کد خبر: ۲۷۱۶۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳

آزمون بزرگ در بهارستان

امروز (سه شنبه) چه آرای موافق وزارت دانش آشتیانی در صحن بهارستان بر کارت های مخالف پیشی گیرد و چه با تکرار تجربه های گذشته، برخی نمایندگان مجلس چرخیدن در بر همان پاشنه قبلی را اصرار کنند، چیزی از ارزش های دانش آشتیانی کم نمی کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: *84 درصد استادان دانشگاه ها بر صلاحیت علمی و مدیریتی فخرالدین دانش آشتیانی مهر تأیید زدند.

در پژوهش شرکت «دانش بنیان سروش آینده ایرانیان» مجری پژوهش های اجتماعی و فرهنگی، 1250 نفر از استادان تراز اول کشور پاسخگوی پرسشنامه های این پژوهش بودند.

بر اساس یافته های این نظرسنجی، 84 درصد استادان پاسخگو، در مجموع صلاحیت دکتر دانش آشتیانی را برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد تأیید قرار داده اند.

نتایج نظرسنجی نشان می دهد که بیش از 88 درصد استادان پاسخگو اظهار کرده اند که گزینه پیشنهادی وزارت علوم، در صورت انتخاب، توانایی اجرای برنامه هایی را که رئیس جمهوری در انتخابات وعده داده بود، دارد.

همچنین نزدیک 90 درصد آنان صلاحیت علمی و دانشگاهی دکتر دانش آشتیانی را برای تصدی وزارت علوم تأیید کرده اند. علاوه بر آن استادان دانشگاه های سراسر کشور، صلاحیت سیاسی و صلاحیت مدیریتی دکتر دانش آشتیانی را به ترتیب با 85 و 87 درصد، کاملاً یا نسبتاً مناسب ارزیابی کرده اند. . همچنین نزدیک به 80 درصد استادان گفته اند که برکناری وزیر سابق علوم به زیان دانشگاه ها و آموزش عالی کشور بوده است یا هیچ نفعی نداشته است.

دانش آشتیانی گرچه در دنیای سیاست ناشناخته بود اما پیشنهاد رئیس جمهوری به او و مجلسیان برای تصدی وزارت علوم باعث شد مردم با کسی آشنا شوند که حدود دو دهه خود را وقف توسعه زیرساخت های آموزش عالی ایران کرده است.

از همین روست که تا پایان وقت دیروز، انتشار بیانیه ها و پیام های حمایت از آشتیانی در صفحات سایت های خبری و خبرگزاری ها ادامه داشت.

اکنون چشم ها به سوی نمایندگان مجلس است تا ببینند برای وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری و مرد مورد وثوق بدنه دانشگاه و دانشجویان چه نسخه ای می پیچند.

بیش از 800 استاد برجسته دانشگاه و هزار فعال دانشگاهی با انتشار نامه ای حمایت خود را از وزیر پیشنهادی روحانی اعلام کرده اند.

در بیانیه هایی که از سوی فعالان دانشگاهی منتشر شده است آنها از مجلس شورای اسلامی خواسته اند در بررسی صلاحیت فخرالدین دانش آشتیانی توجه ویژه ای به چهره علمی این استاد برجسته دانشگاه داشته باشند.

فعالان سیاسی دانشگاه ها اعلام کردند که دکتر دانش آشتیانی از استادان برجسته، نام آشنا و مجرب درعرصه آموزش عالی است. فعالان دانشگاهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستند روند اختلال و جنجال آفرینی سیاسی را در جریان علمی و فرهنگی کشور متوقف سازند.

مصطفی دینی عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران هم با تأکید بر مواردی که در نامه دانشجویان فعال دانشگاهی آمده می گوید: «وزارت علوم وزیری می خواهد که از جریان های سیاسی به دور باشد و شخصیت دانش آشتیانی هم همین گونه است. بسیاری از فعالان دانشگاهی بر این باورند که با کمک دانش آشتیانی می توانند در وضعیت علمی رشد داشته باشیم به همین علت هزار فعال دانشجویی در حمایت از دانش آشتیانی بیانیه ای امضا کردند و خواهان همکاری مجلس با بدنه دانشگاهی شدند.»

*دانش، پیشتاز نهضت خوابگاه سازی برای دانشجویان

یکی از مدافعان آشتیانی، دکتر فرهادی وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری است. کسی که نخستین بار پیشنهاد همکاری در وزارت علوم را به او داد.

فرهادی نقل می کند: آن زمان دانش آشتیانی هنوز دکترای خود را نگرفته بود و او را از دانشگاه امیرکبیر می شناختم.

او این چنین از مدیر سابقش می گوید: « همواره به عنوان مدیری مطلع، وقت زیادی برای انجام کارها می گذاشت. فعال، کاردان، خوش برخورد، همراه و انقلابی بود.

او دانش آشتیانی را پیشتاز نهضت ساخت خوابگاه های دانشجویی در کشور می داند و می گوید: دکتر آشتیانی با برنامه ریزی، مدیریت و پشتکاری که به کار بست، کمبودهای آن زمان به خوابگاه های دانشجویی را برطرف کرد تا جایی که شش ماهه ساختمان خوابگاهی می ساخت نه در یک طبقه، بلکه چند طبقه و در مجموع در مدت 3 سال یک میلیون مترمربع فضای خوابگاهی در کل کشور و بویژه در تهران و شهرهای بزرگ به دانشگاه های کشور اضافه کرد.

*اگر آشتیانی رأی اعتماد نیاورد

اما و اگرها درباره رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم از سوی نمایندگان مجلس بسیار است. بسیاری از طرفداران دانش آشتیانی بر این باورند که مجلس باید تدبیری منطقی داشته باشد که بر اساس آن در تعامل با دولت وارد شود.

بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش عالی تأکید کرده اند که در جلسه امروز نمایندگان مجلس باید تصمیم گیری مسئولانه ای بگیرند. با این حال برخی گمانه ها بر این است که دانش آشتیانی احتمال دارد رأی اعتماد را کسب نکند، در این صورت باید پرسید تکلیف این وزارتخانه چه خواهد شد؟

دکتر محمد هاشمی حقوقدان، در این باره گفت: «طبق قانون رئیس جمهوری نمی تواند سرپرست وزارت علوم شود. دولت باید برای این وزارتخانه سرپرست جدید به مدت 3 ماه معرفی کند. این خلاف قانون است که رئیس جمهوری سرپرست وزارتخانه ای شود و اگر در دولت های قبل این موضوع اجرا شده، رئیس آن دولت خلاف قانون انجام داده است.»

وی تأکید می کند: «با توجه به اینکه مطابق قانون اساسی ابتکار عمل با رئیس جمهوری است، بنابراین محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، پس رئیس جمهوری در تعیین سرپرست محدودیتی ندارد. مورد دوم، محدودیت زمانی است. مطابق قانون اساسی رئیس جمهوری موظف است، ظرف سه ماه وزیر را تعیین کند و برای رأی اعتماد به مجلس بفرستد، اما اگر بازهم وزیری که برای بار دوم معرفی شده است نتواند رأی اعتماد بگیرد، در اینجا نیز رئیس جمهوری دوباره می تواند سرپرست موقت انتخاب کند و بازهم ابتکار عمل با رئیس جمهوری است. البته قانونگذار این مورد را مشخص نکرده که در صورت تکرار این اتفاق چه باید کرد؟ اما به طور منطقی باید این را پذیرفت تا رأی اعتماد مجلس و انتخاب وزیر، رئیس جمهوری می تواند سرپرست انتخاب کند.».

*هدی هاشمی

*روزنامه ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین