کد خبر: ۲۶۶۴۳۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
تعامل فرهنگی کشورها باید پایدار و هدفمند باشد

واکنش سالار عقیلی به اجرای کیتارو در ایران

سالار عقیلی، خواننده موسیقی سنتی درباره حضور کیتارو، نوازنده ژاپنی در ایران می‌گوید: کیتارو موسیقی‌دانی برجسته و باهویتی موجه است، اما امیدوارم فرصت‌های بیشتری هم در اختیار هنرمندان داخلی قرار گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: عقیلی در گفت‌وگو با خبرنگار «آفتاب» ضمن اشاره علاقه خود به موسیقی کیتارو، آن را موسیقی فاخر و علمی می‌داند که به موسیقی شرقی هم نزدیک است.

عقیلی درباره حضور کیتارو در تهران می‌گوید: «حضور کیتارو، که هنرمندی طراز اول در سطح جهانی است، اتفاق فرخنده‌ای است. اما باید توجه داشت امروز مانند 10 سال گذشته نیست که راه‌های ارتباطی مردم محدود باشد. امروز مردم به راحتی با وسایل ارتباط جمعی می‌توانند با سایر ملل در ارتباط و تعامل باشند. بنابراین رویدادی مانند حضور موسیقیدان های مطرح بین المللی اگرچه بسیار با اهمیت است اما نباید نقطه اتکا باشد. بهتر است به این گونه رویدادها به عنوان نقطه شروع نگاه کنیم.»

این موسقیدان برجسته کشور درباره تداوم تعامل فرهنگی می‌گوید: «تعامل فرهنگی کشورها باید پایدار و هدفمند باشد. در غیر این صورت چنین اتفاق های فرهنگی صرفا به خاطره‌ای برای سال‌های آینده تبدیل خواهد شد. به طور مثال در گذشته خواننده‌ها و موسیقی‌دان‌هایی از کشورهای همسایه به ایران دعوت شدند اما این رویداد مقطعی و کوتاه مدت بود و به همین دلیل اثرگذاری کمتری را شامل شد.»

سالار عقیلی موسیقی ایرانی را در سطح جهانی می‌بیند و می‌گوید: «موسیقی ایرانی پتانسیل جهانی شدن را دارد. در واقع هم این اتفاق افتاده است. امروز بسیاری از مردم جهان موسیقی اصیل ایرانی را می شناسند و از آن لذت می برند. اما برای ساخت و تولید موسیقی ایرانی باید ریشه و روح ایرانی داشت. همچنین استفاده موسیقی ایرانی از فواصل ربع پرده، باعث می شود موسیقی کشورمان به فرمی انحصاری بدل شود.»

عقیلی در پایان خاطر نشان می کند:« کیتارو موسیقی دانی برجسته و باهویتی جهانی است، اما امیدوارم فرصت های بیشتری هم در اختیار هنرمندان داخلی همچون ناصرچشم آذر قرار گیرد. ناصر چشم آذر هنرمندی است که در سبک کیتارو فعالیت می کند و کارش را هم بسیار دقیق و علمی انجام می دهد. امیدوارم به هنرمندان کشور بیش از پیش بها داده شود و این خصلت غریب پسندی خود را تا حدی تعدیل کنیم. هنرمندان داخلی در صورت وجود انگیزه و حمایت می توانند به سرعت در عرصه های بین المللی در جایگاهی شایسته خوش بدرخشند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین