آفتابنیوز : آفتاب: سیدحسن موسوینژاد که در خبرگزاری ایسنا حضور یافته بود در گفتوگویی تفصیلی با خبرنگار ایسنا با بیان این مطلب تصریح کرد: برنامه ریزی برای نوسازی ناوگان به طور جدی از سوی شرکت رجا دنبال شده و در دستور کار قرار دارد. تلاش می کنیم واگنهای جدید از نظر کیفی مطلوب بوده و در حد نو باشد.
وی درباره نوع واگنهای جدید و شرکت سازنده آن ها نیز توضیح داد: بخشی از قراردادهای واگنهای جدید قطعا با شرکتهای داخلی خواهد بود سه شرکت بزرگ واگن پارس،ایریکو و پلور سبز به عنوان اصلی ترین سازندگان واگن در ایران مطرح هستند که قطعا در قراردادهای جدید رجا میزان تولید آنها لحاظ خواهد شد.
تولید سه سال آینده واگن سازان را پیش خرید می کنیم
مدیر عامل شرکت رجا با اشاره به نیاز بسیار بالای شرکت رجا برای خرید واگنهای جدید تاکید کرد:با توجه به این که در برنامه های کوتاه مدت ما خرید هزار واگن مسافری جدید وجود داشته و علاقه مندیم که این روند نوسازی با سرعت بسیار زیادی ادامه پیدا کند قطعا خرید از شرکت های داخلی در برنامههای ما خواهد بود.
موسوی نژاد در پاسخ به این سوال که اگر دیدگاه شرکت های داخلی نسبت به سازندگان واگن ایرانی مطلوب است پس چرا واگن سازان بخش عمدهای از خط تولید خود را در سالهای گذشته تعطیل کرده اند؟ اظهار کرد: این مساله به بحث کنترل اجباری قیمت بلیتها و به دنبال آن کاهش محسوس درآمد شرکتهای حمل و نقل ریلی به وجود میآید در سال های گذشته دولت به منظور حمایت از مسافران اجازه افزایش قیمت بلیت را نداده که این مساله به کاهش سود شرکتها و به دنبال آن پایین آمدن توان خرید واگنهای جدید منجر شده است.
وی خاطرنشان کرد: از این رو اگر شرایط درآمدی شرکتها بهبود یافته و بودجه لازم در این زمینه تامین شود میتوان با جرات گفت که شرکت رجا توان این را دارد که تا سه سال آینده تمام محصولات این شرکتهای بزرگ را پیش خرید کند.
مدیر عامل شرکت رجا درباره وضعیت کیفیت واگنهای ساخته شده در ایران در قیاس با استانداردهای جهانی نیز اعلام کرد: این واگنها از نظر کیفی هر چند استانداردهای معمول را دارند اما هنوز با سطح درجه اول جهانی قدری فاصله دارند. از سوی دیگر بحثی که مهم است موضوع هزینه ساخت این واگنها است که متاسفانه در برخی پروژهها از خرید خارجی آن گرانتر می شود.
میانگین عمر ناوگان رجا 32 سال است
موسوی نژاد با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان شرکت رجا از 32 سال گذشته است اعلام کرد: هر چند واگنهای مسافرتی را تا 45 سال می توان استفاده کرد و حتی با تعمیر مناسب می توان عمر آن را تا 55 سال نیز تمدید کرد اما قطعا این مساله با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و هدف ما رساندن عمر ناوگان به کمتر از 15 سال است.
وی ادامه داد: امیدواریم با بهبود وضعیت ناوگان و کیفیت خدمات ارائه شده به مردم سن ناوگان به کمتر از 20 سال رسیده و این حوزه به عنوان اصلی ترین انتخاب مردم در سفرهای آیندهشان مطرح شود.
تقاضا در حمل و نقل ریلی از عرضه بسیار بیشتر است
مدیر عامل شرکت رجا با بیان اینکه برای پاسخ دادن به نیاز جامعه در عرصه ریلی به توسعه و گسترش خطوط و ناوگان احتیاج داریم اظهار کرد: در حال حاضر میزان تقاضا بسیار بیشتر از توان عرضه است و در بیش از 50 درصد از ایام سال بالای 95 درصد از توان ناوگان ما در حال استفاده است.
موسوی نژاد اضافه کرد: با توجه به ایمنی و راحتی بالای خطوط حمل و نقل ریلی بسیاری از مردم ترجیح می دهند سفرهای خود را با قطار انجام دهند اما با توجه به این که میزان دسترسی برخی از این خطوط در کشور ما محدود بوده و توان ناوگان نیز برای خدمات رسانی به این تقاضا پاسخگو نیست بخش عمدهای از مردم مجبور هستند سفرهای خود را با وسایل دیگری انجام دهند.
موسوینژاد، مدیرعامل رجا
رضایت نسبی از نرخ فعلی بلیت قطار
وی درباره وضعیت درآمدی فعلی شرکت های حمل و نقل ریلی پس از افزایش قیمت بلیت نیز اظهار کرد: در سال های گذشته با توجه به پایین نگه داشتن دستوری قیمت ها و جلوگیری از افزایش آن به شرکت ها در نرخ گذاری فشارهای بسیاری وارد شد اما خوشبختانه در جریان مذاکراتی که چند ماه قبل با راه آهن داشتیم و با موافقت این شرکت بخشی از قیمت بلیتها افزایش یافت که این مساله وضعیت اقتصادی شرکتهای ریلی را بهبود بخشید.
مدیر عامل شرکت رجا اضافه کرد: در حال حاضر قیمت بلیت با قیمت تمام شده ناوگان موجود نزدیک است اما اگر بنا باشد نوسازی شکل گرفته و واگن های کار نکرده وارد ناوگان ایران شوند قطعا برای جبران این هزینه ها به افزایش قیمت بلیت نیاز خواهیم داشت.
موسوی نژاد اضافه کرد: مدیریت کردن کشور با پرداخت سوبسید و یارانه مدیریت درستی نیست در این شرایط هم شرکت ها و سرمایهگذاران و توان اجرایی و اقتصادی خود را از دست می دهند و هم قیمتها در بازار نسبت به آنچه است غیر واقعی میشود. از این رو رساندن نرخ بلیتها به سطح واقعی بهترین راهکار خواهد بود.
وی درباره موضوع مطرح شده پیرامون دریافت هزینه خدمات ایستگاهی از مسافران در چند ماه گذشته نیز توضیح داد: غیر شفاف بودن قیمت بلیت ها در سال های گذشته باعث شده بود به شکل جزیی دلایل افزایش نرخ مشخص نشود تا قبل از بحث خصوصی سازی راه آهن خود به عنوان متولی ایستگاه عمل می کرد و از این رو از شرکت ها برای این خدمات مبلغی را دریافت می کرد.
مدیر عامل شرکت رجا ادامه داد: اما بعد از بحث خصوصی سازی و افزایش تعداد شرکت هایی که از خدمات ایستگاهی راهآهن استفاده می کنند بنا بر این شد که این هزینه به قیمت بلیتها انتقال یابد که الان در بعضی از قطارها با توجه به میزان مسافت درصدی افزایش قیمت داشتیم که البته بسیار محدود بوده و در مسیرهای کوتاه نیز وجود ندارد.
موسوی نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته قطعا در نوروز امسال افزایش قیمت بلیت قطار نخواهیم داشت.
تعرفه حمل خودرو تغییر نمیکند
وی درباره تعرفه حمل خودرو به وسیله قطارهای شرکت رجا نیز اظهار کرد: با توجه به این که در کشور تنها قطارهای رجا امکان حمل خودرو را داشته و در این زمینه وضعیت رقابتی و مشتری مداری وجود نداشته است از این رو همواره این نرخ از سوی رجا تعیین و اجرایی شده است.
مدیر عامل شرکت رجا اضافه کرد: از این رو شرکت رجا نیز تلاش کرده در این زمینه به خواستههای مسافران احترام گذاشته و تنها شرایطی را برای بالا بردن سطح خدمات با آن ها ارائه کنند از این رو در بسیاری از سالها تعرفه انتقال خودرو ثابت مانده و در حال حاضر نیز برنامه ای برای تغییر آن وجود ندارد.
آخرین وضعیت قطارهای بین المللی شرکت رجا
موسوی نژاد درباره برنامه ریزی های این شرکت برای گسترش سفرهای قطاری بین المللی نیز اظهار کرد: در حال حاضر راهآهن ایران از پنج نقطه عمده به کشورهای همسایه متصل است. مرز رازی در ترکیه، مرز جلفا در ارمنستان که البته درحال حاضر غیر فعال است، مرز اینچهبرون که به تازگی افتتاح شد ، راه آهن سرخس که از آغاز به کار آن 15سال می گذرد و میرجاوه در سیستان و بلوچستان که ایران در آن به پاکستان وصل می شود.
وی با بیان اینکه درحال حاضر تنها قطارهای مسافربری فعال در مرزهای خارجی ایران به تهران – آنکارا و تبریز – آنکارا خلاصه می شود اظهار کرد: تا پیش از این این قطار تا مقصد استانبول می رفت که در حال حاضر با توجه به تغییراتی که دراین محور از سوی دولت ترکیه در حال اجرا است به آنکارا ختم می شود. این قطار هفتهای یکبار از تهران به سمت ترکیه رفته در دریاچه وان مسیر ریلیاش قطع می شود و دوباره با استفاده از واگن های ترکیه انتقال مسافران ادامه پیدا می کند.
مدیر عامل شرکت رجا ادامه داد: مسیرهای مسافرتی دیگری نیز در ایران فعال بوده که متاسفانه در حال حاضر امکان فعالیتشان وجود ندارد خط توریستی تهران به دمشق به دلیل مشکلات سیاسی و ناامنی مسدود شده و خط تاریخی جلفا – مسکو نیز که از سوی دولت سابق روسیه تمام خطوط ریلیاش برچیده شده و درحال حاضر امکان انتقال آن وجود ندارد.
موسوی نژاد درباره وضعیت قطارهای توریستی در مسیرهای شمال شرق و شرق کشور نیز گفت: در این جا تاکنون بحث قطارهای مسافرتی مطرح نبوده که درصدد هستیم با پیگیری مقدمات لازم برنامه ریزی های مورد نیاز برای آن را انجام دهیم. هر چند در مسیر میرجاوه با توجه به تفاوت عرض ریلی قطارهای ایران نسبت به مسیر پاکستان قطارهای مسافرتی برای پیشروی در مرز با مشکل روبرو میشوند که حل شدن این مشکل به برنامه ریزیهای کلان احتیاج دارد.
توجه ویژه دولت به گسترش قطارهای حومهای
وی همچنین از توجه ویژه دولت به امر توسعه و گسترش قطارهای حومهای خبر داد و گفت: هر چند در برخی نقاط کشور عمر قطارهای حومه ای به چندین دهه می رسد اما برای تبدیل آن ها به یکی از وسایل نقلیه اصلی فعال در این حوزه قطعا به برنامه ریزی و کار مدون احتیاج است.
مدیر عامل شرکت رجا اضافه کرد: خط تاریخی اهواز – بندر امام، قطار پیشوا – ورامین، ساری – گرگان-پل سفید و قطار تهران – ری از جمله مسیرهای حومهای فعال در کشور بودند که از عمر آن ها چندین دهه می گذرد اما قطعا برای آنچه اهداف رسمی وزارت راه و شهرسازی به حساب میآید باید برنامه ریزی های گسترده ای کرد تا قطارهای حومه ای به انتخاب اول مردم تبدیل شوند.
موسوی نژاد با اشاره به اینکه در راه آهن دنیا بخش مهمی از حجم مسافرت ها به قطارهای حومه ای اختصاص دارد اظهار کرد: برای این کار هم به ناوگان مستقل نیاز است و هم به شبکه مستقل؛ در قطارهای بین شهری دو عامل قیمت پایین بلیت و سرعت بالا اصلی ترین عوامل تعیین کننده هستند و باید برای تامین نیاز شهروندان هر دو این عوامل را لحاظ کرد.
وی اضافه کرد: برنامه جدی وزارت راه و شهرسازی در چند پروژه به گسترش قطارهای حومهای اختصاص دارد که یکی از آنها طرح هشتگرد – کرج – تهران بود که از سوی شرکت رجا آغاز به کار کرده و با زمانی کوتاه و قیمتی محدود مسافران را در این حوزه جابه جا می کند.
مدیر عامل شرکت رجا با بیان اینکه محدودیت ایستگاههای راهآهن در کلانشرها بحث قطارهای حومه ای با مشکل جدی مواجه کرده اظهار کرد: ما برای اتصال شهرهایی مانند پردیس به راه آهن تهران مشکلات عمده ای داریم زیرا پایتخت کشور از شمال و شرق هیچ اتصالی به راهآهن نداشته و این مساله انتقال قطارهای حومهای به این حوزه را با دشواری روبرو می کند.
موسوی نژاد ادامه داد: اما در مسیرهایی که امکان اتصال به راهآهن وجود داشته اقدامات خوبی صورت گرفته که برای مثال می توان از اتصال ایستگاه راهآهن تهران به مترو و ایستگاه جوانمرد قصاب به راهآهن تهران است.
وی با بیان اینکه باید در طراحی ایستگاهها نگاهی ملی وجود داشته باشد اظهار کرد: برای این که راهآهن ایران به درجهای از اطمینان برسد که می تواند به عنوان نخستین گزینه مدنظر مردم شناخته شود باید از یک سو نگاه همه جانبه سازمان ها را لحاظ کرد از سوی دیگر هماهنگی های لازم برای ساخت ایستگاه های مناسب با حجم شهر صورت گیرد و از سوی دیگر با گسترش و توسعه شبکه ریلی سرعت و دسترسی قطارها افزایش یابد.
مدیر عامل شرکت رجا خاطرنشان کرد: رییس جمهوری در اهداف ابتدایی مدنظر دولت یازدهم اعلام کردهاند که این دولت سه یادگار عمده از خود به جای خواهد گذاشت که یکی از اصلی ترین آنها بحث قطار و راهآهن است. شرکت راهآهن و رجا دیگر شرکت ها و فعالان این حوزه تمام تلاش خود را می کنند تا به این هدف جامه عمل پوشانده و یادگاری مدنظر دکتر روحانی را برای مردم به جای بگذارند.