کد خبر: ۲۵۸۴۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست:

باید هنرستان محیط زیست ایجاد شود

«در یک سال اخیر، موجی از امید و تمایل به مشارکت، در میان دوستداران محیط زیست ایجاد شده و این می تواند مهم ترین دستاورد یک سال اخیرِ دولت در این حوزه باشد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: «در یک سال اخیر، موجی از امید و تمایل به مشارکت، در میان دوستداران محیط زیست ایجاد شده و این می تواند مهم ترین دستاورد یک سال اخیرِ دولت در این حوزه باشد.» این را «محمد درویش»؛ فعال محیط زیست در گفت‌وگو با «آفتاب» مطرح کرد.

درویش که از ششم آذر سال گذشته به عنوان «مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست» فعالیت می کند، ابراز داشت: «از سال گذشته که خانم دکتر ابتکار دوباره به این سازمان آمدند، فعالان محیط زیست، پژوهشگران، متخصصان و حتی هنرمندان و مردم، امیدوار شدند و احساس کردند که می توانند در حفظ آن، مشارکت داشته باشند. طرح های بسیار خوب تکنیکی، فنی و حتی هنری به دست ما رسید. جالب است که بدانید حتی گرافیست ها، شعرا، آهنگسازان و امثالهم طرح هایی را برای ما ارائه داشتند.

در هشت سال گذشته، «ان جی او»هایی که به حالت نیمه خاموش و خاموش درآمدهب ودند، مجددا فعال شدند و فعالیت شان را با شور و نشاط از سر گرفتند که این نشانگر افزایش مشارکت های مردمی است به نحوی که از 170 ان جی او ی فعال، پس از یک سال، به عدد 485 رسیده است. این در حالی است که ما اکنون 300 درخواست ان جی او ی جدید داریم که به وزارت کشور رسیده است و انتظار می رود تا پایان دوره 4 ساله، 10 هزار موسسه مردم نهاد را شاهد باشیم.»

او دستاورد دیگر این حوزه را که در راستای امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش می باشد، آموزش 56 هزار معلم توسط سازمان حفاظت محیط زیست دانست و خاطرنشان ساخت: «باید معلمانی آموزش ببینند که قرار است سنگ بنای جامعه محیط زیست محور را با تعلیمات شان به فرزندان این سرزمین از پیش دبستان تا دیپلم بگذارند.  هسته های مشورتی این کار شروع شده و در حال تهیه شیوه نامه اجرایی آن هستیم و در پی آن هستیم تا پس از 4 سال، به دستاوردهای ملموسی در حوزه های مختلف محیط زیست با وجود و حضور این معلمانِ مروج برسیم. از سوی دیگر بر آن هستیم تا به مانند رشته های فنی، کشاورزی، گرافیک و یا موسیقی، محیط زیست هم دارای هنرستان باشد و فارغ التحصیلان آن دیپلم محیط بانی یا جنگلبانی داشته باشند.» درویش اما به خانه های محیط زیست که قرار است در همه استان های کشور تشکیل شود، گفت: «شیوه نامه و شبکه بندی خانه های محیط زیست تهیه شده که قرار است به شکل کاملا دموکراتیک، انتخابات سالانه داشته تا مجموع آنها، به شکل گیری اتحادیه سَمَن های سراسر کشور به عنوان یک نهاد صنفیِ زیست محیطی منجر شود تا با آمدن و رفتن ابتکار و ابتکارها، هویت آن خدشه دار نشود.»

 وی سپس درباره طرح سالم سازی بنزین را که نخستین بار توسط ابتکار افشاگری شد، اظهار داشت: «مقرر شد تا زمانی که استاندارد یورو 4 در تولید بنزین رعایت نشده، بنزینِ مصرف داخل، از خارج تامین گردد.»

اما درویش درباره آموزش محیط بانان در راستای افزایش جایگاه شان اشاره کرد: «از سال گذشته تا امروز، حقوق و مزایای محیط بانان، افزایش یافته و خانم ابتکار هم در حال تلاش است تا این جایگاه را ارتقای بیشتری بخشد. هرچند چون تنها در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست نیست هرچند ما می خواهیم تا با آموزش محیط بان ها در جهت قابلیت دفاعی، آمادگی جسمانی، کنترل خشم، فنون مذاکره و فهم اکولوژیک _گیاهی  و جانوری_ گام برداریم. 18 شهریور که «روز ملی محیط بان» است، این برنامه با حضور رییس مجلس شورای اسلامی رونمایی می شود و قرار است طی 6 ماه، یعنی تا اردیبهشت سال آینده، 700 محیط بان و 450 فرمانده یگان، آموزش های نوینی ببینند که مهم ترینِ آن، این است که به آنها آموزانده شود، محیط بان عامل بازدارنده است و این تلقی که او حق کشتنِ شکارچی را دارد، غلط است.» 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین