کد خبر: ۲۷۷۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۳
وزيرنفت هند:

همکاری ایران و هند مستقل و منطقه‌ای است

آفتاب‌‌نیوز : آیار در حاشيه گردهمايي وزيران نفت كشورهاي آسيايي در دهلي‌نو، نسبت به عملي شدن احداث خط لوله گاز ايران به هند از طريق پاكستان ابراز خوشبيني كرد.

وي اجراي طرح خط لوله گاز ايران به هند را مستقل از پيمان هسته‌اي كشورش با آمريكا خواند و تاكيد كرد: اين طرح ارتباط مستقيم با دهلي‌نو- تهران و پاكستان دارد و دخالت كشور ديگري در آن پذيرفته نيست.

وي در تشريح آخرين تحولات در مورد خط لوله گاز ايران به هند گفت: آينده اين طرح كاملا روشن است. در 19 نوامبر مذاكرات بسيار سودمندي با سرپرست وزارت نفت ايران در رياض پايتخت عربستان داشتم و در همه موارد بین دو طرف توافق كامل وجود دارد.

وي افزود: مذاكره گروه كاري ويژه ‌ايران و هند و همچنين مذاكره گروه كاري هند و پاكستان پس از تاخير يك ماهه در دسامبر آينده برگزار خواهد شد.

شانكر آيار گفت: در خبري كه توسط سفير پاكستان در هند به من رسيد، مطلع شدم كه وزير نفت پاكستان نيز پس از مذاكرات گروه كاري مشترك به هند سفر خواهد كرد تا درباره تسريع دراجراي طرح خط لوله گاز ايران به هند مذاكرات لازم انجام شود.

وزير نفت و گاز طبيعي هند افزود: اميدوارم كه در اوايل سال ميلادي ‪۲۰۰۶‬ بتوانيم مجوز لازم را از كابينه هند براي برگزاري مذاكرات سه جانبه (هند ايران - پاكستان ) با هدف تسريع در قطعي كردن طرح خط لوله گاز ايران دريافت كنيم.

وي با اشاره به اينكه پيشرفت روز به روز اين طرح، موجب مصمم‌تر شدن هند در اجرايي كردن آن شده، گفت: دولت هند مشاوران مالي و فني خود براي اين طرح برگزيده و طي چند روزآينده مشاوران حقوقي بين‌الملل خود را نيز تعيين خواهد كرد.

كشورهاي ايران و پاكستان نيز اين روند را پيگيري كرده و به زودي مشاوران مختلف خود را به گروه كاري معرفي خواهند كرد.

وزير نفت و گاز طبيعي هند همچنين گفت: خط لوله گاز ايران به هند به عنوان يك طرح امن و نمونه‌اي برجسته از همكاري منطقه‌اي با معيارهاي جهاني به اجرا در خواهد آمد.

اين وزير كابينه هند همچنين از نتیجه به دست آمده در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در مورد موضوع هسته‌ای ایران ابراز خرسندی کرد.

شانكر آيار گفت: دولت هند معتقد است موضوع هسته‌اي ايران در درون آژانس قابل حل است و فقط نياز به زمان بيشتري دارد.

هند در حال حاضر 70‬ درصد نفت و 50 ‬درصد گاز مصرفي خود را وارد مي‌كند و انتظار مي‌رود واردات گاز اين كشور در سال جاري به ‪5/7 ‬ميليون تن برسد.

كارشناسان، احداث خط لوله گاز ايران به هند را يكي از زمينه‌هاي رفع نياز روزافزون هند به انرژي و تداوم رشد اقتصادي اين كشور با رشدي بيشتر از ‪7 ‬درصد مي‌دانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین