کد خبر: ۲۷۶۹۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۴ - ۱۱:۴۷

«ان پي تي» نياز به بازسازي دارد

آفتاب‌‌نیوز : "آر.آر. سوبرامانيام" (‪ ( R.R.Subramaniam‬روز شنبه در مصاحبه ای پيرامون نتيجه نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين و طرح موضوع هسته‌اي ايران اين مطلب را بيان كرد.

پژوهشگر مركز تحقيقات و تحليل‌هاي راهبردي و دفاعي هند تاكيد كرد: بايد نابرابري‌ها در ان پي تي از بين برده شود.

وي در ادامه گفت: از نتيجه نشست اخير وين متعجب نيستم زيرا كشورهايي مانند چين، روسيه، مالزي و هند مخالفت خود را با ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت اعلام كرده بودند و آنچه رخ داد در حقيقت عقب نشيني آمريكا و سه كشور اروپايي از اين موضع بود.

روسيه، چين و مالزي و حتي هند آشكارا نارضايتي خود را از سياسي كردن پرونده هسته‌اي ايران ابراز داشته و دليل آنها نيز بسيار فني، مشروح و قابل قبول است زيرا به‌اعتقاد همه، ايران به‌عنوان عضو پيمان منع توليد و گسترش سلاح هسته‌اي از حق انكار ناپذيري در توسعه فناوري هسته‌اي با اهداف صلح‌آميز برخوردار است.

اين حق شامل غني‌سازي كامل اورانيوم و تبديل چرخه سوخت كه مورد مخالفت آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي است، مي‌شود.

سوبرامانيام با اشاره به افزايش تلاش‌هاي ديپلماتيك در آستانه نشست اخير شوراي حكام گفت: هند نيز در هفته‌هاي اخير بارها برحل صلح‌آميز مساله اتمي ايران در درون آژانس تاكيد كرده و با ارجاع پرونده به شوراي امنيت مخالف مي‌باشد.

وي در ادامه اظهار داشت: در كنار تلاش‌هاي ديپلماتيك، آخرين گزارش آژانس كه توسط البرادعي قرائت شد نيز برصلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي ايران تاكيدي دوباره داشت و هرگونه فعاليت پنهاني ايران براي دستيابي به فناوري هسته‌اي نظامي تكذيب شد.

به‌اعتقاد من، با شرايطي پيش آمده سه كشور اتحاديه اروپا به رهبري آمريكا بايد از مخالفت با تلاش ايران براي دستيابي به فناوري صلح‌آميز اتمي دست برداشته و به تشنج بين‌المللي دامن نزنند.

براين باورم ايران نبايد استقلال و حق حاكميت خود را در غني‌سازي و تبديل چرخه سوخت به كشور ثالثي واگذار كند.

پيشنهاد روسيه براي غني‌سازي اورانيوم و تحويل آن به ايران ممكن است براي كاهش بحران اين پرونده موثر باشد، اما حمايت اتحاديه اروپا از اين پيشنهاد با هدف بستن دست‌هاي ايران در فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز را نبايد از نظر دور داشت.

تهران نبايد شرط ديگري جز ان پي تي را بپذيرد. از ديدگاه من، مجلس ايران حتي لايحه الحاقي را نبايد تصويب كند زيرا چنين لايحه‌اي موردي است و براي ساير كشورهاي امضاكننده ان پي تي عمل نشده است.

اگر قرار باشد بخشي از چرخه غني‌سازي اورانيوم تهران در كشور ثالثي انجام گيرد، در اين صورت كشورهاي ديگر نيز بايد اين چرخه را در ديگر كشورها از جمله ايران انجام دهند.

هانس پيلتز، نماينده سازمان ملل، رسما اعلام كرده كه سال ‪ ۱۹۹۲‬به اين طرف مدركي دال بر اينكه ايران در صدد توليد سلاح هسته‌اي بوده، وجود ندارد، با اين حال آمريكايي‌ها حتي در اجلاس اخيز وين نيز به متهم كردن تهران ادامه دادند.

استاد سابق دانشگاه استانفورد آمريكا در پاسخ به اين پرسش كه باوجود اذغان بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر حقيقت صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران، چرا اتهامات ادامه مي‌يابد، گفت: برخي اعضاي آژانس از جمله آمريكا كماكان اين باور را نشر مي‌دهند كه ايران مخفيانه در صدد توليد سلاح اتمي است.

سوبرامانيام افزود: در سال ‪ ۱۹۷۸‬نيز هنگامي كه به آمريكا گفته شده بود پاكستان سرگرم تحقيقات پنهاني براي توسعه توانايي هسته‌اي و توليد بمب اتمي است، واشنگتن دست به تحركات جدي زد.

وي در ادامه گفت: آشكار شدن شبكه دكتر عبدالقديرخان منجر به كشمكش شد و قانون تحريم ليبي و ايران نيز به همين خاطر تصويب شد. زيرا طرابلس اطلاعات زيادي در مورد شبكه دانشمند هسته‌اي پاكستان در اختيار واشنگتن گذاشت.

اكنون آمريكا تصور مي‌كند شبكه هسته‌اي عبدالقدير خان به ايران هم رسيده است. هرچند آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بيش از ‪ ۱۱۳‬مورد بازرسي از تاسيسات هسته‌اي ايران داشته كه در تمامي موارد غيرنظامي بودن تلاش‌هاي ايران تاييد شده است.

اتهاماتي كه به ايران وارد مي‌شود پيش از اينكه كارشناسي و تخصصي باشد، سياسي است و برهمين اساس مقابله با اين روش بسيار مشكل شده است.

پروفسور سوبرامانيام در پاسخ به اين پرسش كه چرا نسبت به خطر ناشي از توانايي‌هاي اتمي اسراييل توسط غرب هيچ مخالفتي نيست؟ گفت: اسراييل ساخته و پرداخته غرب است. آنها مي‌خواهند انحصارطلبي اتمي اين رژيم را در خاورميانه حفظ كنند.

وي در ادامه افزود: حتي هنگامي كه عراق در آستانه دستيابي به فناوري اتمي بود، اسراييل در سال ‪ ۱۹۸۱‬به تاسيسات آن كشور حمله كرد و پس از هجوم بوش پدر به عراق در جنگ اول خليج فارس، توانايي هسته‌اي بغداد كاملا از بين رفت.

اين روش، يك خلع سلاح زورگويانه است كه با ادعاي "حملات بازدارنده" عليه عراق انجام شد و اكنون نيز تهديد عليه ايران و برخي كشورها شنيده مي‌شود.

از آنجا كه دستيابي ايران به توانايي هسته‌اي به انحصارطلبي و برتري رژيم اسراييل در خاورميانه پايان مي‌دهد، بنابراين غرب به ويژه آمريكا حداكثر تلاش خود را براي جلوگيري از اين تحول بكار گرفته‌اند.

وي درباره سرانجام روند كنوني، گفت: تهران پيمان ان پي تي را امضا كرده و متعهد به اجراي آن شده است. اكنون ايران و روسيه با همكاري يكديگر در بوشهر نيروگاه مي‌سازند.

وي ادامه داد: غرب تبليغ مي‌كند روسيه اورانيوم نيروگاه بوشهر را تغذيه كند و لذا تهران نيازي به غني‌سازي اورانيوم ندارد، اما مساله مهم اين است كه ايران خواستار حفظ استقلال خود در غني‌سازي براساس پيمان ان پي تي نيز هست.

در حاليكه ايران پروتكل الحاقي را نيز پذيرفته و متعهد به رعايت مقررات ايمني شده و براساس ماده ‪ ۴‬قانون ان پي تي، غني‌سازي اورانيوم و دستيابي به انرژي هسته‌اي با مصرف صلح‌آميز حق مشروع و قانوني ايران به‌عنوان يك كشور مستقل و داراي حق حاكميت است.

وظيفه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز حمايت از اين حق قانوني است و نه چيز ديگر، و اين در حالي است كه استقلال اين سازمان جهاني مورد تهديد پنج كشور قدرتمند قرار گرفته است.

پروفسور هندي در مورد نتيجه نشست پنجشنبه گذشته شوراي حكام در وين و تلاش‌هاي هند، گفت: دهلي‌نو از ارجاع پرونده تهران به شوراي امنيت حمايت نمي‌كند و در هماهنگي با روسيه و چين پشتيباني خود را از حل اين مساله در چارچوب آژانس بيان داشته است.

وي در ادامه افزود: ايران مانند چين و هند صاحب قديمي‌ترين تمدن‌هاي مستقل و ارزشمند دنيا هستند. جز شمار اندكي مقام‌هاي سياسي هندي، تمامي كشور ما در كنار ايران است. ايران دوست قديمي و راهبردي هند است و حفظ رابطه حسنه با تهران براي دهلي‌نو حياتي است.

پروفسور سوبرامانيام با تاكيد براينكه ايران و هند درك عميقي از مسايل راهبردي بين‌المللي و منطقه‌اي دارند، افزود: ترديدي نيست كه تهران به‌عنوان امضاكننده پيمان ان پي تي، حق برخورداري از فناوري هسته‌اي صلح‌آميز را دارد و آمريكا نيز با توجه به ادامه خصومت با ايران، در اين مورد اشكال تراشي مي‌كند.

از وي در مورد امضاي قرارداد هسته‌اي بين هند و آمريكا و اينكه آيا واشنگتن به تعهدات خود در قبال دهلي‌نو عمل خواهد كرد سوال شد؟ 

پروفسور فيزيك هسته‌اي هند پاسخ داد: اين مساله ارتباط مستقيم با كنگره آمريكا دارد. آنان اكنون در صدد جداسازي تاسیسات هسته‌اي نظامي و غيرنظامي هند هستند.

وي افزود: بدون ترديد آمريكايي‌ها تلاش مي‌كنند روند هسته‌اي هند را كند كنند اما دهلي‌نو بعيد است كليه شرايط آمريكا را بپذيرد. هند خواستار شناسايي خود به‌عنوان يك قدرت برخوردار از توانايي پيشرفته اتمي است كه در ان پي تي تنها پنج كشور از اين امتياز برخوردارند.

سوبرامانيام در پايان گفت: با اين حال فكر مي‌كنم آمريكايي‌ها مي‌خواهند پس از ‪ ۳۰‬سال آن هم از طرق كانادا فناوري هسته‌اي به هند بدهند زيرا به اروپايي‌ها اجازه فروش اين فناوري هسته‌اي به دهلي نو را نخواهند داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین