کد خبر: ۲۵۸۵۸۴
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
بسیج عمومی برای کنارگذاشتن مرد «پرتغالی»

چه‌کسی «کی‌روش» را نمی‌خواهد؟

«من هیچ‌گاه در بحث انتخاب سرمربی، مربی و سایر اعضای کادرفنی تیم دخالت نمی‌کنم چراکه این یک‌بحث تخصصی است؛ البته اگر فدراسیون‌ها مشورتی بخواهند به آنها می‌دهم.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سجاد فیروزی در روزنامه شرق نوشت: همه آنهایی که در نشست خبری وزیر ورزش شرکت کرده بودند به‌خوبی این جمله را شنیدند؛ جمله‌ای که اگرچه در ابتدا خوش‌آب‌ورنگ به‌نظر می‌رسید ولی در ادامه، چندبند به همراه چند اماواگر داشت که تا حدودی ناقض جمله مذکور بود؛ محمود گودرزی، وزیری که با کشتی عجین شده است بدش نمی‌آمد که بحث به فدراسیون فوتبال و از همه مهم‌تر به قرارداد کارلوس «کی‌روش» برسد تا به چیزی که از مدت‌ها قبل در انتظارش بود برسد و اینکه اگر بتواند در ثانیه‌های آخر مانع از کار این مربی پرتغالی در تیم‌ملی شود، لحظه‌ای درنگ نکند.

وزیر ورزش ابتدا توضیح داد که اگر فدراسیونی از او «مشاوره» بخواهد، مشورت می‌کند ولی در ادامه صحبت‌هایش نه‌تنها مشاوره را علنی کرد بلکه خط و نظر رسمی وزارت ورزش درباره سرمربی تیم‌ملی فوتبال را هم مشخص کرد: «اینکه شاکر باشیم که چقدر خوب باختیم، اتفاق خوبی نیست و دور از دیدگاه فنی، کارشناسی و ملی است. نتایج تیم‌ملی ما با دوره‌های گذشته که در جام‌جهانی حضور داشته فرقی نکرده بنابراین دیگر باخت شرافتمندانه معنایی ندارد. با این روند مشخص است که ما اگر در دوره آینده با هر مشقتی به جام‌جهانی برویم، باز هم دوشکست و یک‌مساوی کسب می‌کنیم که تا ابد این روند ادامه خواهد داشت و این غلط است. ما باید روی یک‌فرآیند منطقی و مطابق با منافع ملی به نتیجه برسیم. اگر مربی فعلی، بهترین گزینه است باید ادامه دهیم و پولش را بدهیم و او را راضی نگه داریم اما اینگونه نیست. باید گزینه داخلی یا خارجی مناسب را انتخاب کنیم.»

«کی‌روش بهترین گزینه نیست»؛ همین جمله کافی بود تا خط فکری وزیر ورزش که قصد دخالت در امور فدراسیون‌ها و انتخاب مربی را نداشت جریان امور در فوتبال را به‌هم بزند؛ درواقع بازی شطرنجی که محمود گودرزی آن هم درست یک‌روز پیش از انعقاد قرارداد کارلوس «کی‌روش» با فدراسیون فوتبال در ذهن چیده بود، جواب داد و روز گذشته قراردادی که 99درصد نکات آن قابل‌حل بود 50 -50 شد و حتی بسیاری از رفتن «کی‌روش» از ایران برای همیشه خبر دادند.

در اینکه گودرزی دل خوشی از «کی‌روش» و در نگاه کلی، فوتبال ندارد بر کسی پوشیده نیست؛ اما اینکه چرا درست در آستانه عقد قرارداد باید به‌صورت علنی مخالفتش با «کی‌روش» را رسانه‌ای کند ریشه در اختلافات قبلی او با سرمربی وقت تیم‌ملی دارد؛ همانجایی که شنیده می‌شد گودرزی به کفاشیان گفته قرارداد این مربی تمدید نمی‌شود مگر بپذیرد که در همه‌چیز «رییس» نیست.

اینکه وزیر ورزش بخواهد سهم بسزایی در رشته محبوبی مثل فوتبال داشته باشد مورد قابل‌قبولی است ولی اینکه او با مصاحبه‌هایش و به‌ویژه تهدید به «ندادن یک‌ریال به فدراسیون فوتبال» مسیر فکری جریان به‌وجود آمده را عوض کند، موردی است که ظاهرا توجیه‌ناپذیر است.

وزیر کدام مربی بزرگ را می‌خواهد؟

محمود گودرزی در ادامه دخالت‌نکردن‌هایش در فدراسیون فوتبال (!) به جمله قابل‌تاملی اشاره می‌کند: «بعد از جام‌جهانی پیشنهادهای زیادی از مربیان زبده دنیا برای هدایت تیم‌ملی وجود داشت اما همین فضاسازی رسانه‌ها سبب شد شرایط مطلوب فراهم نشود.» وزیر ورزش خیلی محتاطانه رسانه‌ها را مورد نوازش قرارداده و ماندن احتمالی «کی‌روش» و نتیجه‌نگرفتن احتمالی در آینده را هم به گردن رسانه‌ها می‌اندازد؛ با این حال بخش مهم‌تر به ادامه صحبت‌های او برمی‌گردد که صحبت از مربیان زبده دنیا می‌کند؛ اگر تعریف وزیر از مربی زبده، مربی نام‌آشنایی باشد که باید تا به حال با این واقعیت کنار آمده باشد که مربی مشهور پول بیشتر و پوئن بیشتر می‌خواهد؛ ولی اگر مربی زبده، مربی کارآمدتر باشد که باز هم آزمون و خطاست. اصولا تجربه ثابت کرده است که اخراج یک مربی به منظور جایگزینی با مربی‌ بهتر «تفکری فانتزی» بوده که کمتر منتج به نتیجه شده است. مگر اینکه مربی زبده‌تر، مربی‌ای «حرف‌گوش‌کن‌تر» باشد که آن وقت دیگر ماجرا فرق می‌کند و شاید بتوان هزاران نفر را کاندیدای سرمربیگری تیم‌ملی کرد.

وزیر در کنار رسایی و بقیه

پروسه حذف «کی‌روش» البته از مدت‌ها قبل کلید خورده است؛ زمانی که بحث اولیه برای تمدید قرارداد او به وجود آمد مجلسی‌ها دست به کار شدند تا رای فدراسیون و البته موافقان «کی‌روش» را بزنند؛ از صحبت‌های نماینده خوی در مجلس گرفته که به غلط اجاره‌بهای خانه «کی‌روش» را سالی 700میلیون‌تومان اعلام کرد تا بحث‌های نادرست دیگری از این قبیل که «کی‌روش» برای تمدید قراردادش تقاضای مشروبات الکلی کرده است.

البته رسایی دیگر نماینده مجلس هم که «دلواپس» همه موارد است خیل عظیمی از خبرنگاران را متهم کرد. او در اظهاراتی علاوه بر انتقاد از «کی‌روش» گفته بود هر خبرنگاری که از او حمایت می‌کند از «کی‌روش» زیرمیزی گرفته است؛ اتهامی تلخ که البته بیانگر آزادی بیان درباره قشر خاصی است.
در نهایت هم اظهارنظر جالب پورمختار، رییس کمیسیون اصل90 است که خط فکری مجلسی‌ها را کامل کرد. او از آنجا که خودش را «علاقه‌مند به فوتبال» دانسته، تاکید کرده ««کی‌روش» را گزینه مناسبی برای تیم‌ملی نمی‌داند»!

فشار به فدراسیون فوتبال

اینکه «کی‌روش» عملکردش در تیم‌ملی از زمان حضورش در ایران چطور بوده را خیلی‌ها می‌توانند ارزیابی کنند؛ هم از لحاظ فنی و هم سایر موارد؛ اما اعمال فشار بر فدراسیون فوتبال برای تغییر سرمربی تیم‌ملی و یا تمدید قرارداد او هم می‌تواند قابل بحث باشد. اینکه از فردا این پروسه شکل کلی بگیرد و با راه‌اندازی جریان‌های خاص به فدراسیون‌های ورزشی فشار بیاورند تا فرد مورد نظرشان را بر سرکار آورده یا از کار برکنار کنند، می‌تواند سرگرمی تازه‌ای باشد؛ سرگرمی‌ای که البته چندان جدید نیست و ظاهرا هم قصد کهنه‌شدن ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین