کد خبر: ۲۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۸۴ - ۰۸:۱۸
ابراهیم جعفری در گفتگو با اشپیگل :

دولت دمکرات آتی عراق متاثر از ایران و عربستان نخواهد بود

آفتاب‌‌نیوز :

اشپیگل : شما به تازگی به نخست وزیری عراق منصوب شده اید راههای برخورد با چالشهای پیش رو در ان کشور را چگونه ارزیابی می کنید ؟

ابراهیم جعفری : اولین مسئله مهم که باید در اسرع وقت به آن پرداخته شود " تروریسم " است . در حال حاضر بزرگترین مشکلی که ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم چگونگی مبارزه با تروریسم و پایان دادن به اینگونه حملات در کشور خود هستیم . آنچه که ما از توان و پتانسیل مردم عراق سراغ داریم در کنار آنچه که هم اکنون تجربه کرده ایم می تواند ما را در ساختن آینده این کشور کمک نماید .

اشپیگل : شمار زیادی از مردم عراق از تداوم حضور نیروهای خارجی ، افزایش حملات تروریستی وو ضعیت امنیتی حاکم نگران هستند در این زمنیه چه تدبیری اتخاذ خواهید کرد ؟

ابراهیم جعفری : این امر نه تنها نگرانی مردم عراق بلکه نگرانی جامعه جهانی بخصوص کشورهای همسایه را نیز بر انگیخته است . ما با افزایش توان خود در عرصه علمی و رسانه ای می توانیم در راستای حل این معضل گام مهم و موثری برداریم . مدارس ، مساجد و رسانه های گروهی می توانند مکانهای مناسبی برای رفع این نگرانی ها بشمار آیند .

اشپیگل : اما شما به تازگی رسانه ها را مورد انتقاد قرار داده اید ؟

ابراهیم جعفری : ما در دنیای رنگی و متنوع رسانه ها زندگی می کنیم به همین دلیل نیز باید مراعات بسیاری از اعمال و گفتار را بنماییم . برخی رسانه ها به دلیل عدم رعایت برخی مسائل باید هراز گاهی مورد انتقاد قرار گیرند . این انتقادها می تواند تاثیر خود را در آینده نه چندان دور نشان دهد .

اشپیگل : آیا برای تامین امنیت و بکارگیری از تجهیزات مدرن از کشورهای غربی از جمله آلمان کمک می گیرید ؟

ابراهیم جعفری : بله ، این امر مسلم است که ما از دانش و تجربیات کشورهای غربی برای استفاده از وسائل مدرن نظامی بهره جوئیم .
دمکراسی در جامعه ما در آستانه رشد و پیشرفت است و ما در این راه نیازمند کمکهای بین المللی هستیم . در زمان حکومت دیکتاتوری صدام نیروهای نظامی و ارتش عراق همواره با ترس و نگرانی فعالیت می کردند به همین دلیل نیز نمی توانستند پیشرفت چندانی در کار خود داشته باشند . اما اکنون تغییر حکومت در این کشور بستر مناسبی برای بهبود وضعیت را فراهم آورده است .

اشپیگل : راههای پایان دادن به کابوسهای خونین در عراق چگونه است ؟

ابراهیم جعفری : اولین گامی که ما ملزم به برداشتن آن هستیم حفاظت از مرزهای عراق است . ما باید تمامی راههای نفوذ تروریستها به این کشور را مسدود نماییم .

اشپیگل : کدامیک از کشورهای همسایه به گروههای تروریستی اجازه نفوذ می دهد ؟

ابرهیم جعفری : تروریستهایی که به سرزمین ما نفوذ می کنند از کشورهای یمن ، سودان ، مصر و بطور کلی از کشورهایی می آیند که با ما مرز مشترک ندارند .
برخی از کشورها هم هستند که نقش عبوری را در این زمینه ایفا می کنند که از آن جمله می توان به ایران ، سوریه ، اردن و عربستان سعودی اشاره کرد .

اشپیگل : شمار زیادی از سیاستمداران عراقی کشورهای ایران و سوریه را به حمایت از تروریستها متهم می کنند ، شما چه نظری دارید ؟

ابرهیم جعفری : ما مدتهای زیادی است که با سوریه دارای مشکلاتی هستیم . اکنون نیز دولت دمشق سعی در کنترل شدید مرزهای عراق دارد .

اشپیگل : تحت فشار های آمریکا ؟

ابراهیم جعفری : سوری ها خود هم اینک می دانند که تروریسم چه مفهومی دارد . این کشور همواره از سوی آمریکا مورد اتهام واقع شده است .

اشپیگل : در خصوص ایران چیزی نگفتید ؟

ابراهیم جعفری : ایران راه عبور تروریستهاست . علیرغم اینکه نیروهای امنیتی این کشور بخوبی فعالیت می کنند.

اشپیگل : مبارزه با تروریسم در عراق نیاز مند چه مدت زمان است ؟

ابراهیم جعفری : به هیچ وجه نمی توانم زمان دقیقی را به زبان آورم . ما باید با گسترش دمکراسی زمینه های لازم برای مبارزه جدی با تروریسم را فراهم نماییم . برای تسریع در تحقق این امر تلاشهای خود را مضاعف خواهیم کرد .

اشپیگل : دورنمای قانون اساسی عراق را چگونه ارزیابی می کنید ؟ آیا دولت آتی این کشور دو کشور ایران و عربستان سرمشق قرار خواهد داد ؟

ابراهیم جعفری : در عراق باید دولت اسلامی بر سر کار آید بدون آنکه تاثیری از ایران و عربستان بپذیرد .

اشپیگل : آیا حجاب برای زنان عراقی اجباری خواهد بود ؟

ابراهیم جعفری : هیچ وقت ، زنان می توانند خود در این زمینه تصمیم بگیرند .

اشپیگل : در برخی کشورهای اسلامی مشروبات الکلی حرام هستند ، در برخی دست دزدان را قطع می کنند ، آیا آینده عراق نیز اینگونه خواهد بود ؟

ابرهیم جعفری : ما کشور دمکراتی خواهیم بود . نمایندگان مردم در تمامی زمینه ها به تصمیم گیری خواهند پرداخت .

اشپیگل : نیروهای آمریکایی چه زمانی از عراق خارج خواهند شد ؟

ابراهیم جعفری : بزودی ما در شرایطی قرار می گیریم که زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق فراهم خواهد شد .

اشپیگل : آمریکایی ها یک محدوده زمانی تا 10 سال آتی را برای خروج کامل از عراق اعلام کرده اند ؟

ابراهیم جعفری : به هیچ وجه آنها نمی توانند در زمان به این طولانی در این کشور بسر برند .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین