کد خبر: ۲۶۵۸۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۶

انتقاد محسن رضایی از ورود فیلسوفان به سیاست

آفتاب‌‌نیوز : كانون هاي تفكر مي‌‏توانند اين شكاف را پر كنند و زمينه استفاده از متفكران را فراهم كنند، البته من مخالف صدور افكار ايرانيان نيستم اما مشكل اين است كه ما خود از اين نيروها استفاده نمي‌‏كنيم. اگر دوستان فعال در عرصه كانون هاي تفكر بر صورت جدي عمل كنند، قطعاً ما در مجمع تشخيص مصلحت نظام از نتايج فعاليت هاي آنها استفاده خواهيم كرد. 

وي با تاكيد بر ضروت كارآمدي دولت و نظام، گفت: عصاي موسي, امروز, كارآمدي است و تهديد واقعي عليه ايران حمله نظامي از خارج و بمب اتم و نظاير آن نيست بلكه مشكل و تهديد اصلي ناكارآمدي است. هر استان ايران براي خود يك دبي است و استعدادهاي موجود در ايران 40 برابر دبي است، ضمن اين كه به لحاظ جغرافيايي هم زمينه پيشرفت براي ما فراهم است. اكنون علي رغم اين كه به لحاظ جغرافيايي با حضور آمريكا در خليج فارس, عراق و افغانستان, عملا ما در محاصره آنها هستيم, اما آمريكا به شدت، از اين كشور در محاصره‌‏اش مي‌‏ترسد. 

وي تصريح كرد: با تصويب سندچشم انداز بيست ساله ايران گام بلندي در جهت هم راستايي برداشته شده است و اين سند از دولتمردان مي خواهد كه به سمت افق تعيين شده، حركت كنند. اين سند, باعث تجميع نيروها و جلوگيري از بروز تنش و اصطكاك مي شود. 

رضايي افزود: امروز در دولت و جامعه كارهاي نادرست فراواني صورت مي گيرد كه يك نمونه اش مفاسد اقتصادي است اما نمونه ديگر آن اين است كه بايد دولتمردان با مردم با اخلاص برخورد كنند و براي 10 هزار راي بيشتر فضاي كشور آلوده نكنند. باعث تاسف است كه از زمان پيروزي انقلاب تاكنون جمعيت ايران دو برابر شده اما تعداد كاركنان دولت چهار برابر شده است. 

وي با تأكيد بر اين كه يكي از مهمترين كارهاي كانون‌‏هاي تفكر به نتيجه رساندن راه نيمه تمام امام خميني (ره) است, گفت: نظام سياسي ايران با پيروزي انقلاب اسلامي پس از دويست سال از زير بارش تمدني رها شد و اين حاصل ارايه مدل سياسي مدرن اسلامي در جهان بود اما متاسفانه اين اتفاق در اقتصاد, فرهنگ و... رخ نداد. كاري كه جمهوري اسلامي در طول 27 سال انجام داده است اين است كه توانسته نظام سياسي اسلامي بسازد اما نظام اقتصادي, نظام فرهنگي و نظام اجتماعي ايران كاملا از هم پاشيده است. 

وي با تأكيد بر ضرورت پرداختن به مسايل فلسفي و نظري در كشور، گفت: من به بسياري از دوستان، از آقاي مصباح گرفته تا افراد ديگر ارادت دارم اما الان متاسفانه تمام فيلسوفان ما از آقاي مصباح گرفته تا دكتر سروش, وارد سياست شده‌‏اند و ديگر به فلسفه نمي‌‏پردازند.عده‌‏اي بايد بدون پرداختن به مسايل سياسي گره‌‏هاي تئوريك و فلسفي را بگشايند. اين چه وضعيتي است كه ما در زمينه تئوري داريم؟ يك عده مي آيند طرفدار عدالت مي شوند. عده ديگري مي‌‏آيند , شعار توسعه مي‌‏دهند و سرنوشت اين ملت، مثل توپ فوتبال ميان نخبگان مي‌‏چرخد و در صد سال اخير چنين وضعيتي در كشور حاكم بوده است. 

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطر نشان كرد : نظريه مردمي كردن امور كه توسط امام مطرح شد، بسياري از مشكلات اين كشور را حل كرد. نمونه آن در جنگ بود كه در يك سال اول كه جنگ در دست دولت بود حتي يك تپه هم آزاد نشد، اما وقتي اداره جنگ به دست مردم افتاد، پيروزي هاي مهمي به دست آمد.
 
رضايي خاطر نشان كرد : مساله آزادي و امنيت در كشور ما حل شده اما عدالت و توسعه حل نشده است. براي حل آن نيازمند تفكري جديد هستيم كه من اسم آن را اقتصاد اجتماعي مي‌‏گذارم. در اقتصاد اجتماعي، تمام بازارهاي اصلي اقتصاد در اختيار مردم قرار مي‌‏گيرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین