آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، اسماعیل قاسمی رسیدگی به شکایات مردمی از واحدهای تجاری را از وظایف بسیار مهم این سازمان دانست و اظهار داشت: در گذشته مردم نمی توانستند شکایت های خود را با مسئولان در میان بگذارند و رسیدگی به شکایات مردم بصورت سریع انجام نمی شد.
وی افزود: بر این اساس تصمیم گرفته شد با راه اندازی سامانه 124 پل ارتباطی بین مسئولین و مردم برقرار شود و رسیدگی به مشکلات آنان به صورت شبانه روزی و فوری در دستور کار قرار گیرد.
قاسمی در خصوص بهره گیری از مشارکت های مردمی نیز اظهار داشت: هیچ پایگاه آماری و نیروی کارشناسی بهتر و سریعتر از 75 میلیون جمعیت مصرف کننده کشور که در تمام ساعات شبانه روز و در تمام نقاط کشور حضور دارند، نمی تواند عمل کنند.
قاسمی با اشاره به ستادهای خبری مستقر در مراکز استان ها و شهرستان های تابعه کشور، گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تا حد امکان از این پتانسیل عظیم اطلاعاتی استفاده کرده و گزارش های آن را به صورت مرتب و متناوب به اطلاع مسئولین برنامه ریز و سیاستگذار وزارت صنعت، معدن و تجارت می رساند.
وی با اشاره به اهمیت آشنایی مردم به حقوق خود، اضافه کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری نزدیک به 105 هزار مورد شکایت از مردم دریافت شده که 104 هزار و 580 مورد آن قابل پیگیری و بقیه غیرقابل پیگیری بوده است.
قاسمی، 70 درصد از شکایات دریافتی را به صورت تلفنی، 10 درصد حضوری و 20 درصد دیگر را کتبی عنوان کرد و افزود: از مجموع شکایات قابل پیگیری 40 درصد متخلف و 60 درصد غیرمتخلف تشخیص داده شدند.
وی تصریح کرد: از مجموع شکایات دریافتی 83 درصد به بخش کالا و 17 درصد دیگر مربوط به بخش خدمات بوده است.
وی با بیان اینکه مردم از هر نقطه از کشور و در هرجایی که به تلفن دسترسی داشته باشند، می توانند گزارش خود را از طریق این سامانه اعلام کنند، یادآور شد: بررسی های به عمل آمده نشانگر آن است که گرانفروشی با 79 درصد، کم فروشی با 9 درصد و عدم درج قیمت با 4 درصد بیشترین سهم تخلفات را در این مدت به خود اختصاص داده اند.