کد خبر: ۲۷۱۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰

اصولگرایان به دنبال جبران ریزش‌ها

اصولگرایان اگرچه بارها بسیاری از چهره های مخالف خود را به دوری از آرمان ها و اهداف نظام و در نهایت از «ریزش های انقلاب» متهم کرده اند، اما به نظر می رسد که مخالفان آن ها می توانند موارد بیشتری برای «ریزش های اصولگرایی» برشمارند. به همین خاطر است که برخی از چهره های این جناح نیز گویی موضوع را پذیرفته و اعلام کرده اند که جریان اصولگرایی باید برای جبران آن اقداماتی انجام دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روزنامه ابتکار در ادامه نوشت: اگرچه برخی از ستون های خیمه اصولگرایی مانند آیت الله مهدوی کنی و حبیب الله عسگراولادی در یک سال گذشته رحلت کرده اند، اما برخی دیگر از چهرهای متنفذ و مشهور این جناح نیز در چندسال گذشته از این جناح به گونه ای دور شده اند که رفتار و گفتارشان، آنها را در اردوگاه مقابل ارزیابی می کند. چهره هایی که فاصله آن ها از جناح قبلی خود (اصولگرایی) آن قدر زیاد شده که تحلیل گران آن ها را چهره هایی برای سامان دادن جناح اصلاح طلبی می دانند تا عضو سابق تشکل های جناح اصولگرایی.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر حسن روحانی و حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری از جمله این افراد هستند که به طور مشخص در یک تشکل محوری جناح اصولگرا( یعنی جامعه روحانیت مبارز) عضویت داشتند، اما عملا در حوادث 8 سال گذشته ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و حمایت های عجیب و غریب برخی از بزرگان این جناح از وی به ویژه پس از حوادث انتخابات خرداد88، سبب دلگیری و ابراز مخالفت آن ها و در نتیجه خروج اعتراض گونه از تشکل روحانی جناح اصولگرایی شد( اگرچه به صورت رسمی سحنی از جدایی و استعفا نکرده اند).

از سوی دیگر برخی از چهره های سیاسی این جریان نیز با انتقاد شدید از عملکرد چندسال گذشته این جناح عملا به گونه ای راه خود را جدا کرده اند، که از سوی همقطاران پیشین خود در جناح راست، به خروج از دایره نیروهای انقلاب متهم شده و بارها به اخراج از جریان اصولگرایی نیز تهدید شده اند.

نمونه بارز این جریان علی مطهری است که این موضع گیری اخیر وی هیچ تناسبی با مواضع رسمی جناح اصولگرایی ندارد، بلگه گاه جلوتر از فعالان اصلاح طلب نیز ارزیابی می شود.این چهره ها این روزها هیچ حضوری در تصمیمات جناح اصولگرایی ندارند. چهره هایی که بدون تردید در بیش از سه دهه فعالیت سیاسی پس از انقلاب و سال ها مبارزه در پیش از انقلاب از آن ها «لیدر» هایی قدرتمند ساخته است که می توانند با بسیج نیروهای یک جناح، آن را به پیروز معادلات و مبارزات سیاسی تبدیل کنند.بلکه برعکس با سازماندهی نیروهای مخالف جریان اصولگرایی حداقل در انتخابات ریاست جمهوری گذشته توانسته اند، راه ورود جناح مخالف به عرصه قدرت را هموار نیز کنند. این افراد این روزها ریزشهای اصولگرایی هستند که پایی در اردوگاه مقابل نیز محکم کرده اند. به نظر می رسد که یکی از مهم ترین اقدامات جناح اصولگرایی برای ورود قدرتمند به مبارزات انتخاباتی مجلس آینده جبران این ریزش ها است. همان که محمدرضا باهنر ویکی از چهره های فعال این جناح از آن یاد می کند.

* جبران ریزش ها در دستور کار

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه رویش های زیادی در جبهه اصولگرایی وجود دارد، گفت که باید به گونه ای مدیریت شود که این رویش ها به تدریج جایگزین ریزش ها شوند. محمدرضا باهنر در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به درگذشت آیت الله مهدوی کنی و عسگراولادی از بزرگان جریان اصولگرا ظرف یک سال گذشته، گفت: این جزو سنت های الهی است و ظاهرا اینها جزو ریزش های انقلاب به شمار می آید اما از آن طرف ما رویش های زیادی داریم و باید طوری مدیریت شود که رویش ها بتوانند به تدریج و درست جایگزین ریزش ها شوند.وی افزود: این داستان در همه انقلاب و در طول سی و چند سال گذشته از حضرت امام تا بقیه بزرگان انقلاب رخ داده است البته این دو رحلت در طول یک سال ثلمه سنگینی برای جامعه اصولگرایی بود اما معنایش این نیست که غیرقابل جبران است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: البته شاید ما نتوانیم به این زودی ها کسی را پیدا کنیم که جای آیت الله مهدوی کنی یا آقای عسگراولادی را بگیرد اما یک مجموعه می تواند همکاری و کمک کند که این خلاءها تا حدی جبران شود.باهنر البته بدون اشاره به غیبت بزرگانی که این روزها در جناح دیگر فعالیت دارند، تنها به درگذشت دو تن از متنفذین این جناح اشاره می کند گفت: ان شاءالله ما تلاش می کنیم به وحدت اصولگرایی نزدیک شویم، خوشبختانه ما رویش های زیادی در جبهه اصولگرایی داریم که با تکیه بر آنها و تکیه بر فضل الهی کار را جلو می بریم.

* نظر حدادعادل درباره جایگزین آیت الله مهدوی کنی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم ترین مسأله ای که این جبهه متحد اصولگرا باید مدنظر قرار دهد این است که از اشتباهات گذشته عبرت بگیرد و سعی در جبران آن داشته باشد. غلامعلی حدادعادل، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها به این پرسش که با توجه به خلأ وجودی آیت الله مهدوی کنی در مجلس خبرگان رهبری و با توجه به این که ایشان رهبر جبهه متحد اصولگرا بودند، چه شخصیتی جایگزین ایشان خواهد شد، با بیان این که بروز و ظهور شخصیت هایی همچون آیت الله مهدوی کنی در هدایت کلی جامعه به صورت طبیعی بوده است و بر اساس قانون یا مصوبه ای صورت نگرفته، افزود: چنین جریانی به صورت طبیعی انجام می شود و شخصیت بزرگوار دیگری این منصب را به عهده خواهد گرفت.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همان فرآیندی که در گذشته به صورت طبیعی یک شخصیتی همچون آیت الله مهدی کنی را در جایگاه ریاست مجلس خبرگان رهبری قرار داده بود، همان فرآیند هم شخصیت بزرگوار دیگری را به جای ایشان قرار خواهد داد و بحمدلله شخصیت های بزرگواری هستند که می توانند خلأ وجودی جایگاه آیت الله مهدی کنی را پر کنند.حدادعادل در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که جبهه متحد اصولگرا بر خلاف عنوان مطرح شده دارای تشتت است، گفت: مهم ترین مسأله ای که این جبهه باید مدنظر قرار دهد این است که از اشتباهات گذشته عبرت بگیرد و سعی در جبران آن داشته باشد.

* موحدی، یزدی، لاریجانی و حداد گزینه هایی برای اتحاد

یک عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس نیز با اشاره به نگرانی ها از شکاف و اختلاف بین جریانات اصولگرا در انتخابات مجلس آینده، گفت که شخصیت هایی مثل موحدی کرمانی، یزدی، لاریجانی و حداد می توانند در اتحاد اصولگرایان برای انتخابات آینده موثر باشند.سیدرمضان شجاعی کیاسری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: اصولگرایان در گذشته دو پدر معنوی داشتند که در تجمیع آنها نقش داشتند. آیت الله مهدوی کنی و حبیب الله عسگراولادی. اما اکنون هر کسی مبانی جدیدی برای اصولگرایی تعریف می کند که این خیلی خطرناک است.وی افزود: در شرایطی که بزرگان اصولگرا نیستند اصولگرایی هم دارد تعریف جدیدی پیدا می کند در صورتی که اصولگرایی یک تعریف بیشتر ندارد؛ کسانی که جمهوری اسلامی را قبول دارند و از ولایت مطلقه فقیه و رهبری تبعیت محض می کنند، این باید وجه اشتراک بین جریان های اصولگرا باشد.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فاز مخالفی که برخی جریانات اصولگرا می زنند در شکاف و اختلاف بین جریانات اصولگرا و موفقیت جریان اصلاح طلب موثر است لذا امیدواریم جریان اصولگرایی به یک اتفاق نظر و نگاه مشترکی برسند که این نگرانی در اردوگاه اصولگرایان رفع شود.این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جامعتین هنوز قابلیت محوریت اصولگرایان را دارد، تصریح کرد: البته طبیعی است که میزان اثرگذاری جامعتین آنطوری نیست که در زمان حیات آیت الله مهدوی کنی بود.وی با اشاره به فعالیت های حجت الاسلام تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز برای وحدت بین اصولگرایان نیز گفت: اقدام آقای تقوی اقدام خوبی است اما به دلیل اینکه شاید ایشان نتواند همه جریانات اصولگرا را اقناع کند ممکن است حلقه به دور آقای تقوی اتفاق نیفتد اگرچه اقدام ایشان قابل تقدیر است.

شجاعی کیاسری با بیان اینکه اصولگرایان هنوز در مورد انتخاب شخصیت های محوری این جریان به جمع بندی نرسیده اند، اضافه کرد: شخصیت های بنام جامعتین مثل آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله یزدی و همچنین آقایان لاریجانی و حداد می توانند نقش محوری را در جریان اصولگرای برای دستیابی به وحدت به ویژه در انتخابات آینده مجلس ایفا کنند.این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که این فراکسیون سیاسی مجلس در صورتی که بتواند در آینده به یک حزب سیاسی تبدیل شود می تواند در بین جریان های اصولگرا نقش آفرین باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین