کد خبر: ۲۶۱۴۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴

بازگشایی دفتر «DAAD» آلمان در ایران/ آغازفصل نوینی از همکاری های دانشگاهی دو کشور

سفر هیات بلندپایه علمی - دانشگاهی مرکب از روسا و اساتید دانشگاه های آلمان به ایران و افتتاح رسمی دفتر موسسه مبادلات دانشجویی آلمان(DAAD) در تهران بعد از 5 سال آغازگر فصل نوینی از همکاری های دانشگاهی دو کشور خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، 12 تن از روسا و اساتید دانشگاه های معتبر آلمان در قالب یک هیات عالیرتبه علمی به سرپرستی پروفسور 'مارگرت وینتر مانتل' رییس موسسه مبادلات آکادمیک آلمان امروز (شنبه) راهی تهران می شوند تا در ملاقات با مقام های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین همتایان خود در ایران راه های بسط و گسترش همکاری های دانشگاهی دو کشور را مورد بررسی قرار دهند.

حضور پنج رییس دانشگاه آلمان از جمله روسای دانشگاه فنی آخن و دانشگاه دارمشتات در میان اعضای این هیات علمی خود بیانگر اهمیت و جایگاه این سفر در تعاملات میان دو کشور در حوزه های مختلف علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی تلقی می شود.

رییس موسسه مبادلات آکادمیک آلمان به عنوان بالاترین نهاد پیگیر همکاری های دانشگاهی در این کشور که سرپرستی هیات علمی اعزامی به ایران را برعهده دارد، در آستانه سفر به تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در برلین هدف از این سفر را برقراری تماس های جدید بین دانشگاه های دو کشور و تلاش برای توسعه و تعمیق روابط علمی آموزشی عنوان کرد.

مارگرت وینتر مانتل با بیان اینکه سفر به تهران درپاسخ به سفر سال گذشته هیات دانشگاهی ایران به آلمان انجام می شود، گفت: در مدت حضور در ایران از دانشکده ها و مراکز علمی - تحقیقاتی تهران و اصفهان دیدن خواهیم کرد.

وی بازگشایی رسمی دفتر مرکز مبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) در تهران بعد از حدود پنج سال توقف فعالیت ها را از دیگر برنامه های این هیات دانشگاهی در سفر به تهران عنوان کرد و افزود: با آغاز رسمی فعالیت دوباره این مرکز در تهران شاهد توسعه همکاری ها و مبادلات علمی و دانشگاهی اعم از تبادل دانشجو و استاد و همچنین راه اندازی دوره های مشترک علمی و آموزشی بین دو کشور در آینده نزدیک خواهیم بود.

به گفته وینتر مانتل، دفتر موسسه مبادلات آکادمیک که قرار است از سوی وی در این سفر در محل اتاق بازرگانی آلمان و ایران در تهران افتتاح شود، از چند ماه قبل به صورت غیر رسمی فعالیت خود را از سرگرفته است.

وینتر مانتل خاطرنشان کرد: در سفر به ایران علاوه بر تهران از شهر زیبای اصفهان نیز دیدن خواهیم کرد و ضمن بازدید از دانشگاه های این شهر، با دانشجویان آلمانی شاغل به تحصیل در این دانشگاه ها ملاقات می کنیم.

رییس موسسه مبادلات آکادمیک آلمان تصریح کرد: هیات دانشگاهی آلمانی در این سفر تلاش خواهد کرد تا با مشاهده نزدیک وضعیت دانشگاه های ایران زمینه و راه های توسعه و تعمیق همکاری های علمی دو کشور را بررسی و درمورد آن گام های عملی بردارد.

وینترمانتل در این گفت و گو با اشاره به همکاری های علمی، آموزشی و تحقیقاتی دانشجویان ایرانی در آلمان با (DAAD)،گفت: در سال گذشته،184 دانشجوی ایرانی از بورسیه های این مرکز برای مشارکت در پروژه های علمی و تحقیقاتی آلمان استفاده کرده اند که در بین آنها 126 نفر در مقطع دکترا و 17 نفر نیز از دانشمندان بودند.

به گفته وینتر مانتل این مرکز در سال 2013 همچنین هزینه پروژه های علمی 371 دانشجوی ایرانی در آلمان را نیز برعهده داشته است.

وی با بیان اینکه همه دانشجویان ایرانی می توانند درصورت علاقه و واجد شرایط بودن از بورسیه های علمی و پژوهشی این مرکز استفاده کنند، گفت: در حال حاضر بیشتر دانشجویان طرف همکاری ما از دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف، دانشگاه آزاد و همچنین دانشگاه های شهرهای اصفهان، مشهد و مازندران هستند.

به گفته وینترمانتل، براساس مطالعات انجام شده از سوی DAAD، از نظر دانشجویان ایرانی کشور آلمان در بین کشورهای مورد تقاضا برای تحصیل و همکاری های علمی و تحقیقاتی، بعد از آمریکا، مالزی و انگلستان در رده چهارم قرار دارد و کانادا کشور پنجم است.

وی ادامه داد: در بین دانشگاه های آلمانی فعال در زمینه جذب دانشجویان ایرانی، دانشگاه فنی برلین در مقام اول قرار دارد و دانشگاه های پادربورن در شهر دورتموند و دانشگاه دویسبورگ - اسن در رتبه های بعدی هستند.

به گفته رییس مرکز مبادلات آکادمیک آلمان، بورسیه های این مرکز به دانشجویان ایرانی بیشتر در رشته های فنی - مهندسی، علوم طبیعی، کامپیوتر و علوم اجتماعی اختصاص دارد و در رشته های پزشکی به خاطر مطابق نبودن نظام آموزشی دو کشور، هیچ نوع بورسیه ای در این زمینه ارائه نمی شود.

وینتر مانتل در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران بر همکاری های علمی - دانشگاهی دو کشور، گفت: با وجود شرایط سختی که طی سال های گذشته وجود داشت، همچنان شاهد همکاری های خوب دانشگاهی بین دو کشور بوده ایم و دانشجویان، فارغ التحصیلان و دانشمندان ایرانی همچنان علاقمند زیادی به ادامه تحصیل در آلمان یا همکاری علمی با دانشگاه های این کشور دارند.

وی افزود: با نگاه به شمار دانشجویان جدیدی که برای تحصیل آلمان را انتخاب کرده اند، شاهد افزایش قابل توجهی هستیم به طوری که آمارها در سال 2012 رقمی حدود 1400 دانشجو را نشان می دهد و این درحالی است که این تعداد در سال 2002 تنها 400 دانشجو بوده است.

وینتر مانتل با تاکید بر اینکه دانشجویان ایرانی بویژه در مقاطع فوق لیسانس و دکترا از جایگاه بسیار خوب و معتبری در دانشگاه های آلمان برخوردارند، گفت: در حوزه مراکز و موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی، دو کشور همکاری های خوبی در زمینه پروژه های مشترک علمی و تحقیقاتی دارند.

این شخصیت علمی آلمان در عین حال تاکید کرد: به طور قطع ظرفیت همکاری های علمی و آموزشی دو کشور به مراتب بالاتر از این چیزی است که ما درحال حاضر داریم و لازم است که برای افزایش سطح همکاری های دو کشور در آینده،دولت ها و مراکز علمی دانشگاهی دو طرف تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهند.

وینتر مانتل گفت: بی تردید موفقیت آمیز بودن مذاکرات هسته ای ایران و غرب در ماه های آتی و دستیابی به توافق نهایی می تواند موجب لغو تحریم ها شده و در نهایت فضای مناسبی برای توسعه همکاری ها در همه زمینه ها از جمله علمی و آموزشی ایجاد کند.

وی یادآور شد: نباید این نکته بسیار مهم را فراموش کنیم که تحریم های اقتصادی علیه ایران فشار بسیار زیادی بر دانشجویان این کشور در خارج از مرزها ایجاد کرده است و مشکلات ارزی و بانکی ناشی از اعمال تحریم های اقتصادی دانشجویان را که باید با هزینه بسیار زیاد مراحل تحصیلی و فعالیت های علمی خود را با موفقیت پشت سر بگذارند، بسیار آزار داده است.

رییس مرکز مبادلات آکادمیک آلمان در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به تغییر دولت در ایران و انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری جدید با مشی اعتدالی در ایران، گفت: بی تردید با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر فضای سیاسی در ایران زمینه مناسب برای توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی نیز فراهم شده و بازگشایی دوباره دفتر DAAD در تهران هم می تواند نشانه خوبی از این تغییر شرایط باشد.

وینتر مانتل اظهار داشت: بین سال های 2005 و 2013 روابط آلمان و ایران مراحل سختی را پشت سرگذاشته است و در این میان طی سال های 2008 تا 2012 نماینده ما اصلا در ایران حضور نداشت اما با آغاز فعالیت دولت جدید، هیات دانشگاهی ما برای بازگشایی دوباره دفتر خود در تهران به ایران می رود و این چشم انداز خوبی برای توسعه روابط دانشگاهی است.

وی در عین حال از آنچه 'متوازن نبودن تبادل دانشجو با ایران' خواند انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بنا به دلایلی تعداد دانشجویان آلمانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های ایران قابل مقایسه با دانشجویان ایرانی در آلمان نیست.

رییس مرکز مبادلات آکادمیک آلمان خاطرنشان کرد: ایران می تواند با ایجاد تسهیلات بیشتر در صدور ویزای دانشجویی، تسهیل شرایط ثبت نام در دانشگاه های کشور، ارائه بورسیه به دانشجویان آلمانی و برگزاری کلاس های آموزش زبان فارسی به اندازه کافی زمینه حضور بیشتر دانشجویان آلمانی بویژه در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های این کشور را فراهم کند.

وینتر مانتل افزود: واقعیت این است که دانشجوی آلمانی علاقمند به تحصیل در ایران، باید همه مشکلات را به تنهایی به دوش بکشد و موانع و مشکلات را به تنهایی برطرف کند، به همین خاطر از مسئولان علمی در ایران می خواهیم همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی یادآور شد: DAAD از سالها قبل در ایران فعالیت داشته و بویژه در دهه های 60 و 70 میلادی همکاری های علمی دو کشور بسیار گسترده بوده است که اوج ورود دانشجویان ایرانی به آلمان برای ادامه تحصیل را نیز در همین دوره شاهد بودیم.

وینتر مانتل در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص ارزیابی اش از جایگاه علمی ایران در منطقه و سطح علمی دانشجویان ایرانی،تاکید کرد: وضعیت و شرایط دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در دانشگاه های آلمان به خوبی نشان می دهد که آنها از نظر علمی از سطح بالایی برخوردارند و با دانشجویان دیگر کشورهای منطقه قابل مقایسه نیستند.

وی افزود: درصد موفقیت دانشجویان ایرانی برای جذب در پروژه های علمی و تحقیقاتی مرکز ما بسیار بالاست و ما نیز با علاقه بسیار خواستار جذب همه دانشجویان مستعد متقاضی از ایران هستیم اما منابع مالی کافی برای این کار را در اختیار نداریم که از دولت خود خواسته ایم به ما تسهیلات بیشتری ارائه دهد.

وینتر مانتل ادامه داد: استادان دانشگاه ها و مدیران مراکز آموزشی آلمان که در پروژه های مختلف با دانشجویان و محققان ایرانی کار می کنند نیز اعتقاد دارند که این دانشجویان از نظر علوم تئوریک از توانمندی های بالایی برخوردار هستند اما در علوم و فعالیت های عملی نیاز به فعالیت بیشتری داشته و باید تقویت شوند.

وی افزود: مقام های رسمی ایران نیز همیشه بر این تاکید دارند که دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور بعد از اتمام دوران آموزش و بازگشت به کشور موجب توسعه مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی خواهند شد و با کسب تجربه و علم می توانند در رده های بالای مدیریتی برای توسعه و پیشرفت کشور نقش ایفا کنند.

رییس موسسه مبادلات آکادمیک آلمان در پایان با اشاره به مشارکت جمعی از سوی ایران و برخی از دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در پروژه های علمی تحقیقاتی درحال اجرای این مرکز،از پروژه های تحقیقاتی عمران شهری، مهندسی، مطالعات دینی، علوم سیاسی و الهیات به عنوان زمینه های همکاری علمی تحقیقاتی دو کشور نام برد.



** آمار و ارقام درمورد وضعیت دانشجویان ایرانی در آلمان*

براساس آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی موسسه مبادلات آکادمیک آلمان،در سال تحصیلی 2012 - 2013 در مجموع 6 هزار و 117 دانشجوی ایرانی در دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی آلمان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد، 4 هزار و 928 نفر از ایران عازم این کشور شده اند و یک هزار و 189 دانشجو نیز مقیم آلمان هستند.

از مجموع دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های آلمان، دو هزار و 833 نفر خانم ها هستند و 3 هزار و 284 نفر را دانشجویان مرد تشکیل می دهند.

36/6 درصد دانشجویان ایرانی دانشگاه های آلمان در رشته های مهندسی تحصیل می کنند،رشته های علوم طبیعی و ریاضیات 8/28 درصد از دانشجویان را به خود اختصاص داده و 7/11 درصد دانشجویان نیز در رشته های اقتصاد و علوم اجتماعی است.

دانشکده فنی آخن، دانشگاه فنی برلین، دانشگاه فنی دارمشتات، دانشگاه اشتوتگارت و دانشگاه شهر بوخوم از جمله دانشگاه های مورد علاقه دانشجویان ایرانی برای تحصیل در آلمان اعلام شده است.

موسسه مبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) با تاسیس دفاتر فعال در کشورهای مختلف جهان مسئولیت پیگیری همکاری های بین المللی این کشور در حوزه دانشگاهی را برعهده دارد و اعطای بورس تحصیلی در مقاطع مختلف از جمله وظایف آن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین