کد خبر: ۲۷۲۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
امیر مهدی ژوله:

نیاز سرگرمی مردم جدی تلقی شود

امیر مهدی ژوله، نویسنده از نگاه کلی و سیاست‌گذاری‌های تلویزیون انتقاد کرد و گفت: هنوز نیاز سرگرمی مخاطبان در تلویزیون ما به شکل جدی اولویت تلقی نمی‌شود و بیشتر مواقع نگاه ابزاری و پیام محور در جریان ساخت سریال‌های نمایشی جریان دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس فرهنگی: در روزهای اخیر با تغییر مدیریت صدا و سیما بسیاری از اهالی رسانه انتظارات خود را برای بهبود برنامه‌های تلویزیون مطرح می‌کنند.

 امیر مهدی ژوله، روزنامه‌نگار، نویسنده و سردبیر اسبق چلچراغ و همچنین از نویسندگان سریال‌های طنز مهران مدیری است وی تاکنون نویسندگی سریال‌های تلویزیونی موفقی مانند مرد دوهزار چهره، شب‌های برره و باغ مظفر را در کارنامه هنری خود دارد.

ژوله در گفت‌وگو با خبرنگار «آفتاب» به دلایل افت مجموعه‌های نمایشی پرداخته و گفت: «نگاه و سیاست‌های کلی تلویزیون دچار اشکالات جدی است. گاهی بیش از حد ممکن به مجموعه‌های نمایشی به شکل ابزار نگاه می‌شود و توقع می‌رود مجموعه‌های نمایشی قطعا پیامی خاص را به مخاطبان منتقل کنند. اگر در این سیاست افراط شود تعداد مجموعه‌های سفارشی و کم‌خلاقیت افزایش پیدا می‌کند که نمی‌توانند مخاطبان را جذب کنند. در این شرایط برنامه‌ساز فقط پولی گرفته و برنامه‌ای می‌سازد و به کیفیت آن فکر نمی‌کند.»

 ژوله افزود: «مسئله بعدی ما این است سرگرمی در لیست اولویت‌های اصلی تلوزیون دارای ارزش جدی نیست به همین دلیل در سال‌های اخیر از حجم جنگ‌ها و برنامه‌های سرگرم‌کننده و مسابقات کاسته شده است. این در حالی است که رسانه‌های حرفه ای ابتدا با برنامه‌های سرگرم‌کننده مخاطبان خود را جذب کرده و سپس با برنامه‌های سیاسی و غیره مخاطب را حفظ می‌کنند.»

 ژوله در ادامه به مشکلات مجموعه‌های نمایشی اشاره کرد و گفت: «انتظار مدیران رسانه ملی از مجموعه‌های نمایشی بالاست. گاهی انتظار می‌رود یک مجموعه نمایشی تمامی پیام‌های اخلاقی و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی را منتقل کند که این امر در عمل غیرممکن است.»

ژوله در پاسخ خبرنگار «آفتاب» مبنی بر نقش خط قرمزها در تولید سریال‌های نمایشی تاکید کرد: «خط‌قرمزهای کلی همیشه توسط برنامه‌سازان رعایت شده و خواهد شد اما اینکه عده‌ای با خط قرمزهای کلی‌تر و سلیقه‌ای دست برنامه‌سازان به‌خصوص نویسندگان برنامه‌های شاد را ببندند، سبب بی‌انگیزگی برنامه‌سازان حرفه‌ای و سرشناس و قهر مخاطبان از رسانه ملی می‌شود. به همین سبب است که گاهی می‌بینیم فضای تلویزیون و برنامه‌های آن غمگین است »

این نویسنده به نقش تربیت نویسندگان و برنامه‌سازان حرفه‌ای پرداخته و گفت: «امروز در جهان صنعت سریال‌سازی به‌طرز چشمگیری پیشرفت کرده است. ما سریال‌سازی را ساده و پیش‌پا افتاده تلقی کنیم. یک ایده زمان زیادی می‌برد تا به طرح و داستان و یک سریال موفق برسد. به نظر من تلویزیون باید با تشکیل کارگاه‌های سریال‌سازی از استعدادهای موفق را شناسایی کرده و زمینه سفر و تبادل اطلاعات با کشورهایی که در صنعت سریال‌سازی موفق هستند را فراهم کند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین