کد خبر: ۲۶۰۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱

سفر حج را تلخ نکنید

ترافیک سنگین اطراف فرودگاه مهرآباد شاید دلیل اصلی برای انتقال پروازهای حجاج به فرودگاه امام خمینی (ره) نباشد‌؛ اما قطعا یکی از دلایل برای اجرای این تصمیم است‌، آن هم در شرایطی که شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تا کنون نتوانسته‌اند به تعهدات خود در راه‌اندازی «ترمینال حجاج» عمل کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ایسنا در این گزارش قصد ندارد به مسائلی بپردازد که باعث شده سازمان حج و زیارت که سه سال، در برابر انتقال پروازهای حجاج به فرودگاه امام خمینی (ره) به‌خاطر «آماده نبودن شرایط و امکانات» مقاومت کرد و سرانجام با عنوان «لزوم ریسک‌پذیری» تصمیمش را تغییر داد تا بتواند گام‌هایی را در راستای پیشرفت در پروژه‌ای که سال‌هاست به‌دلیل تأمین نشدن بودجه، نیمه‌تمام مانده بود، بردارد، همچنین نمی‌خواهد دلایل عملی نشدن تمهیداتی را که شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه امام (ره) تعهد داده‌اند، واکاوی کند، چراکه این مسائل بارها مطرح شده و مسوولان نیز پاسخ‌هایی به آن‌ها داده‌اند.

موضوع این گزارش، آزادراهی است که فرودگاه امام خمینی (ره) در آن قرار دارد، همان مسیری که قرار است زائران با همراهی کاروانی از بدرقه‌کنندگان و مستقبلان آن را در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز طی کنند.

فرودگاه امام خمینی (ره) که از امسال به جمع ایستگاه‌های پروازی حج پیوسته و قرار است، زائران استان‌های تهران، قم، لرستان، سمنان، البرز و قزوین از طریق آن جابه‌جا شوند‌، در 40 کیلومتری جنوب تهران و میان آزادراه تهران - قم واقع شده، محوری که بیشترین آمار ترددهای جاده‌ای و البته مرگ‌بارترین تصادف‌ها را در چند سال اخیر داشته است.

سعید اوحدی - رییس سازمان حج و زیارت - در این‌باره اظهار کرد: نباید نگرانی درباره‌ی فرودگاه امام خمینی (ره) داشت.

او به تابلوهای راهنمایی که در این آزادراه برای هدایت زائران به سمت فرودگاه نصب شده است، اشاره کرد و گفت: مسیر با وجود این تابلوها خیلی بهتر و در دسترس‌تر از فرودگاه مهرآباد است.

سازمان حج‌ و زیارت، وزارت راه و حتی پلیس راهنمایی و رانندگی با وجود آغاز شدن عملیات حج‌، تا کنون به زائرانی که از این آزادراه گذر خواهند کرد،‌ هیچ هشداری نداده‌اند. فقط سازمان حج و زیارت از بدرقه‌کنندگان و مستقبلان خواسته است «تا جایی که می‌توانند زائران را به‌خاطر مسیر طولانی فرودگاه و کمتر اذیت شدن‌، همراهی نکنند و مراسم بدرقه و حتی استقبال را در کنار مساجد،‌ حسینیه‌های محل یا در منازل به‌جا آورند.»

سعید چلندری ‌- مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی (ره) - نیز چند روز پیش اعلام کرد: به‌منظور جلوگیری از ازدحام و ترافیک در عملیات انتقال زائران حج تمتع در فرودگاه امام (ره) با هماهنگی سازمان حج و زیارت مقرر شده که مراسم خداحافظی با زائران در مساجد انجام شود و عملیات انتقال زائران به فرودگاه از طریق اتوبوس صورت گیرد.

چنین توصیه‌ها و طرح‌هایی چند سالی است که به زائران و همراهان‌شان گفته می‌شود؛ اما ترافیک سنگین هر ساله در اطراف فرودگاه مهرآباد‌ در موسم حج، گویای میزان اثرگذاری چنین توصیه‌ها و پیشنهادهایی است. به‌نظر می‌رسد این کار به فرهنگ‌سازی بیشتری نیاز دارد تا دست‌ کم در جاده‌ای که خطر در کمین مسافران نشسته است، تلخی جای شیرینی سفر حج را نگیرد.

علاوه‌ بر این، می‌طلبد تا دستگاه‌های مسوول و ناظر‌، اقدامات و پیشگیری‌های لازم و موثرتری را انجام دهند تا ریسکی را که با انتقال پروازهای حج پس از سال‌ها مقاومت پذیرفته‌اند، کارنامه‌شان را لکه‌دار نکند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین