کد خبر: ۲۷۴۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲

وزیر فرهنگ: شعر آیینی به مکتب و مذهب خاصی تعلق ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شعر آیینی احیاگر فرهنگ مودت و ارادت به اهل بیت (ع) در تاریخ اسلام است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: علی جنتی روز دوشنبه 17 آذرماه در دومین کنگره شعر اهل بیت (ع) در گرگان، با بیان این مطلب که شعر آیینی متعلق به مکتب و مذهب خاصی نیست، اظهار کرد: شیعه و اهل سنت همواره در طول تاریخ اسلام مودت و ارادت خاصی به اهل بیت (ع) داشته‌اند.

او با اشاره به حضور پررنگ شعر آیینی در آثار شاعران فارسی‌گو از قرن چهارم به بعد گفت: عشق و مودت به اهل بیت (ع) در دیوان اشعار بیشتر شاعران این مرز و بوم از گذشته تاکنون وجود داشته و دارد و آنان تلاش داشته‌اند مکتب زندگی بخش اهل بیت را در قالب این نوع شعر احیا کنند.

جنتی اضافه کرد: مودت و ارادت به اهل بیت(ع) در آثار شاعرانی چون رودکی، بلخی، فردوسی، کسایی مروزی، مولوی، سنایی غرنوی، ناصرخسرو، بلخی، سلمان ساوجی، حافظ شیرازی و بیدل می‌درخشد.

او با بیان این که شعرهای آیینی از گذشته تاکنون در سه دسته مدح و ستایش پیامبر (ص)، مولای متقیان حضرت علی (ع) و حماسه عاشورا خودنمایی می‌کند، اظهار کرد: علاوه بر شاعران پارسی‌گو، در دیگر ادیان الهی نیز شعرهای آیینی وجود دارد که نمونه‌هایی از آن هر ساله در همایش بین‌المللی باران غدیر در تهران ارائه می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با خواندن بیتهایی از کسایی مروزی و نیز مهم دانستن شعرهای این شاعر نسبت به دیگر شاعران شعر آیینی، گفت: نخستین شعر آیینی با موضوع حماسه کربلا مربوط به این شاعر است. اما با تمام تلاشهای صورت‌گرفته هنوز شعر آیینی به تکامل نرسیده است.

به گزارش ایسنا، او انقلاب اسلامی را فرصت مناسبی برای رشد و احیای بیشتر شعر آیینی دانست و گفت: برگزاری کنگره شعر اهل بیت (ع) از جمله فرصت‌هایی است که می‌توان شعر آیینی را احیا کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین