کد خبر: ۲۶۳۷۲۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
میزان بهره‎‎برداری از طبیعت در کشور 3.5 برابر ظرفیت‎‎هاست

ابتکار خبر داد: ارائه لایحه زیست محیطی دولت به مجلس

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دغدغه‎‎های زیست محیطی دولت یازدهم، از ارائه لایحه زیست محیطی دولت به مجلس مبنی بر توسعه کشور همگام با ملاحظات زیست محیطی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر معصومه ابتکار در نشست شورای اداری استان یزد با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، مهمترین نکته در این رابطه را از یاد نبردن ایثارگری‎‎های و فداکاری‎‎های رزمندگان در این دوران ذکر کرد و گفت: این هفته نباید تنها به عنوان یک یادآوری باشد بلکه باید به عنوان کسانی که در نظام جمهوری اسلامی مسئولیتی را برعهده داریم، هر نفس و نیت خود را مدیون این دلاورمردان بدانیم و در جهت رفع مشکلات کشور تلاش کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش مشکلات ناشی از بخشی‎‎نگری، جزئی‎‎نگری و مقطعی‎‎نگری دولت گذشته را از عمده مشکلات کلی دولت تدبیر و امید خواند و گفت: متاسفانه دولت یازدهم در حالی سر کار آمد که میراث خوبی از دولت قبل بر جای گذاشته نشده بود و دولت تدبیر و امید را در عرصه‎‎های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و غیره با معضلاتی کم سابقه‎‎ در طول دوران پس از انقلاب، مواجه کرده بود.

معاون رییس جمهور با اشاره به وجود شاخص‎‎ها و رشد اقتصادی منفی و تورم 40 درصدی کشور در هنگام شروع به کار دولت یازدهم، ادامه داد: با این حال با تلاش‎‎های صورت گرفته دولتمردان و حمایت‎‎های مقام معظم رهبری، دولت تدبیر و امید به سمت و سوی خوبی حرکت کرد و در این مدت شاهد رویکرودهای مثبت در بسیاری از شاخص‎‎های توسعه کشور هستیم.

میزان بهره‎‎برداری از طبیعت 3.5 برابر ظرفیت‎‎هاست
وی در ادامه مسائل زیست محیطی کشور را یکی از عمده مشکلاتی خواند که دولت یازدهم با آن مواجه شد و در این باره تصریح کرد: متاسفانه در این حوزه کشور در شاخص‎‎های بین المللی دچار سقوط شده بود و هرچند این روند حاصل سیاست‎‎های بلند مدت کشور است ولی در چند سال اخیر، بی قانونی‎‎ها، بی تدبیری‎‎ها و مقطعی عمل کردن‎‎ها باعث لطمات جدی به محیط زیست کشورمان شد.

وی با اشاره به این که امروزه در دنیا ابتدا ظرفیت‎‎های زیستی طبیعت مشخص و سپس میزان بهره‏‏‌برداری از این ظرفیت‎‎های طبیعی تعیین می‎‎شود، تصریح کرد: متاسفانه در کشور میزان بهره‎‎برداری از طبیعت 3.5 برابر ظرفیت‎‎های موجود است و قطعاً اگر با همین الگوی مصرف نادرست پیش برویم هر چقدر که آب، انرژی و گاز و غیره مهیا شود ولی بازهم با کمبود مواجه خواهیم بود.

وی این روند مصرف از منابع طبیعی را نشانه اشکالات در برنامه‎‎ها خواند و گفت: تا الگوی مصرف درستی در بهره‎‎برداری از طبیعت مشخص نشود، این روند نابودی در محیط طبیعی کشورمان را شاهد خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: امروزه دنیا متوجه شده است که با فناوری‎‎ نیز نمی‎‎توان قوانین طبیعت را دور زد بلکه باید از فناوری در چارچوب این قوانین بهره گرفت به طوری که در بسیاری از کشورها حتی فرایند سد سازی با ملاحظات سختگیرانه زیست محیطی صادر می‎‎شود.

وی با اشاره به تاکید دولت تدبیر و امید بر توجه به مباحث زیست محیطی از ابتدای فعالیت خود، گفت: این موضوع به دلیل شناخت دولت از شرایط و بحران‏‏هایی بود که البته در پیش روی دولت نبود بلکه دولت در درونش قرار داشت به نحوی که دولت دریاچه ارومیه را در شرایط بحرانی تحویل گرفت و معتقد بود که دریاچه‎‎های دیگری مانند ارومیه نیز در زیر برخی استان‎‎های کشورمان قرار دارد که شاید به دلیل نهان بودن از دیدگان عمومی، کمتر باعث نگرانی عمومی شده بود.

وی گفت: در همین راستا نیز دولت اقدامات متعددی را صورت داد که از ان جمله تشکیل شورای عالی محیط زیست، شورای عالی آب، تاکید بر تغییر الگوی مصرف آب و نیز اصلاح رویه‎‎های گذشته به ویژه ارزیابی زیست محیطی طرح‎‎های بزرگ کشور مانند شهرک‌های صنعتی و ساخت سدها و غیره بود.

وی اظهار کرد: دولت اخیراً نیز لایحه زیست محیطی خود را تهیه و تحویل مجلس داده است که براساس آن توسعه همگام با ملاحظات زیست محیطی به معنای واقعی توسعه پایدار است و در غیر این صورت توسعه به عنوان پایدار محل تردید است.

وی همچنین با اشاره به مصرف 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی، از سیاست‎‎های دولت برای تحول در بخش کشاورزی با اصلاح الگوی مصرف آب کشاورزی و اصلاح الگوهای کشت در این باره خبر داد.

وی یاداور شد: این مشکل تنها مختص استان‎‎هایی مانند یزد نیست بلکه به دنبال سیاست‎‎های غلط گذشته اکنون حتی در استان‎‎هایی مانند مازندارن، اردبیل و چهار محال و بختیاری نیز با مشکل آب مواجه هستیم.

به اعتقاد وی، در شرایط کنونی قطعاً تامین آب از تامین ذخایر انرپی در کشور مهمتر است و باید جداً در سیاست‎‎گذاری‎‎های آینده کشور این موضوع مد توجه قرار بگیرد.

تسهیلات دولت برای صنایعی که خواستار افزایش بهره‎‎وری از طریق اقدامات زیست محیطی هستند
وی سخنرانی قاطع ریاست جمهوری کشورمان در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوا و بیان عزم جدی جمهوری اسلامی در حوزه مسائل زیست محیطی و دعوت از سایر کشورها برای همکاری‎‎های مشترک در این رابطه را بیانگر توجه جدی دولت تدبیر و امید در این مقوله دانست.

وی تاکید کرد: البته محیط زیست یک بخش نیست بلکه مشارکت و ملاحظات تمامی دستگاه‎‎های کشور را می‎‎طلبد و در استان‎‎هایی مانند استان یزد که از آسیب‎‎ها و تنوع زیستی ارزشمند و شکننده‎‎ای برخودار هستند، نگاه به آمایش سرزمین در برش استانی و توجه به مقوله‎‎های آب و محیط زیست، امری بسیار کلیدی است و باید در سیاستگذاری‎‎ها و تصمیمات استانها برای آینده مورد توجه قرار گیرد.

وی از توجه دولت به موضوع اقتصاد سبز خبر داد و گفت: در همین راستا نیز با رایزنی‎‎های صورت گرفته با صندوق توسعه ملی نیز امکان دریافت تسهیلات برای واحدهای تولیدی که خواستار افزایش بهره‎‎وری از طریق اقدامات زیست محیطی هستند، فراهم شده است.

وی توجه به موضوع مناطق حفاظ شده و حفاظت از تنوع گیاهی و جانوری را با توجه به افت سریع این گونه‎‎ها را یکی از مباحث مورد نظر در مدیریت سرزمین خواند و افزود: در دنیا 17 درصد از عرصه‌های سرزمینی‌ و 10 درصد از عرصه‎‎های ساحلی از سوی دولت‎‎ها برای حفاظت مورد نظر است که در کشور ما در مجموع هر دو بخش 11.5 درصد تحت حفاظت قرار دارد که از افق 2020 فاصله زیادی داریم.

وی با تاکید بر توسعه گردشگری طبیعی از طریق این حفاظت‎‎ها، گفت: این طرح در استان‎‎های کشور اجرایی خواهد شد و امکان بهره برداری از این مناطق در گردشگری طبیعی و برخی زون‌های حفاظتی در نظر گرفته خواهد شد.

ابتکار در پایان نیز از اجرای طرح ملی مقابله با گرد و غبار با همکاری سازمان جنگلهای کشور و براساس مصوبه شواری عالی محیط زیست کشور خبر داد و گفت: این طرح در برش‎‎های استانی با شناسایی مناطق منشاء گرد و غبار شناسایی و براساس مطالعات در دست اجرا، برش‎‎های استانی برای اجرا در استان‎‎ها تهیه می‎‎شود که خوشبختاه استان یزد در این رابطه فعالیت‎‎های خوبی را نیز داشته است.

به گزارش ایسنا، گفتنی است؛ در پایان این نشست شورا که با سخنرانی "سید محمد میرمحمدی" استاندار یزد و "محمدرضا تابش" نماینده مردم اردکان و رییس فراکسیون مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تفاهم نامه همکاری بین سازمان محیط زیست کشور و استانداری یزد در رابطه با تهیه و ارجرای طرح مدیریت مناطق به امضای طرفین درامد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین