کد خبر: ۲۵۹۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷

سید جواد میرهاشمی: منتظر صبح صادق هستیم

«آن شب های دیجور و تار، یک سالی هست که به سرآمده، به سحر رسیده‌ایم و اکنون منتظر صبح صادق هستیم.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این تحلیلی بود که «سید جواد میرهاشمی» از وضعیت کنونی فرهنگ و هنر کشور ارائه داد. او که از مستندسازان جوان است و تاکنون مستندهایی چون «از پاریز تا پاریس» (درباره مرحوم دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی) و «خون است دلم برای ایران» (درباره دکتر منوچهر ستوده) و «بی‌سرو سیمین» (درباره دکتر سیمین دانشور) را ساخته است درباره فضای جاری عرصه مستندسازی به «آفتاب» گفت: «به قول استاد ایرج افشار که خداوند ایشان را رحمت کند، سرت را بنداز پایین و کارت را بکن بی آنکه توقع تشویق داشته باشی. اگر کارت درست بود که هیچ وگرنه باید ببینی کجا خطا کرده‌ای و آن را اصلاح کنی. همیشه از  سیاست گریخته‌ام و به توصیه استاد در آرامش فیلمم را ساخته‌ام و کتابی و مقاله‌ای نوشته‌ام.

به گزارش آفتاب، وی گفت: اگر انسان به وعده پروردگار ایمان داشته باشد که می‌می‌فرمایند «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» یعنی «هر آينه از پی دشواری آسانی است» پس سختی در گذر است. ما از آن پیچ تاریخی گذر کرده‌ایم اما حال مانند آن مسافری هستیم که ماشین دارد اما بنزینی در باک وجود ندارد.

میرهاشمی تصریح کرد: دوستان مستندساز، امید بسیاری پیدا کردند. به هر جهت خانه سینما در همان روزهای اول، گشایش یافت اما باید با خودمان صادق باشیم که نمی‌توان یک شبه همه چیز را درست کرد. با وجود آنکه هنوز بودجه‌ای برای کار وجود ندارد و پول تنها در اختیار افراد معدودی قرار می‌گیرد، اما حال خوشبختانه فیلمساز می تواند ارتباط مستقیمی با مدیران داشته باشد و آن حصار و نگاه بالا به پایین دیگر وجود ندارد. به هر حال فضا تلطیف شده است.

وی ادامه داد:دولتی که با شعار «تدبیر و امید» گام در عرصه نهاده است از نگاه اهالی فرهنگ و ادب و هنر مصداق این شعر مولوی است:

ناامیدانیم امیدی رسد

در شب دیجور خورشیدی رسد

اگر دیروز زمزمه می‌کردیم اندکی صبر سحر نزدیک است؛ اینک باید به انتظار صبح صادق باشیم.» 

وی با بیان اینکه وزیر ارشاد باید حدود و ثغور ممیزی را مشخص کند، ابراز داشت: «این مهم باید با به نظر و اجماع شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و از اهالی فرهنگ حدود و ثغور ممیزی پرسیده بشود. در همه جوامع ممیزی وجود دارد. هیچ کس حاضر به از هم پاشیدگی بنینان خانواده نیست. خانواده‌ای به جمعیت هفتاد میلیون نفر. وقتی ممیزی تندتر می‌شود از آن به نام سانسور یاد می‌شود. به تنهایی و به خواستاری وزیر فرهنگ و ارشاد نمی‌توان گفت ممیزی را به ناشر خواهیم سپرد !!!»

این مستند ساز تاکید کرد:به قول احمد شاملو سیاست و هنر در یک جا به هم می ر ‌سند و آن هم در قبرستان است، آن هنگام که پیام تسلیت‌ها از کشوها خارج می‌شود. اگرسایه سیاست بر هنر سنگینی کند هنرمند مجبور به خودسانسوری می‌شود. امیدوارم لفظ فرهنگ و ارشاد اسلامی نام این وزارتخانه جامه عمل به خود بگیرد. در واقع متاسفانه پس از 35 سال هنوز مشغول ارشاد کردن هستیم، در صورتی که باید فرهنگ سازی شود. آن کس که می‌نویسد و اثری خلق می‌کند و آن کس که بر آن آثار نگاه نظارتی دارد همگی دارای خانواده و فرزند هستند و به آینده کشورمان ایران امید داریم. پس باید برای به تبدیل نشدن آن امید با یاس دوباره تدبیری اندیشید.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین