کد خبر: ۲۶۴۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶

چرا از همراهی سینماگران با مردم دلواپسند؟

حرکت ملی 6 سینماگر ایرانی در ایجاد کمپینی برای حمایت از مذاکرات هسته‌ای کشورمان با غرب، گویا جریانی سیاسی را به شکل قابل توجهی دلواپس و نگران ساخته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: واکنش این گروه دارای جهت‌گیری‌های خاص سیاسی و مخالف گفتمان منتخب مردم، در سایت‌ها و رسانه‌های وابسته که تلاش کردند به گونه‌ای چنین حرکت طبیعی و غیر خارق‌العاده را تضعیف و حتا مصادره به مطلوب کنند، این پرسش را تقویت کرد که برخی مبناهای فکری و ایدئولوژیک در جامعه، با برخی منافع فردی و گروهی اقتصادی خاص چه مناسبتی دارند؟

به گزارش ایسنا، روز سه‌شنبه هفته گذشته در توییتر، سینماگران سرشناس ایرانی یعنی عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور در یک کمپین خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای و حمایت مردم از این توافق شدند.

ویژگی این افراد این بود که یا در عرصه جهانی به‌واسطه‌ی جایزه‌هایشان شناخته‌شده هستند، یا اخیرا در جشنواره‌های بین‌المللی به موفقیت‌هایی دست یافته یا حضور خواهند داشت و یا مدیرعامل مجموعه تشکل‌های صنفی سینماگران ایران در میان آن‌ها به‌چشم می خورد که نایب رئیس فیاپ هم هست.

پس از انتشار این خبر که اغلب رسانه‌ها فقط یکی از جملات پوستر این کمپین را ترجمه و منتشر کردند، جنب و جوشی در برخی ویترین‌های خبری خاص شکل گرفت که در نوع خود قابل توجه بود.


پوستر کمپین

در پی انتشار برخی واکنش‌ها به این کمپین سه سینماگر حاضر در آن توضیحاتی برای روشن‌تر شدن این بحث در رسانه‌ها دادند، غافل از اینکه آن مصاحبه‌ها نیز با تیترهای دلخواه و بعضا غیرواقعی، ازسوی جریان رسانه‌ای خاصی منتشر خواهند شد.

محمدمهدی عسگرپور هدف از کمپین اخیری که 6 فیلم‌ساز خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای شدند را این‌گونه با خبرنگار ایسنا تشریح کرد: این کمپین با هماهنگی دستگاه‌های دیپلماسی کشور و برای دفاع از حقوق شناخته شده هسته‌ای کشورمان تنظیم شده است تا از ظرفیت چهره‌های موفق سینمای ایران در خارج از کشور در جهت تقویت دیپلماسی عمومی استفاده شود.

او در پاسخ به اینکه جمله‌ای در بیانیه آمده که برخی‌ها را در داخل به مخالفت وا داشته است‌، جایی که گفته شده «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»، پاسخ داد: اولا جدا کردن و درشت کردن یک جمله از متنی که در آن شرایطی نیز برای مذاکره ذکر شده است، کار صحیحی نیست. چون این‌ها با هم معنا می‌دهند. دوما از متن انگلیسی بیانیه و ترکیب امضا کنندگان کاملا مشخص است که این نامه خطاب به طرف غربی‌ نوشته شده است و هدف آن آشنا کردن افکار عمومی جهانی با مسئولیت خطیری است که به عهده طرف‌های مذاکره‌کننده غربی است و همچنان معتقدیم هر توافقی با ایران برای غربی‌ها بهتر از عدم توافق است. بدیهی است اگر می‌خواستیم پیامی برای داخل داشته باشیم‌، متن را فارسی منتشر می‌کردیم و از بزرگان دیگری از سینما می‌خواستیم ما را همراهی کنند.»

رضا میرکریمی هم در گفت‌وگویی، از امضای بیانیه مربوط به کمپین 6 سینماگر درباره توافق هسته‌ای دفاع کرد.

این کارگردان در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره حاشیه‌هایی که در این زمینه مطرح شده است، اظهار کرد: «من با نیت خیر و خیرخواهانه در جهت مصالح عمومی این بیانیه را امضا کردم و پشیمان هم نیستم.»

او ادامه داد: «این جمله که «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» خطاب به طرف‌های غربی مذاکره‌کننده نوشته شده و مصرف داخلی ندارد و از این منظر کاملا قابل دفاع است.»

کارگردان فیلم‌های حاضر در اسکار «خیلی دور، خیلی نزدیک» و «امروز» با اشاره به فضایی که اطراف این کمپین راه افتاده است، گفت: «متاسفانه این روزها بساط اقرارگیری و تفتیش عقاید راه افتاده که شایسته جامعه ما نیست.»

او پیشنهاد خود را در این وضعیت چنین مطرح کرد: «پیشنهاد می‌کنم به جای این همه سوء‌ظن، کمی با حسن نیت به همدیگر نگاه کنیم.»

مجید مجیدی، کارگردان فیلم نامزد اسکار «بچه‌های آسمان» هم درباره برخی سوءتعبیرها و اخبار نادرست درباره حمایت 6 نفر از کارگردانان سرشناس ایران از تیم مذاکرات هسته‌ای توضیحاتی ارایه کرد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه از این حرکت هنرمندان سوء تعبیر شده است، بیان کرد: چند روز پیش از سوی آقای جواد ظریف وزیر امور خارجه با ما تماسی گرفته و خواسته شد که عده‌ای از هنرمندان که وجهه بین‌المللی دارند در مسیر مذاکرات هسته‌ای و برای احقاق حقوق حقه مردم ایران، دولت را یاری رسانند و به همین منظور پوستری از سوی وزارتخانه آماده شد که ما نیز آن را تایید کردیم.

کارگردان «رنگ خدا» و «بید مجنون» افزود: این مذاکرات از سوی دولت جمهوری اسلامی به منظور حل مشکل پرونده هسته‌ای انجام می‌گیرد و تاکید همه ارکان نظام بر این است که با حفظ شأن و حقوق مردم باشد و همه هنرمندان از جمله ما 6 نفری که حمایت خود را از مذاکرات اعلام کردیم، حرفمان جز حفظ عزت نظام و مردم ایران نیست.

مجیدی با اشاره به اینکه درخواست وزارت خارجه مبنی بر انجام این امر باسرعت بوده است، بیان کرد: من و دیگر دوستانی که این حرکت را قبول کردیم، در جهت منافع ملی کشور اقدام کردیم و دلیل تفسیرها و تعبیرهای غلط را که در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، نمی‌دانم.

وی افزود: همه ما بارها در سخنان مقام معظم رهبری شنیده‌ایم که ایشان فرموده‌اند به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اعتماد دارند و با چنین تاکیدی دیگر حجت بر همه ما تمام است. ما هم با علم به اینکه تیم مذاکره کننده هسته‌ای امین مردم و نظام هستند، به این حرکت پیوستیم و هدف اول و آخرمان هم حفظ منافع ملی بوده است.

این کارگردان سینمای ایران که این روزها مشغول ساخت پروژه بین‌المللی «محمد (ص)» است، با ابراز تعجب از برخی تفسیرهای غلط که از آن‌ها به شیطنت رسانه‌یی تعبیر کرد، گفت: این تعبیرهایی که از دیروز به گوش ما می رسد برای همه افرادی که به این حرکت پیوستند حیرت‌آور است. این سوء تفاهم‌ها و تعبیرهای غلط باید به شکل منطقی برطرف شود.

و سرانجام روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای از اقدام مشارکت‌جویانه فیلمسازان کشورمان در حمایت از مذاکرات هسته‌ای تقدیر و تشکر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: در شرایطی که اقدامات متعدد و گسترده‌ای به طور پیوسته از سوی محافل تندرو و رادیکال وابسته و نزدیک به ر‍ژیم صهیونیستی برای تخریب فضای مذاکرات هسته‌ای و ترغیب و تشویق عدم حصول نتیجه در مذاکرات جاری هسته‌ای به عمل می‌آید؛ حرکت ملی مشارکت‌جویانه و مسوولانه هنرمندان ایرانی که در سطح جهان شناخته شده است. فارغ از مباحث سیاسی داخلی و برخی نقدها و اختلاف‌نظرهای موجود در چهارچوب یک حرکت دیپلماسی عمومی برای انتشار نیت و قصد جمهوری اسلامی ایران در انجام مذاکرات و دستیابی به نتایج روشن و منطبق با منافع ملی در این مذاکرات به منظور تنویر افکار عمومی خارجی گامی ارزشمند و تاثیرگذار است.

در حالی که رژیم صهیونیستی و سایر محافل همسو با این رژیم در نقاط مختلف جهان هم‌زمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای از سال گذشته اقدامات تخریبی چند وجهی و فضاسازی منفی در حوزه‌های مختلف را برای اختلال، توقف و به شکست انجامیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 هدف قرار داده و روز به روز نیز بر شدت فعالیت‌شان افزوده می‌شود. در چنین وضعیتی گام مشارکت‌جویانه و همراهی صمیمانه فیلمسازان کشورمان در حمایت از مذاکرات هسته‌ای و حصول نتایج منطبق با منافع و اهداف کشور در این مذاکرات خصوصا متعاقب اظهارات ضد ایرانی اخیر نخست‌وزیر این رژیم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تلاشی در خور توجه است که طیف وسیعی از اقشار در خارج از کشور بویژه در حوزه‌های سینما‌، هنر و رسانه را مخاطب خود قرار داده است و این حرکت در کنار همه فعالیت‌های مستمر رسانه‌ها، تلاش ورزشکاران، نقش شخصیت‌های علمی و فرهنگی، فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و بسیاری از اقشار کشورمان به یقین به فضاسازی مثبت به نفع کشورمان کمک می‌کند.

وزارت امور خارجه با استفاده از این فرصت از ابراز علاقه، اعلام حمایت و آمادگی همه اقشار مختلف کشور برای به کار‌گیری مساعی ایشان در هرگونه کمک به اعتلای نام و جایگاه جمهوری اسلامی ایران، پشتیبانی از فعالیت دستگاه دیپلماسی و روند مذاکرات هسته‌ای و حصول توافق منطبق با مواضع قاطع مسولان عالی نظام و خواسته‌های روشن و صریح جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات تشکر و قدردانی می‌کند.

به گزارش ایسنا، در پایان این پرسش همچنان باقی ماند که آیا برخی جریان‌های فکری - سیاسی خاص که به هر دلیل در امروز جامعه تایید لازم را ازسوی اکثریت مردم - به استناد انتخابات ریاست جمهوری اخیر - نداشته‌اند، آیا صرفا عقاید گروهی خود را بر منافع ملی ارجح می‌دانند یا واقعا آن‌چه در برخی تریبون‌ها و بحث‌های سیاسی گفته می‌شود؛ مبنی بر این‌که منتفعان تحریم اکنون تمام تلاش خود را برای به سرانجام مطلوب نرسیدن مذاکرات هسته‌ای به‌کار می‌گیرند، کاملا صحیح است.

فراموش نکنیم که 6 سینماگر یادشده، یعنی عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور، مورد وثوق و دارای سهم بسیاری از تمایلات و گرایش‌های ذهنی مخاطبان فرهنگ و هنر در جامعه هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین