کد خبر: ۲۶۰۷۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵

مرادی‌نیا: در گذشته اهالی فرهنگ را تحقیر می‌کردند

«علاوه بر آنکه باید در مردم اشتیاق برای خواندن ایجاد کنیم، کتاب های تولیدی مان هم باید که افزایش یابد و در کنار آن، نویسندگان ما هم آثار باکیفیت به مردم ارائه دهند.» این نکته را «محمد جواد مرادی نیا» در گفت و گو با «آفتاب» بیان کرد. او بررسی آنچه در یک سال و یک ماه گذشته در حوزه کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذشته را مستلزم بررسی آن چیزی دانست که در هشت سال گذشته بر سرِ کتاب و نشر این سرزمین آمد: «در دوره قبل حداقل 3 اتفاق مهم و موثر در حوزه کتاب رخ داد
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس فرهنگی: «علاوه بر آنکه باید در مردم اشتیاق برای خواندن ایجاد کنیم، کتاب های تولیدی مان هم باید که افزایش یابد و در کنار آن، نویسندگان ما هم آثار باکیفیت به مردم ارائه دهند.» این نکته را «محمد جواد مرادی نیا» در گفت و گو با «آفتاب» بیان کرد.

او بررسی آنچه در یک سال و یک ماه گذشته در حوزه کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذشته را مستلزم بررسی آن چیزی دانست که در هشت سال گذشته بر سرِ کتاب و نشر این سرزمین آمد: «در دوره قبل حداقل 3 اتفاق مهم و موثر در حوزه کتاب رخ داد. نخست آنکه متصدیان و مسئولان عرصه فرهنگ مکتوب، به ورطه تنگ نظری افتادند و اصل 24 قانون اساسی که همان آزادی بیان است را محدود کردند که نشانه های آن را می شد در گفتار های ناشران و ناظران عرصه فرهنگ، به وفور دیدیم و شنیدیم. دوم تبعیض میان اهالی فرهنگ بود که بعضی از آنها نور چشمی شدند و مورد حمایت قرار گرفتند و برخی دیگر بیگانه قلمداد شدند و مغضوب. سوم هم آن بود که در این دوره  اهالی فرهنگ تخفیف و تحقیر شدند. ما در دوره اصلاحات، در وزارت ارشاد، اصل کار را بر کرامت و شرافت انسانی و تکریم ارباب رجوع گذاشته بودیم و موظف بودیم که هر که مراجعی را تکریم کنیم، احترامش را حفظ کنیم و شخصیت انسانی اش را گرامی بداریم. بدون آنکه از منش و روش و بینشش بپرسیم. اما در هشت سال گذشته، این روند معکوس شد و ناشران و مراجعان، حتی بر مبنای صرفا ظاهری، مورد توجه قرار می گرفتند. این اتفاقات، سه نتیجه را در پی داشت. نخست تعداد آثار تولیدی مکتوب و کیفیت شان با افت مواجه شدند. دوم آنکه برخی ناشران ورشکسته شدند و بالاجبار از بازار حذف شدند و نتیجه سوم هم آن بود که نارضایتی ها دامنش زده شد و روز به روز نیز تعداد ناراضیان از نحوه برخورد ارشاد، افزایش یافت.»

 رییس پژوهشکده اسنادِ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه، اقدامات اصلاحی دولت تدبیر و امید را چنین تصریح کرد: «به نظر می رسد در راستای تنگ نظری ها چون ممیزی و صدور مجوز نشر، قدم های مثبتی برداشته شده است. در جهت رفع تبعیض ها هم اقدامات خوبی شده هر چند که هنوز به ایده ال و مطلوب نرسیده ایم و خوشبختانه تحقیر نویسندگان یا ناشران هم به حداقل و یا به جرات می توان گفت به صفر رسیده است. هرچند نویسندگان و ناشران هم باید که مردم را در جریان این اصلاحات قرار دهند که بطور مثال دیگر مثل دولت قبل، کتاب تحویلیِ ناشر را مثله نمی کنند. واقع بینانه بنگریم آنانی که چنین برخوردهایی داشتند هیچ شناختی از عمق استراتژیک انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نداشتند و تصورشان بر این بود که لابد با کلمه ای در کتاب، ارکان نظام به لرزه درخواهد آمد.»

وی درباره خصایص و خصایل وزیر ارشاد گفت: «آقای دکتر جنتی در میان تمامی وزرای ارشاد، سابقه انقلابی گری بیشتری دارد. در جنگ های چریکی همراه با شهید محمد منتظری بود و سپس به استانداری خوزستان رسید. پس ایشان، اهداف انقلاب را بیش از بقیه درک می کند و دلش هم بیش از سایرین برای انقلاب می سوزد و در راستای حفظ آرمان های آن از جمله آزادی بیان می کوشد. دولت آقای دکتر روحانی نیز بر سرِ عهد خویش با مردم برای طی کردن مسیر اعتدال مانده است اما شرط بقا برای ماندن در این مسیر، تسلیم نشدن در برابر افراطی ها و تفریطی ها است. به هر جهت عرصه فرهنگ، مقوله ای است که نظر موافق و مخالف در قبال آن، زیاد است. هرچند یکی از مشکلات ما در حداقل 20 سال گذشته آن بوده و هست که سیاستمداران، حوزه فرهنگ را جولانگاه و کارزاری برای خود دانسته و همین هم سبب شده تا عرصه بر اهل فرهنگ تنگ شود.»

 این پژوهشگر و مردم شناس البته درخصوص چرایی عدم اقبال مردم به کتاب، اظهار داشت: «باید در میان مردم تشنگی به وجود آوریم و تا این اتفاق رخ ندهد همچنان تیراژ پایین و قیمت بالای کتتب وجود خواهد داشت. البته کیفیت آثار تولیدیِ نویسندگان هم باید که افزایش یابد تا حس تشنگی برطرف شده و اقتصاد نشر هم بهبود یابد. هرچند ناگفته نماند تا زمانی وام نشر یا یارانه اثر خواهد داشت، که صنعت نشر کودکی نوپا است و نیاز به حمایت دارد اما تا کِی؟ باید راه هایی اندیشد تا صنعت نشر مستقل شود و متکی به دولت نباشد تا تعادل نسبی هم در این حوزه برقرار شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین