کد خبر: ۲۸۰۵۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
بیکاری بیش از 212 میلیون نفر در در سال 2019

بحرانی دیگر در انتظار بازار جهانی کار

سازمان بین‌المللی کار روز گذشته اعلام کرد که کاهش رشد اقتصادی باعث می‌شود که اشتغال با مشکل جدی روبرو شود و به دنبال آن مردم جوان دوباره با بحران مالی دست و پنجه‌نرم خواهند کرد. براساس این گزارش سالانه درخصوص «چشم‌اندازهای کار در جهان و روند آن در سال 2015 » که در ژنو منتشر شد، در سال 2019 بیش از 212 میلیون نفر از مردم جهان بیکار خواهند بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اقتصادی: کارشناسان اقتصادی اعلام کرده‌اند که بازار جهانی اشتغال در سال‌های آینده با اوضاع وخیم‌تری روبرو خواهد شد. شرایط اقتصادی نابسامان، رشد نابرابری اقتصادی و افزایش بیکاری جوانان عواملی هستند که سبب تشدید وخامت بازار کار می‌شوند.

به گزارش آفتاب به نقل از گاردین، سازمان بین‌المللی کار روز گذشته اعلام کرد که کاهش رشد اقتصادی باعث می‌شود که اشتغال با مشکل جدی روبرو شود و به دنبال آن مردم جوان دوباره با بحران مالی دست و پنجه‌نرم خواهند کرد. براساس این گزارش سالانه درخصوص «چشم‌اندازهای کار در جهان و روند آن در سال 2015 » که در ژنو منتشر شد، در سال 2019 بیش از 212 میلیون نفر از مردم جهان بیکار خواهند بود.

مدیرکل سازمان بین المللی کار گفت: «سیاست‌های ریاضتی به ویژه در اروپا موجب افزایش قابل توجه بیکاری شده است و من فکر نمی‌کنم این مسئله اجتناب‌ناپذیر باشد.»

براساس این گزارش، چشم‌اندازهای بازار کار در کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت و گاز، به‌ویژه در کشورهای عربی، آفریقایی و برخی کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب -به‌خصوص به علت سقوط بهای جهانی نفت و گاز- وخیم‌تر شده است. در مقابل، این شرایط ممکن است چشم‌اندازهای کار را در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته و کشورهای آسیایی بهبود بخشد.

کارگران رده سنی 15 تا 24 سال که هم اکنون تحت تاثیر بحران فعلی اشتغال با نرخ بیکاری جهانی حدود 13 درصد قرار دارند، در سال‌های آینده نیز همچنان تحت تاثیر این بحران خواهند بود، اما به شیوه‌ای نابرابر.

در حالی که انتظار می‌رود تا سال 2019 بیکاری جوانان در کشورهای توسعه‌یافته کاملا کاهش (بیش از سه درصد کاهش در اسپانیا یا یونان) یابد. اما پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری جوانان در خاورمیانه (تا یک درصد افزایش در عربستان سعودی و حتی 8 درصد افزایش در عمان) و در آسیای جنوب شرقی (تا دو درصد افزایش در چین یا مالزی) افزایش چشمگیری خواهد داشت.

علاوه بر این، این سازمان بین‌المللی در این گزارش همچنین به «نابرابری‌های فزاینده و مداوم» چشم‌اندازهای نامشخص در زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌ها اشاره کرده است. مدیرکل این نهاد وابسته به سازمان ملل گفت: «اگر سطح پایین حقوق، مردم را به مصرف کمتر وادارد و سرمایه‌گذاری‌ها همچنان در سطح پایینی قرار داشته باشد، روشن است که این امر پیامدهایی منفی بر رشد اقتصادی دارد.»

وی افزود: «در برخی اقتصادهای پیشرفته، نابرابری‌های مربوط به درآمدها، به سطحی نزدیک می‌شود که در کشورهای نوظهور دیده می‌شود. در مقابل، کشورهای نوظهور با کاهش سطح بالای نابرابری، به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.»

براساس این گزارش، نابرابری‌های مربوط به درآمدها همچنان ادامه خواهد یافت و 10 درصد ثروتمندترین‌ها 30 تا 40 درصد درآمد کل را از آن خود خواهند کرد و 10 درصد فقیرترین‌ها تنها 2 تا 7 درصد از درآمد کل را دریافت خواهند کرد.

سازمان بین‌المللی کار هشدار داد «بی‌ثباتی اجتماعی به‌خصوص در کشورها و مناطقی که میزان بیکاری جوانان در آن بالاست یا به سرعت در حال افزایش است، حاد است. اکنون ناآرامی‌های اجتماعی نسبت به پیش از بحران سال 2008، 10 درصد افزایش یافته است.»

سازمان غیردولتی آکسفام روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که ثروت جمعیت یک درصدی مرفه‌ترین‌های جهان در سال 2016 بیشتر از ثروت 99 درصد بقیه خواهد بود. براساس این گزارش، سهم ثروت مرفه‌ترین‌های جهان، از 44 درصد در سال 2009 به 48 درصد در سال 2014 رسید و این رقم در سال 2016 به 50 درصد خواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین