کد خبر: ۲۵۶۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
مخالفان دولت پایگاه اجتماعی و پایگاه رای دولت را شناسایی کرده‌اند

جهانبخش خانجانی: مخالفان می‌خواهند دولت را با بحران روبرو کنند

جهانبخش خانجانی گفت: افراطیون از مفاهیم مورد احترام به صورت ابزاری استفاده می‌کنند. در حالی که دیدگاه‌های فرهنگی آنها بسیار جزم‌اندیشانه است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: جهانبخش خانجانی در پاسخ به سئوال خبرنگار «آفتاب» که چرا افراطیون دو حوزه فرهنگ یعنی وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نشانه گرفته‌اند، گفت: به لحاظ منطقی رفتار اصولگرایان افراطی و اعضای جبهه پایداری درست است. طیف افراطیون و طرفداران دولت احمدی‌نژاد به لحاظ مبانی اقتصادی و دانش فنی در دو حوزه اقتصاد و سیاست خارجی حرفی برای گفتن ندارند.

وی ادامه داد: نتیجه عملکرد 8 سال قبل این جریانات افراطی در اختیار مردم هست و مردم ارزیابی دقیقی نسبت به آن دارند. مردم امروز شناخت کافی دارند و می‌دانند که در 8 سال قبل بر کشور و حوزه‌های اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی چه گذشته است. در این شرایط طیف افراطی در حوزه فرهنگ ادعا می‌کند که بر اساس آموزه‌ها و دیدگاه خود حرفی برای گفتن دارد و اصلا نمی‌خواهد این پایگاه را از دست بدهد. و یا اینکه به اهمیت فرهنگ واقف است و می‌خواهد از این طریق چهره خود را ترمیم کند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران گفت: مسئله دوم این است که در شرایط متعارف این دانشگاه و اهالی فرهنگ و اندیشه هستند که از توان تاثیرگذاری بر افکار عمومی و اقناع مردم برخوردار هستند. اهالی این دو حوزه کسانی هستند که در دستگاه‌های فکری – فرهنگی مسائل را تئوریزه می‌کنند. این طیف با طبقه متوسط شهری، یعنی کانون رای اکثریت دولت در ارتباط است.

خانجانی تصریح کرد: مخالفان دولت پایگاه اجتماعی و پایگاه رای دولت را شناسایی کرده‌اند. این مخالفتها البته مخالفت صریح با مردم است نه با دولت.

وی تصریح کرد: باید گفت که در حوزه فرهنگ دولت هم با اهالی فرهنگ و علم سروکار دارد و همه با طبقه سنتی فرهنگی. همه این طیف اهل فکر هستند و خود در تحلیل خود شناخت دقیق و درستی از تحلیل شرایط و اوضاع کشور دارند.  همراهی این طیف با دولت و عدم همراهیشان با افراطیون از روی شناخت و آگاهی است.

وی دلیل هدف‌گیری افراطیون دو حوزه فرهنگ را اینگونه توضیح می‌دهد: مخالفان می‌خواهند دولت را با بحران روبرو کنند. می‌خواهند دولت را به حاشیه برانند و واژه‌های فرهنگی و اعتقادی را به عنوان ابزاری برای مخالفت استفاده می‌کنند که با سکوت و جهت‌گیری و عکس‌العمل دولت را از پرداختن به وظیفه خود بازدارند.

خانجانی با تاکید کرد بر اینکه مخالفان با استراتژی رادیکال می‌خواهند جلوی برنامه‌های دولت را بگیرند، گفت: باید دیگاه فرهنگی طیف افراطی را مورد ارزیابی قرار داد. طیف افراطی در حوزه فرهنگ و دانشگاه دیدگاه جزم‌اندیشانه‌ای دارند. اما الان در این شرایط با استفاده از مفاهیم مورد احترام مردم به صورت ابزاری می‌خواهند با دولت مقابله کنند.

بورسیه‌های غیرقانونی مساله‌ای نیست که از چشم جامعه دانشگاهی پنهان مانده باشد

محمدتقی قزل‌سفلی، فیلسوف ایرانی و دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، نیز معتقد است "عقب ماندگی علمی دانشگاهها، سیستم ناکارآمد جذب هیات علمی در دانشگاه وروند اعطای بورسیه‌های غیرقانونی محصول نگاه دولت قبلی به وزارت علوم است."

قرلسفلی در گفت‌وگو با «آفتاب» به ریشه اقدامات غیرقانونی چون اعطای بورسیه به افراد  غیر شایسته پرداخت و گفت: «ریشه این اقدامات همگی در نگاه غیرقانونی و فرد مدار دولت قبلی به مسائل دانشگاه بود. روند اعطای بورسیه‌های غیرقانونی مساله‌ای نیست که از چشم  جامعه دانشگاهی کشور پنهان مانده باشد. من بارها دیدم فردی که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه پیام نور گرفته و فوق لیسانس خود را از دانشگاه بدون کنکور اخذ کرده بنا به سفارش و رابطه  بورسیه دکترا می‌گیرد. جالب اینجاست کسانی که داعیه عدالت محوری دارند هرگز درک نمی‌کنند که این اقدام چه اجحافی بر جامعه علمی کشور وارد کرده و زمینه نارضایتی‌های گسترده را فراهم کرده است»

این استاد دانشگاه انگیزه استیضاح‌کنندگان را سیاسی کاری ناعادلانه و جهت‌گیری گروهی دانسته و گفت: «کسانی که این استیضاح را رقم زدند از بازگشت قانون به دانشگاه‌ها هراس دارند. زیرا روند قانونی سبب می‌شود منافع آقایان تامین نشود. چنین تفکری سبب می‌شود که افراد متخصص و حرفه ای از دانشگاه دور شده و دانشگاه به گورستان تبدیل شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین