضای عمومی دانشگاه هم تحت تاثیر قرار گیرد. اما مهمترین فساد فساد علمی است که باعث کاهش کیفیت علم در دانشگاه شده است. ابعاد این فساد بسیار گسترده است. این فساد باعث تضعیف نهاد دانشگاه شده؛ دانشگاه اهمیت مرکزی خود را از دست می‏‌دهد. وقتی علم کیفیت خود را از دست بدهد و ملاک و معیار در دانشگاه کمی‏‌گرایی باشد نتیجه ملموس این مسئله، تضعیف بنیان‏های دانش، تضعیف فرآیند توسعه، تضعیف منابع انسانی و مدیرتی کشور در طولانی مدت است. کسانی که توان لازم برای ورود به دانشگاه را ندارند اگر در این پست و مقام قرار بگیرد در نهایت نمی‌‏توانند کارشناسان خبره‏ای باشد. فکر می‏کنم که رسیدگی به فساد علمی به دلیل اهمیت زیربنایی علم و دانشگاه، از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است و دامنه تبعات آن بیشتر است. اهمیت فساد علمی از دو نوع فساد قبلی نه تنها کمتر نیست بلکه بیشتر است و باید در الویت رسیدگی قرار بگیرد.

*به نظر شما در این موارد مجلس چه وظیفه‏ای دارد؟

مجلس باید به فسادزدایی از دانشگاه کمک کند. باید دانشگاه در مسیر واقعی تولید علم قرار بگیرد. از طرف دیگر حمایت از وزیر علوم خود به خود به معنای تبرئه مجلس هم قلمداد می‏‌شود. باید در دانشگاه که مصدر تولید اندیشه است همه فسادها، هم اداری، اقتصادی و هم فساد علمی از بین برود.

*چرا عده‌‏ای حوزه فرهنگ را در این دوره مورد آماج حملات خود قرار داده‌اند؟

دولت در شروع کار خود مطالبات اجتماعی را در سه سطح بالا، متوسط و پایین دسته بندی کرده. در این تقسیم‏ هر وزارتخانه طبق مطالبات گروه هدف، الویت خاص خود را دارد. به عنوان مثال دولت با معرفی وزیری برای وزارت کار، و رفاه اجتماعی که خود سابقه عضویت در خانه کارگر و گرایش چپ دارد خواسته کسی را به این وزارتخانه معرفی کند که با مشکلات کارگری آشنا باشد. یا در صنعت فردی را که به بخش خصوصی و کارآفرینی آشنا است انتخاب کرده است. طبقه متوسط شهری کسانی هستند که با دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد و وزارت علوم بیشترین ارتباط را دارند. اعضای این طبقه بیشتر از نویسندگان، هنرمندان، دانشجویان، استادان ‏دانشگاه، روزنامه‌‏نگاران، روشنفکران و... هستند. در واقع با شروع کار دولت دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد و وزارت علوم در نوک پیکان حملات قرار گرفته است. اما معنای دیگر این هدف‏گیری این است که رقیب به خوبی پایگاه رای دولت یازدهم را شناسایی کرده و می‏خواهد این پایگاه را تضعیف کند. اگر دانشجو، دانشگاهی و اهالی فرهنگ و هنر از دولت ناراضی باشد و حمایت خود را دولت بردارد مسلما طبقه کارگر و تولیدکننده‌‏ها به دلیل مشکلات بیشتر در حوزه اقتصاد و رفاه اقتصادی، تحریم اقتصادی زودتر دچار نارضایتی می‏‌شوند. من فکر می‏‌کنم که پاشنه آشیل دولت دو وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم است. افراطیون با هدف قرار دادن این دو وزارتخانه می‌‏خواهد مهمترین پایگاه اجتماعی دولت را از او بگیرد و زمینه زوال و رکود دولت را فراهم کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین