کد خبر: ۲۵۸۶۰۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
روحانی در کنار سیاست خارجی به سیاست داخلی توجه داشته باشد

شهربانوامانی: افراطیون به دنبال کادرسازی در دانشگاهها هستند

عضو شورای مرکزی کارگزاران درباره مشکلات دولت افزود: دولت در برخورد با مسائل داخلی و خارجی با فشارهای غیرمتعارفی روبرو است. این دولت میراثی را تحویل گرفته است که در خیلی موارد بسیار آشفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: شهربانو امانی گفت: انتظار می رود دولت در سیاست داخلی، احزاب و نهادهای مدنی به سرعت سیاست خارجی حرکت کند.

شهربانو امانی، نماینده مجلس ششم در گفت‌وگو با «آفتاب» درباره عملکرد دولت در حوزه سیاست داخلی در یک سال گذشته گفت: یک سال اول دولت سال استقرار آن است. در ارزیابی این یکسال به نظر می‌رسد که دولت در بخش‌هایی مثل اقتصاد و سیاست خارجی موفق بوده و در بخش‌هایی نیاز به زمان بیشتری دارد. ما امیدوار هستیم که روحانی به عهد و برنامه خود که قول داده بود وفادار بماند. از طرف دیگر من فکر می‌کنم که دولت در اداره امور با چالش‌های جدی و ساختاری مواجه است و مشکلات جدی دارد.

عضو شورای مرکزی کارگزاران درباره مشکلات دولت افزود: دولت در برخورد با مسائل داخلی و خارجی با فشارهای غیرمتعارفی روبرو است. این دولت میراثی را تحویل گرفته است که در خیلی موارد بسیار آشفته است.

وی ادامه داد: در ارزیابی سیاست داخلی دولت باید بگویم که دولت قبلی در برابر نهادهای مدنی، سازمان‌های مردم نهاد برخورد خیلی سختگیرانه‌ای داشتند. در هشت سال گذشته نگاه به احزاب و نهادهای مدنی نگاه حذفی بود و دولت بیشتر به «یک کاسه» کردن نهادها می‌اندیشید. برای همین همیشه می‌‌گفت که ما در کشور NGO نداریم بلکه اینها GO هستند.

امانی تصریح کرد: محمود احمدی‌نژاد مدام انجمن‌ها و نهادهای مدنی را محکوم می‌کرد که کار سیاسی می‌کنند و نگاه امنیتی به آنها داشت.

وی گفت: یادم هست که در سال 1384 سمیناری را با حضور 400 استاد و عده ای از نهادهای مدنی برگزار کرد و در سخنرانی که ایراد کرد خواست تمام نهادهای مدنی از وزارت کشور امتیاز بگیرند و بعد از ان خیلی از استادان دانشگاه بازنشسته و اخراج و ممنوع از تدریس شدند. در حالی که قبل از آن خیلی از نهادهای مدنی از سازمان های تخصصی امتیاز می گرفتند.

امانی تصریح کرد: انتظار می‌رود که دکتر روحانی برای بهبود این شرایط فکری بکند. به جای توانمندی با آن تفکر بدبینانه و غیرمنصفانه مقابله کند و در عمل ایین نامه‌ها و ضوابط غلط را اصلاح کند. در حالی که به نظر می‌رسد دولت به این مسئله توجه ندارد.

 نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم تصریح کرد: وزارت کشور قول داده که برای تنظیم قانون لایحه احزاب از احزاب فعال نظرات شان پرسیده شود و در این لایحه8 مد نظر قرار بگیرد. باید به این توجه داشت فشار مضاعفی بر نهادهای سیاسی تحمیل شده است. اما گروه‌های سیاسی همه‌گیر انتظار دارند که وزارت کشور به سرعت سیاست خارجی در اصلاح سیاست داخلی کار کند.

وی ادامه داد: در سیاست داخلی به اصلاح آیین‌نامه‌های زیربنایی نیاز داریم. باید مجوز فعالیت نهادهای غیردولتی را بخش تخصصی صادر کند. باید شرایطی فراهم شود که نهادهای مدنی به وزارت کشور مراجعه نکند و به مجرای اصلی و تخصصی خود برگردد. اما این نیاز به همدلی و همراهی مجلس با دولت دارد که این لوایح و قوانین را تصویب کند.

امانی درباره نحوه تعامل مجلس نهم با دولت گفت: به هر حال استیضاح وزیر علوم نشان از عدم تعامل مجلس است. البته استیضاح حق قانونی مجلس است. اما ما در قانون اساسی به تفکیک حوزه عمل و اختیارات قوا هم اشاره شده است. به نظر می‌رسد که مجلس در بعضی موارد مثل انتخاب سرپرست؛ معاونین و حتی رسیدگی به پرونده استادان و دانشجویان ستاره‌دار در کار دولت دخالت می‌کنند.

وی گفت: مجلس باید شان قوه مقننه را نگه دارد. دانشگاه یکی از کم‌هزینه‌ترین محل‌هایی است که در آنجا باید درباره شرایط و مدیریت آینده کشور سیاست‌گذاری کرد. اگر نسل جوان در دانشگاه با هم تعامل و گفتگو نداشته باشد و تجربیات خود را به اشتراک نگذارد کجا می‌خواهد این کار را انجام دهد. اما به نظر می‌رسد که اختلاف مبنایی با وزارت علوم به این برمی‌گردد که افراطیبون می‌خواهند برای آینده در دانشگاه کادرسازی بکنند و دولت جلوی این کار غیرقانونی و استفاده از بورسیه‌ها به شکل تخلفی را گرفت.

امانی افزود: خوشبختانه دکتر نجفی به سرپرستی وزارت علوم انتخاب شد. اگرچه ایشان به عنوان وزیر آموزش و پرورش رای نیاوردند اما این انتخاب نشان از عزم دولت برای مقابله با فساد علمی است. اگر مجلس هم مثل دولت دغدغه علمی و دانشگاهی  داشت هرگز برای استیضاح اقدام نمی کرد. درواقع در حل مسائل داخلی مثل حوزه فرهنگ، دانشگاه فشاری که از ناحیه متعدد به دولت می‌آید خیلی سخت است؛ اما همچنان از دولت انتظار می‌رود که به وعده‌های خود پایبند باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین