آفتابنیوز : آفتاب-سرویس فرهنگی: در روزهای اخیر با تغییر مدیریت صدا و سیما بسیاری از اهالی رسانه انتظارات خود را برای بهبود برنامههای تلویزیون مطرح میکنند.
امیر مهدی ژوله، روزنامهنگار، نویسنده و سردبیر اسبق چلچراغ و همچنین از نویسندگان سریالهای طنز مهران مدیری است وی تاکنون نویسندگی سریالهای تلویزیونی موفقی مانند مرد دوهزار چهره، شبهای برره و باغ مظفر را در کارنامه هنری خود دارد.
ژوله در گفتوگو با خبرنگار «آفتاب» به دلایل افت مجموعههای نمایشی پرداخته و گفت: «نگاه و سیاستهای کلی تلویزیون دچار اشکالات جدی است. گاهی بیش از حد ممکن به مجموعههای نمایشی به شکل ابزار نگاه میشود و توقع میرود مجموعههای نمایشی قطعا پیامی خاص را به مخاطبان منتقل کنند. اگر در این سیاست افراط شود تعداد مجموعههای سفارشی و کمخلاقیت افزایش پیدا میکند که نمیتوانند مخاطبان را جذب کنند. در این شرایط برنامهساز فقط پولی گرفته و برنامهای میسازد و به کیفیت آن فکر نمیکند.»
ژوله افزود: «مسئله بعدی ما این است سرگرمی در لیست اولویتهای اصلی تلوزیون دارای ارزش جدی نیست به همین دلیل در سالهای اخیر از حجم جنگها و برنامههای سرگرمکننده و مسابقات کاسته شده است. این در حالی است که رسانههای حرفه ای ابتدا با برنامههای سرگرمکننده مخاطبان خود را جذب کرده و سپس با برنامههای سیاسی و غیره مخاطب را حفظ میکنند.»
ژوله در ادامه به مشکلات مجموعههای نمایشی اشاره کرد و گفت: «انتظار مدیران رسانه ملی از مجموعههای نمایشی بالاست. گاهی انتظار میرود یک مجموعه نمایشی تمامی پیامهای اخلاقی و سیاستگذاریهای فرهنگی را منتقل کند که این امر در عمل غیرممکن است.»
ژوله در پاسخ خبرنگار «آفتاب» مبنی بر نقش خط قرمزها در تولید سریالهای نمایشی تاکید کرد: «خطقرمزهای کلی همیشه توسط برنامهسازان رعایت شده و خواهد شد اما اینکه عدهای با خط قرمزهای کلیتر و سلیقهای دست برنامهسازان بهخصوص نویسندگان برنامههای شاد را ببندند، سبب بیانگیزگی برنامهسازان حرفهای و سرشناس و قهر مخاطبان از رسانه ملی میشود. به همین سبب است که گاهی میبینیم فضای تلویزیون و برنامههای آن غمگین است »
این نویسنده به نقش تربیت نویسندگان و برنامهسازان حرفهای پرداخته و گفت: «امروز در جهان صنعت سریالسازی بهطرز چشمگیری پیشرفت کرده است. ما سریالسازی را ساده و پیشپا افتاده تلقی کنیم. یک ایده زمان زیادی میبرد تا به طرح و داستان و یک سریال موفق برسد. به نظر من تلویزیون باید با تشکیل کارگاههای سریالسازی از استعدادهای موفق را شناسایی کرده و زمینه سفر و تبادل اطلاعات با کشورهایی که در صنعت سریالسازی موفق هستند را فراهم کند.»