کد خبر: ۲۶۱۴۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
محسن رهامی، دبیر انجمن مدرسین دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با «آفتاب»:

در افغانستان هم با دانشگاه چنین نشد که در 8 سال گذشته در ايران شد

محسن رهامی، دبیر انجمن مدرسین دانشگاه ها گفت: در هشت سال گذشته دانشگاه تبدیل به بنگاه دلالی شد و خیلی از نمایندگان و افراد دولتی اي که از نماینده ها حمایت می کنند در این تخلف سهیم هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: محسن رهامی، دبیر انجمن مدرسین دانشگاه ها در گفت‌وگو با «آفتاب» درباره کمیته تعیین مصادیق تخلف در بورسیه‌ها که توسط دکتر نجفی در وزارت علوم تشکیل شده گفت: تخلفات در حوزه اموزش عالی به همت مسئولین دولت نهم و دهم اتفاق افتاده است. تعدادي از این مسئولین امروز خودشان نماینده شده‌اند و یا اینکه در دستگاه‌های اجرایی حضور دارند از همين رو من فکر می‌کنم که امکان شفافیت به معنای واقعی وجود ندارد و به‌خاطر همین شفافیت و برخورد با تخلف هم بود که دکتر فرجی‌دانا مغضوب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

وي افزود: فضا در این مورد خیلی به هم تنیده است البته دولت یازدهم در خیلی از موارد دلش می‌خواهد شفاف‌سازی کند اما در این کلاف سردرگم و شرایط بحرانی دولت به تنهایی نمی‌توانند کاری از پیش ببرد زيرا با همین استیضاح‌ها، نمایندگان، دولت را زمین‌گیر می‌کنند.

وي ادامه داد: شاید در بلندمدت دولت موفق بشود ولی فعلا شرایط خیلی مناسب نیست البته مردم هم متوجه این شرایط شده‌اند مثلا اگر در کمیته تعیین مصادیق تخلف بورسیه‌ها که دکتر نجفی آن را دنبال می‌کنند اگر نمایندگان همراهی نکنند افکار عمومی می‌تواند کمک خوبی باشد.

استاد حقوق دانشگاه تهران افزود: باید به این نکته توجه داشته باشید که ریشه تخلفات در جای دیگر است. این تخلفات امروز شروع نشده که امروز هم حل شود. این تخلفات 8 سال است که ریشه دوانیده و الان هم كه مانع رسیدگی دولت به آن می‌شوند. دولت یازدهم واقعا با فشار مجلس و بعضی از نیروها همراه است اما افکار عمومی به همه امور اگاه است.

این حقوقدان تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته دانشگاه‌ها استقلال دارند. نماد دانشگاه و علم و هویت دانشگاه ما به دست دولت نهم و دهم تخریب شده است و متاسفانه ترمیم این خیلی به زمان احتیاج دارد.

وي در همين زمينه ادامه داد: دانشگاه تهران نماد برجسته نهاد دانشگاه ماست. اما همین نهاد هم به دست دولت نهم و دهم تخریب شد. در این نهاد یک فرد امنیتی را وارد کردند که دانشگاه را تبدیل به پادگان کرد. خیلی از استادان باسابقه از دانشگاه اخراج یا بازنشسته اجباری شدند. کلاس درس خیلی از استادان تعطیل شد. طرح سپاه‌دانش گذشته که دیپلمه‌ها را به روستاها برای آموزش می‌فرستادند را در دانشگاه اجرا کردند؛ به این صورت که سربازان با مدرک دکترا را به دانشگاه فرستادند و در این دانشگاه مشغول به تدریس شدند و کرسی درس مرحوم دکتر ناصر کاتوزیان، دکتر بشیریه، دکتر گرجی و دیگران را به این افراد دادند.

رهامی به «آفتاب» گفت: در این چند سال دانشگاه تبدیل به بنگاه اقتصادی و بنگاه دلالی شده است. الان در پردیس دانشگاه حدود 5000 نفر دانشجو با 5 استاد درس می‌خوانند. کجای دنیا با علم این کار را می‌کنند؟ دانشگاه ما به سال‌های قبل خودش تشابه اسمی دارد نه تشابه محتوایی. حتی در افغانستان و پاکستان هم با دانشگاه چنین نشد که در این چند سال با دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ما شد.

رهامی افزود: ما الان نمی‌توانیم یک‌شبه از این سیاست غلط،  تخلف در بورسیه، فروش مدرک، بی‌اعتبار کردن دانشگاه، استاد و دانشجو و غیره جلو‌گیری کنیم و آبروی رفته دانشگاه را به ان برگردانیم. ترمیم چهره مخدوش دانشگاه نیاز به زمان دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
9
5
آقای رهامی چرا به افغانستان توهین می کنید؟ ایران هرچه دارد از افغانستان است! از اسمش گرفته که از آریاناست تا صاحب اسمانش چون مولوی و سنایی و...با این پیشینه فکر می کنید افغانستان باید در جهل ابدالدهر بماند و نزد شما مثلی برای عقب ماندگی باشد!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین