کد خبر: ۲۶۰۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸

وزیر ارشاد: بزرگداشت عالمان، تعظیم شعائر دینی است

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در پیامی به همایش ملی نکوداشت آیت الله آقانجفی قوچانی؛ بزرگداشت عالمان را تعظیم شعائر دینی و موجب ترویج دیانت و روشن شدن ابعاد پنهان تمدن اسلامی دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در پیام ˈعلی جنتیˈ که روز جمعه در آیین اختتامیه این همایش در دانشگاه آزاد اسلامی قوچان خوانده شد، آمده است: آسمان این دیار از دیرباز پرستاره بوده و فرزانگان و فقیهان بسیار به خود دیده است، عالمانی که به گفته پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) چراغ های زمین، جانشینان و وارثان پیامبرانند.

وی افزود: پروردگار را سپاس می گوییم که در زیر سقف آسمانی زندگی می کنیم که ستاره های پرفروغ فقاهت در آن نورافشانی می کنند و طریق سعادت را تابناک می سازند. 

در این پیام آمده است: آیت الله آقانجفی قوچانی از تبار همین ستاره های پرفروغ بود که هنوز بعد از چند دهه که از عروجش می گذرد نور ونامش زنده و ماندگار و چراغی است فراروی تشنگان علم و فقاهت در سراسر حوزه تمدنی اسلام. این عالم وارسته تا پایان عمر از تلاش و فعالیت دست برنداشت و همواره با خرافات و بدعت در ستیز بود.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در پیام خود گفت: هرچند در ظاهر به سیر و ˈسیاحت غربˈ نرفت اما سیاحت نامه ای نوشت که هر اهل دلی را با خود به سیاحت غرب و تفکر درباره مرگ در سفر عقبی وادار می کند.کتابی که به لحاظ موضوعی بسیار مورد توجه قرار گرفته از ذکاوت و ریزبینی در حوزه دانش دینی و خداترسی این عالم بزرگ حکایت دارد البته دیگر آثار این فقیه نیز هریک درجای خود ارزشمند و ماندگارند.

جنتی افزود: کتاب ˈسیاحت شرقˈ که به سرگذشت خود ایشان و ناملایماتی که در زندگی برایشان رقم خورده اختصاص دارد و همچنین سفرنامه ای در وصف اطراف زادگاهشان بیانگر آن است که آقانجفی در همه احوال به گذر روزگار و تجربه اندوزی توجه داشته و هیچ فراغتی را برای به یاد خدا بودن و در راه تبلیغ دین از دست نداده است.

در این پیام گفته شده است: مطالعه زندگی وآثار عالمان و احیای نام و سیره آنان احیای علم و سنت نبوی است که شما بدان اهتمام کردید و در راه بازشناسی افکار وسیره علمی یکی از برجسته ترین فقیهان روزگار گام برداشتید.

درود وسپاس صمیمانه ام را به نمایندگی از همه اهل فرهنگ و آنان که دل درگرو ترویج و تعالی دین و بزرگداشت عالمان دینی دارند به محضر یکایک مردم قوچان و برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در این همایش تقدیم می کنم.



* معرفی آثار برتر در اختتامیه همایش 

همایش ملی نکوداشت آیت الله آقانجفی قوچانی بعد از ظهر جمعه با معرفی آثار و پژوهشگران برتر و با حضور مهمانان این همایش بر سر مزار این عالم ربانی در شهرستان قوچان پایان یافت. 

این همایش ملی روز پنج شنبه در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی آغاز شد و پس از آن در زادگاهش روستای ˈخسرویهˈ از توابع شهرستان فاروج، در خراسان شمالی ادامه یافت و امروز نیز آیین پایانی در جوار مدفنش در شهرستان قوچان برگزار شد.

در پایان این همایش که با حضور برخی مسوولان کشوری، استان خراسان شمالی و شهرستان قوچان برگزار شد، از دارنده 4 رتبه برتر همایش ˈحبیب الله عفیفی، احمد رزمخواه، اصغر ارجی و تیمور غلامیˈ و نیز پژوهشگران برتر ˈجعفر کریمی، محمدحسن اکرامی فرد، اباصلت علیزاده و محمد اسماعیل زادهˈ تقدیر به عمل آمد. 

از میان 70 مقاله که توسط پژوهشگران و اندیشمندان 12 استان کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود، هشت عنوان مقاله برگزیده و در مدت برپایی همایش ارایه شد. 

آیت الله آقانجفی قوچانی در سال 1295 هجری قمری در روستای ˈخسرویهˈ از توابع شهرستان فاروج امروز به دنیا آمد، در 13 سالگی به قوچان رفت و پس از سه سال تحصیل، پیاده از راه سبزوار و نیشابور به مشهد رفت و در مدرسه ˈدو دربˈ ادبیات و سطح را تا قوانین فراگرفت. 

در سال 1313 در سن 20 سالگی همراه یکی از همدرسانش پیاده از راه کویر و طبس وارد یزد شد و از آنجا به اصفهان رفت و در مسجد ˈعربونˈ ساکن شد و در اصفهان منظومه حاج ملاهادی سبزواری را نزد آخوند کاشی، رسائل را از شیخ عبدالکریم گزی فرا گرفت و در دروس فقه و خارج آقانجفی جهانگیرخان قشقایی و آقانجفی اصفهانی حاضر شد. 

پس از چهار سال توقف در اصفهان، پیاده راهی نجف شد و در حجره ای متروک در یکی از مدارس این شهر ساکن شد و به حوزه درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی راه یافت که سخت به استاد خود ارادت می ورزید به گونه ای که در جنبش مشروطیت و قیام آخوند و علمای نجف از طرفداران مشروطیت شد و حقایقی از جنبش روحانیت را در کتاب ˈسیاحت شرقˈ خود آورده است. 

آیت الله آقانجفی قوچانی در سن 30 سالگی به درجه اجتهاد رسید و شریعت اصفهانی و محمدباقر اصطهباناتی نیز از استادان او بودند. 

در آخرین روزهای توقف در نجف از فوت پدرش در قوچان آگاه شد و ناگزیر پس از 20 سال توقف در آن شهر در 1338 قمری به ایران بازگشت و برای زیارت به مشهد رفت و پس از توقفی کوتاه در این شهر به درخواست مردم قوچان در این شهر رحل اقامت افکند. 

وی 25 سال از عمر خود را در مقام فقاهت و حاکمیت شرع در قوچان گذراند و در ضمن به اداره حوزه علوم دینی پرداخت و سرانجام در نهم اردیبهشت سال 1322 شمسی برابر با جمعه 26 ربیع الثانی 1363 هجری قمری در سن 68 سالگی در قوچان به دیار باقی شتافت. 

ˈ سیاحت شرق، سیاحت غرب، شرح دعای صباح، شرح رساله تفاحیه، حیات الاسلام فی احوال آیه الملک العلام و رساله عذر بدتر از گناهˈ از جمله کتاب های منتشر شده آیت الله آقانجفی قوچانی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین