کد خبر: ۲۶۰۱۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸

راسموسن: روسیه به اوکراین حمله کرده است/ جامعه بین‌المللی داعش را متوقف کند

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد: در حال حاضر وضعیت امنیتی در جهان شاهد تغییری بزرگ است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:‌ آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جمع خبرنگاران در ولز در آستانه آغاز نشست ناتو گفت: ما با فضای امنیتی کاملا تغییر یافته مواجهیم؛ روسیه اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های پوتین جهت آتش‌بس در اوکراین گفت که ناتو از تلاش‌ها برای یافتن راهکاری جهت ایجاد سازش استقبال می‌کند.

راسموسن افزود: مسکو این مساله را انکار می‌کند که نیروهایش در اوکراین هستند اما ناتو مدعی است روسیه بیش از هزار سرباز در اوکراین دارد.

دبیر کل ناتو ابراز اطمینان کرد که هم‌پیمانان ناتو درخواست‌های دولت عراق برای امدادرسانی را به طور جدی مد نظر قرار خواهند داد.

وی تصریح کرد:‌ اگر دولت عراق از ناتو کمک بخواهد این سازمان به طور جدی به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

راسموسن درباره احتمال مشارکت ناتو در حملات علیه داعش در عراق گفت: من از این که برخی اعضای ائتلاف به صورت فردی گام‌هایی برای کمک به عراق برداشته‌اند، استقبال می‌کنم. اقدامات نظامی ارتش آمریکا برای پایان دادن به پیشروی داعش در عراق امری قابل تحسین است.

وی در ادامه گفت که معتقد است جامعه بین‌المللی باید داعش را متوقف کند.

راسموسن درباره نقش ائتلاف ناتو در این مورد گفت:‌ ما تا کنون درخواستی برای مشارکت دریافت نکرده‌ایم اما اطمینان دارم اگر دولت بغداد از ناتو درخواست کند، این درخواست به صورت جدی بررسی خواهد شد.

در عین حال دبیر کل ناتو نشست اخیر این ائتلاف بین‌المللی را تاریخی قلمداد کرد و گفت:‌ ما امروز یکی از مهمترین نشست‌های تاریخ ائتلاف ناتو را برگزار می‌کنیم.

راسموسن همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که این ائتلاف در‌های گفت‌وگوی دیپلماتیک با روسیه را باز گذاشته است.

وی ادامه داد:‌ روسیه در بی‌ثباتی شرق اوکراین نقش دارد . متاسفانه هنوز شاهد این هستیم که دولت مسکو در بی‌ثبات کردن اوضاع در شرق اوکراین مداخله می‌کند و در این خصوص ما از روسیه می‌خواهیم نیروهایش را از اوکراین خارج کند.

از سوی دیگر دبیر کل ناتو تاکید کرد که هدف اجلاس اخیر این ائتلاف بین‌المللی تقویت توان دفاعی کشورهای عضو در مقابل تهدیدهای امنیتی از جمله داعش است.

به گزارش ایسنا، وی در اظهارات خود به تهدیدهای داعش پرداخت و خاطرنشان کرد: سازمانی تروریستی به نام داعش ایجاد شده که جنایت‌های وحشتناکی مرتکب می‌شود.

راسموسن در ادامه گفت: در اجلاس اخیر ناتو به دنبال برداشتن گام‌هایی جدی برای مقابله با تهدیدهایی نظیر داعش و تقویت توان دفاعی کشورهای عضو این ائتلاف بین‌المللی هستیم.

در همین حال، دبیرکل ناتو بر لزوم حل هر چه سریعتر بحران سیاسی در افغانستان و امضای توافقنامه امنیتی تاکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین