کد خبر: ۲۷۶۹۱۸
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۶

راه اندازی نخستین کرسی شیعه شناسی در آلمان

پس از سالها انتظار و برای نخستین بار در تاریخ مطالعات اسلامی در منطقه آلمانی زبان، باهمت و تلاش های مستمر بنیاد مطالعات اسلامی در برلین قرارداد ایجاد نخستین کرسی شیعه شناسی در کشورهای آلمانی زبان امضا شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، در قراردادی که روز دوشنبه ازسوی'مهدی ایمانی پور' به نمایندگی از بنیاد مطالعات اسلامی در برلین و خانم اورسلانلس رئیس دانشگاه مونستر به امضا رسید، کرسی مطالعات شیعی در این دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد.

دولت آلمان از سال 2007 به طور غیر رسمی و از سال 2010 به طور رسمی اقدام به تاسیس چهار گروه الهیات اسلامی در چهار شهر مختلف این کشور نموده است که در این میان پرجمعیت ترین گروه الهیات اسلامی با 650 دانشجو به دانشگاه مونستر تعلق دارد که خود سومین دانشگاه آلمان از نظر تعداد دانشجویان است. 

گفتنی است دو سال پیش در جریان سفر پرفسور خورشیده، رییس انستیتوی مطالعات اسلامی دانشگاه مونستر به جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه میان دانشگاه تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و این دانشگاه امضا شده بود ولی متاسفانه منجر به قرارداد کاری نگردید.

با امضای قرارداد تاسیس کرسی شیعه شناسی در دانشگاه مونستر که به امضای رییس این دانشگاه رسیده است زمینه عملی بازگشایی این کرسی فراهم آمد.

'مهدی ایمانی پور' در مراسم امضای قرار داد تاسیس کرسی شیعه شناسی در دانشگاه مونستر آلمان تاکید کرد: خط قرمز ما در انجام مطالعات اسلامی، اختلافات فرقه ای است و هدف اصلی ما از تاسیس کرسی شیعه شناسی وحدت جامعه مسلمانان است.

وی تاکید کرد: معتقدیم که باید دیدگاه های مختلف در حوزه مطالعات اسلامی مطرح شود که در این صورت به بالندگی دیالوگ اسلام با جامعه آلمانی کمک خواهد کرد.

ایمانی پور تصریح کرد: تنوع دیدگاه ها و نظرات مختلف موجب می شود تضارب آرا بیشتر شده و رشد علمی در مطالعات اسلامی با سرعت بیشتری به حرکت خود ادامه دهد.

ایمانی پور درپایان اظهار امیدواری کرد که کرسی شیعه شناسی در دانشگاه مونستر معرف اسلامی باشد که اعتدال گرایی، معنویت گرا بودن، خردگرایی و جامع نگری از ویژگی های اصلی آن است.

خانم دکتر اورسولا نلس رییس دانشگاه مونستر نیز باتاکید بر اینکه هدف این دانشگاه از تاسیس کرسی شیعه شناسی کمک به حرکت رو به رشد مطالعات اسلامی بوده است، گفت: ما سعی کرده ایم که در این زمینه همیشه اولین باشیم.

خانم نلس نیز ابراز امیدواری کرد که تاسیس کرسی شیعه شناسی در دانشگاه مونستر، موجب وحدت بیشتر جامعه مسلمانان در آلمان شود.

در همین رابطه و در راستای فعالیت های اسلامی در آلمان، همچنین هفته گذشته اولین بخش مطالعات شیعی در دانشگاه فرانکفورت با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برلین صورت گرفت که انتظار می رود این بخش نیز در آینده بصورت کرسی مستقل به کار خود ادامه دهد.

این اقدامات از جهات مختلف برای شیعیان منطقه آلمانی زبان حائز اهمیت است زیرا به این ترتیب معلمین و امامان شیعه می توانند اجازه تدریس و کار خود را از یک نهاد سازگار دریافت نموده، در بازار کار آلمان جذب شوند.

کرسی شیعه شناسی در دانشگاه مونتسرهمچنین فرصتی خواهد بود تا دانشجویان دوره دکتری، اساتید مدعو و کنفرانس های بین المللی به بحث پیرامون معارف اهل بیت در سطح آکادمیک بین المللی بپردازند.

کارشناسان و صاحبنظران مذهبی پیش بینی می کنند که این اقدام ، گام موثری برای ایجاد هویت شیعی در جامعه آلمان خواهد بود.

بر اساس قرارداد امضا شده،این کرسی برای مدت سه سال فعالیت خواهد کرد و با ارزیابی علمی دانشگاه می تواند سه سال دیگر نیز تمدید شود و پس از این مدت دانشگاه درباره جذب این کرسی مساعدت خواهد کرد.

فرایند جذب استاد نیز براساس قوانین دانشگاهی آلمان از طریق یک فراخوان عمومی انجام شده و داوطلبین واجد شرایط پس از ارسال مدارک خود از سوی دانشگاه برای مصاحبه دعوت می شوند. استاد برگزیده در ترم پائیز سال 2015 آغاز به کار خواهد نمود.

درضرورت و شرایط ایجاد کرسی شیعه شناسی دردانشگاه های منطقه آلمانی زبان باید به این نکته مهم اشاره کرد که اسلام در اروپا غالبا توسط قول و فعل اهل سنت معرفی شده است ضمن اینکه معرف علمی اسلام به اروپائیان، اغلب شرق شناسان بوده اند.

پس از تغییراتی که دو جنگ جهانی پیشین به همراه آوردندکشورهای مختلف اسلامی از جمله عربستان سعودی و ترکیه در تاسیس کرسی های اسلامی در دانشگاه های منطقه آلمانی زبان بسیار کوشیده و در نقاط مختلف چنین موقعیت هایی را ایجاد کرده اند.

از جمله این فعالیت ها می توان به فعالیت وزارت دیانت ترکیه اشاره کرد که به مدت هفت سال سالانه مبلغ سیصد هزار یورو به دانشگاه گوته فرانکفورت پرداخت نمود تا یک استاد ترک در رشته مطالعات قرآنی در این دانشگاه به تدریس بپردازد.

این پروژه با موفقیت به ثمر رسید و پس از این مدت دانشگاه، خود هزینه این استاد را پرداخت نموده اکنون پروفسور عمر اوزوی استاد کرسی مطالعات قرآنی در گروه الهیات اسلامی دانشگاه فرانکفورت بوده و هزینه های کرسی او توسط دولت آلمان تامین می گردد.

با توجه به رشد روز افزون تعداد مسلمانان و وقایعی که پس از 11 سپتامبر اتفاق افتاد، دولت آلمان با وجود قدمت تاریخی رشته های شرق شناسی،زبان و ادبیات عرب، ایران شناسی، ترک شناسی و... از سال 2007 به طور غیر رسمی و از سال 2010 به صورت رسمی به تاسیس کرسی های الهیات اسلامی در پنج شهر این کشور اقدام نموده است.

در این کرسی ها به خلاف سنت تاریخی اسلام شناسی، دین اسلام به عنوان دینی الهی مورد بررسی درون دینی قرار می گیرد. این اقدام هوشمندانه لااقل سه هدف عمده را دنبال می کند. نخست این اساتید در آینده با تعامل با جامعه آکادمیک آلمان نوعی اسلام متناسب با این جامعه را ارائه خواهند کرد و ثانیا در آینده ای نه چندان دور ورود امامان مدعو از کشورهای اسلامی ممنوع شده تنها امامانی مجاز به کار هستند که از این موسسات مدرک داشته باشند.

هدف سوم اما ژست مترقی و بشر دوستانه دولت آلمان در برابر مسلمانان است که مطابق قانون اساسی آلمان امکان تربیت معلمین دروس دینی برای اصحاب ادیان مختلف را قائل شده است.

تاسیس گروه های الهیات اسلامی دراین کشور با استقبال مسلمانان و غیر مسلمانان مواجه شده به طوری که در حال حاضر در این موسسات در مجموع حدود یک هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول تحصیل بوده، حدود 70 استاد، دانشجوی فوق دکتری و دکتری درحال کار بوده و از دولت آلمان حقوق دریافت می کنند.

البته باید گفت متاسفانه از این میان تنها دو یا سه نفر شیعه می باشند که در یکی دو مورد این انتساب بیشتر نوعی سنت خانوادگی و نه دغدغه یا تعلق فکری بوده است.

دولت آلمان همچنین در سال گذشته با تاسیس مرکزی به نام دفتر امور دانشجویی ابن سینا و تخصیص 8 ملیون یورو بودجه، امکان اعطای بورس خاص به دانشجویان مسلمان را فراهم نموده است.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پس از رصد موقعیت و درک ضرورت و فوریت تاسیس کرسی های مطالعات شیعی به پیگیری موضوع پرداخته و مذاکراتی طولانی را با دو دانشگاه فرانکفورت و مونستر آغاز نمود.

پس از یک سال این مذاکرات با دانشگاه فرانکفورت به نتیجه رسیده در گام نخست این دانشگاه اقدام به ایجاد یک کرسی موقت(تحت عنوان بخش حافظ شناسی) برای یک استاد مدعو برای تعلیم و معرفی فرهنگ و تمدن شیعی و ایرانی نمود.

برای احراز این کرسی چهارده نفر از اساتید داوطلب از کشورهای مختلف اقدام نمودند که پس از بررسی لازم کمیته انتخاب (کمیته ای هفت نفره که نماینده رایزنی فرهنگی ایران نیز عضو آن بود)، به یک مجموعه پنج نفری از افراد حائز صلاحیت رسید و کمیته پس از یک مصاحبه حضوری، آقای دکتر رضا پور جوادی را برای احراز این کرسی انتخاب نمودند.

پورجوادی در ایران،کانادا و آلمان تحصیل نموده صاحب دو تالیف در انتشارات بریل و بیش از 30 مقاله در مجلات معتبر بین المللی می باشند و تخصص وی کلام، فلسفه و عرفان شیعه در دوره صفویه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین