کد خبر: ۲۸۱۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
بررسی مذاکرات هسته ای؛

توافق ژنو موجب شکست ایران هراسی شد/ پیام رسانی به جای مذاکره در دولت دهم

علیرضا زاکانی نماینده مجلس و صادق خرازی در یک برنامه تلویزیونی تاکید کردند که توافق ژنو دستاوردهای متعددی برای کشور داشته که یکی از آنها شکست ایران هراسی و ایجاد آرامش نسبی در کشور است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، صادق خرازی از فعالان سیاسی و سفیر اسبق ایران در فرانسه شامگاه شنبه در برنامه نگاه یک با علیرضا زاکانی در باره مذاکرات هسته ای کشورمان به گفت وگو نشست.

خرازی تصریح کرد: توافق ژنو آغاز یک فصل جدید در مناسبات و گفت وگو های ایران با غرب بود. ما امروز اگر موقعیت ویژه در خاورمیانه نداشتیم غرب با ما مذاکره نمی کرد و دلیل این مهم تحریم ها نیست.

به گفته وی، بزرگترین دستاورد توافق ژنو ایجاد بحران در مخالفین جمهوری اسلامی اعم از اسراییل و اعراب است.

این فعال سیاسی در این باره یادآور شد: کسینجر می گوید بیش از 3 هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کردیم اما برنده نهایی ایران بود و نفهمیدیم بستر خاورمیانه چیست و موقعیت ایران را درک نکردیم. این مهم به همت ملت و نه تنها دولت ها شکل گرفته است.

خرازی گفت: فرآیند مذاکرات هسته ای ما در ژنو نشان داد که کشورمان توانایی های بسیاری دارد و در سطح منطقه یک کنشگر اصلی بوده و موازنه قدرت جدیدی به وجود آمد.

وی تصریح کرد: مذاکرات ژنو کامل نیست و 80 درصد آن موکل به ادامه مذاکره شده است تا توافقات کلی اجرا شود. پایبندی غرب به توافق ژنو نسبی است. مهمترین عقب نشینی مربوط به آمریکایی ها بود که در مذاکرات وین انجام شد. در این مذاکرات همه چیز برای توافق مهیا بود اما آمریکا تحت فشار اسراییل و کنگره این پروسه را به تاخیر انداخت.

وی یادآور شد: فرسایشی شدن مذاکرات به ضرر ما است و قدرت بازدارندگی را کاهش می دهد. البته معتقدم تیم مذاکره کننده هسته ای ما قوی ترین تیم مذاکره کننده کشور در این بخش بوده است.

این فعال سیاسی اظهار کرد: در دنیای سیاست و در بستر سیاست خارجی هر واژه و کلمه بار مفهومی خود را دارد. به عنوان نمونه مباحثه نقشی ندارد اما مذاکره بار حقوقی دارد از اینرو باید در به کار بردن واژه ها دقت کنیم.



**زاکانی ، پرونده سیاسی

زاکانی در این برنامه یادآور شد: اصل ماجرای هسته ای ایران سیاسی بوده و فنی نیست. البرادعی در سال 87 به ایران نامه فرستاد و اعلام کرد که ایران در بخش هسته ای تخلفی نداشته و شورای حکام نیز اعلام کرد ایران هیچ تخطی از چارچوب های صلح آمیز هسته ای نداشته است؛ در این شرایط شورای امنیت چهار روز بعد دومین قطعنامه خود را علیه ایران صادر کرد.

وی توضیح داد:سولانا به سعید جلیلی گفته بود که پرونده شما سیاسی است و قطعنامه دوم علیه ایران در این برهه برای انتخابات مجلس صادر شده است؛ نوع مواجهه آنها با ما سیاسی است و دامنه زیاده خواهی در این بخش به گونه ای دنبال می شود که تاثیرات داخل کشور و تفرق و چیرگی جریان خاصی مورد نظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سفیر آمریکا در امارات در سال 2009 گفت که به ایران فشار می آوریم تا مردم این کشور متوجه باشند که باید به دامن بخشی از جریانات سیاسی ایران پناه ببرند و وی نام دو تن را ذکر کرد.

به گفته زاکانی، از سال 82 که آژانس علیه ایران بیانیه داد و شورای حکام نخستین بیانیه را علیه ما صادر کرد و تا امروز همه برخوردها سیاسی است.

وی ادامه داد: سال 82 تا 83 جناب آقای روحانی سه نشست با سه طرف اروپایی آلمان و فرانسه و انگلستان داشت و در این یکسال شورای حکام شش قطعنامه علیه ما صادر کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اولین قطعنامه شورای امنیت ما مربوط به سال 84 شد. علت صدور این قطعنامه بازگشایی نطنز بود. ما در مرداد سال 84 یو سی اف اصفهان را بازگشایی کردیم و در مهر سال 84 با الزام مجلس هفتم برای آغاز غنی سازی، قفل های نطنز باز و کار آغاز شد.

زاکانی ادامه داد: شورای حکام از سال 82 تا 83 که همه کارهایمان را تعطیل کردیم شش بیانیه علیه ما صادر کرد و آنها می دانستند همه چیز ما تعطیل است. در سال 84 عملا ما یا نباید تاسیساتی می داشتیم از این رو یا باید از آینده خود عبور می کردیم و یا باید پای منافع می ماندیم.

وی گفت: در اولین سفر احمدی نژاد به نیویورک، آقای متکی و لاریجانی و آقای جلیلی همراشان رفتند و با کشورهای اروپایی دیدار داشتند؛ آقای فیشر وزیر امور خارجه آلمان گفته بود که ما با روحانی توافق کردیم که تعطیلی موضوع هسته ای ایران باید منجر به نابودی شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: اگر قرار باشد به اشتباهات بپردازیم می توانیم به کتاب مبانی نظری و مستندات برنامه چهارم توسعه رجوع کنیم ،بی دلیل نبود که در آن زمان ما دائما مورد شماتت قرار می گرفتیم. این شماتت به دلیل اطلاعات غلط منافقین به غرب و نکته دوم چراغ سبز از داخل کشور به آنها بود.

وی تاکید کرد: در نشست سعد آباد، این را به صراحت نقل کردند که وزیر خارجه انگلستان وقتی صحبت ها بسیار جدی شد اعتراض کرد که مجلس ششم در حال تنظیم طرح سه فوریتی برای عبور از داشته های هسته ای است. این چیزی نبود که کسی کتمان کند و برخی که در مجلس بر سر مردم فریاد می کشیدند حاضر نبودند که در برابر بیگانگان صدایشان را بلند کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در 28 مهر سال 82 رسما تعلیق را پذیرفتیم و قرار شد که کار را توسعه ندهیم. نخستین غنی سازی ایران مربوط به 15 خرداد سال 85 می شود که سه و نیم درصد می شد و من به دلیل اینکه این صنعت با گوشت و پوست و استخوانم عجین است تاریخ ها را دقیق به یاد دارم.

زاکانی ادامه داد: پرونده هسته ای ما چه در دوران روحانی، لاریجانی و جلیلی در شورای امنیت روند ثابتی بوده و روند مذاکرات ایران ادامه داشته است.

وی درباره مذاکرات هسته ای در دولت نهم و دهم توضیح داد: آقای جلیلی 9 دور مذاکره با طرفین غربی بر سر مسائل هسته ای داشته و مهمترین مذاکرات ما در سال های 86 تا 92 است.

این نماینده مجلس گفت: آمریکا سال 87 از ما درخواست ملاقات رو در رو در استانبول کرد و آقای جلیلی گفت که آمریکایی ها چه چیزی می دهند تا با ما مذاکره کنند؟ این اتفاق مصادف با زمانی بود که ایران توانست سوخت 20 درصد را در رآکتور وارد کند.



**مذاکره با امریکا اشتباه بود

زاکانی ادامه داد: اشتباه این بود که ما از کشورهای اروپایی در مذاکرات فاصله گرفته و با آمریکا به عنوان دشمن ترین کشور وارد مذاکره شویم.

وی یادآور شد: بعد از مذاکرات در ترکیه در سوم خرداد سال 91 ، در بغداد نشست داشتیم و آمریکایی ها در آنجا برای نخستین بار به ما پیشنهاد دادند که فردو را تعطیل و سوخت 20 درصد را خارج کرده تا تحریم ها بیشتر نشود و ایران این معامله نامتوازن را نپذیرفت.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در نشست بعدی در مسکو ایران ارائه پیشنهاداتی در پنج موضوع داشت که یکی از آنها هسته ای بود و در ادامه مذاکرات در آلماتی، آمریکایی ها بار دیگر خواسته های خود را این بار به صورت تعدیل شده بیان کرد. ایران اعلام کرد ما به ازای این اقدام چه چیزی به ایران پرداخت می شود که آمریکا اعلام کرد در صورت این اقدام، با رفع تحریم کشتیرانی و پتروشیمی موافقت می کنیم.



**نگاه به منافع

زاکانی با بیان اینکه بیشترین حکم گفت و گو ها اتفاقا در این دوره (دولت نهم و دهم) رخ داد یادآور شد: چین و روسیه با نگاه به منافع خود وارد مذاکرات شدند اما مگر آمریکا و فرانسه و انگلستان با منافع خود وارد مذاکرات نمی شوند؟ ما باید از گسل آمریکاو اروپا استفاده کنیم و مسیری که امروز سیاست خارجی دنبال می کند اشتباه است.

وی تصریح کرد:جایگاه آمریکا تغییر کرده و این کشور دیگر ابرقدرت نیست. امروز اراده ایران از آمریکا پیشی گرفته و ما باید به دنبال استمرار حیات خود باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چه کسی گفته بیانات احمدی نژاد عین بیانات اصولگرایان است؟ بنده جز کسانی بودم که از سال 84 این بحث را مطرح می کردم. ما در مجلس احمدی نژاد را نقد می کردیم که برای وی خوشایند نبود.



**طرح آلماتی

زاکانی گفت: توافق ژنو محصول همه زحمات در ادوار مختلف است اما این توافق طرح آلماتی را تکمیل نکرده و مسیر نویی را آغاز کرد.

وی ادامه داد: شکست ایران هراسی، ایجاد چند دستگی در عناصر همراه مقابل ایران، تثبیت نظام چند قطبی و ایجاد آرامش نسبی در کشور از دستاوردهای توافق ژنو بود؛ البته منافع این توافق برای غرب بالفعل بود و آنها معتقدند که موضوع هسته ای ما را منجمد کرده اند.

این نماینده مجلس توضیح داد: آرزومندیم به توافق برسیم اما توافقی که حقوق ملت ایران در آن رعایت شود که این امر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه بحث برد برد در مذاکرات واقع بینانه نیست، تاکید کرد: غربی ها به چیزی کمتر از از بین بردن انرژی هسته ای قانع نیستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در توافق ما چه چیزی بدست آوردیم؟ باید منافع ملی را مد نظر قرار داده و حرکت منطقی انجام دهیم تا غرب وادار به توافق با ما شود.

زاکانی با بیان اینکه هنر جنگ روانی برای خودمان خوب است، گفت: آقای روحانی قبل از سفر نیویورک گفت که خزانه خالی است و حتا اگر این شرایط بوده نباید اعلام می شد.

وی ادامه داد: یکی از اشکالات مذاکره کنندگان این است که طرف مقابل را تهدید نمی کند. چرا همه حرف ها را طرف مذاکره کننده بیان کند؟ توقع داریم با منطق درست و عزت در برابر طرف مذاکره کننده رفتار شود.



**امنیتی شدن پرونده هسته ای

صادق خرازی نیز در ادامه این برنامه یادآور شد: کنگره و بخشی از نهادهای تحت تاثیر لابی های صهیونیستی مطرح می کنند که جمهوری اسلامی به سلاح های غیر متعارف توجه دارد.

وی ادامه داد: همگان می دانند که مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین مقام جمهوری اسلامی، بارها فرمودند که ایران به دنبال این امر نیست اما به دلیل اینکه می خواهند از چنین موضوعاتی بهره گیری کنند مباحثی این چنینی مطرح می شود و سیاست ها بر اساس رفتارهای پارادوکسیکالی است.

این فعال سیاسی توضیح داد: برای وزیر امور خارجه آمریکا مسجل است که با توجه به سیستم امنیتی پنتاگون، ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست اما برای تعریف دکترین چارچوب اعتماد ساز و اعتماد آفرین از طریق مفاهیم سیاسی و ادبیات رایج بین المللی سعی می کنند امتیازهای بیشتری را بگیرند.

خرازی ادامه داد: مخالفت اسراییل و کشورهای عربی منطقه و مسائل فرا آتلانتیکی همیشه مورد توجه ایالات متحده آمریکا بوده است.به طور قاطع ایالات متحده در دوره دموکرات ها و جمهوری خواهان معتقد است ایران فاقد سلاح اتمی است.

وی توضیح داد: بین قطعنامه شورای امنیت و شورای حکام تفاوت وجود دارد و بیانیه شورای حکام یک بیانیه تکنیکی و فنی و قطعنامه شورای امنیت اجرایی است.

به گفته سفیر اسبق ایران در فرانسه، 90 درصد قطعنامه های صادر شده علیه ایران مربوط به قبل از سال 2008و 2009 است.

وی ادامه داد: استراتژی و مذاکراتی که در دولت نهم و دهم صورت گرفت موجب شد پرونده هسته ای ایران خود به خود از قالب سیاسی، تکنیکی و حقوقی تبدیل به یک پرونده امنیتی کرد.

خرازی تصریج کرد: به عنوان یک دیپلمات که در جریان کل مذاکرات ایران از روز اول بودم معتقدم پرونده ایران یک پرونده حقوقی، سیاسی و امنیتی است. در دو دوره در باره این پرونده مذاکره شده و در یک دوره ای نیز مذاکره ای صورت نگرفته و ما تنها پیام می بردیم و طرف مقابل نیز پیام می آورد.

وی تاکید کرد: در چهار سال دولت دهم بیشترین کار انجام شده در قالب مذاکرات هسته ای ارسال پیام بود و مذاکرات جدی به آن صورت انجام نمی شد. مذاکره سقف و کف دارد و به مذاکره اختیاراتی می دهند که در دنیای سیاست و دیپلماسی بهترین بهره برداری را کرده تا بیشترین امتیازات بدست آید.

این فعال سیاسی ادامه داد: بعد از روحانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود علی لاریجانی انتصاب شده و این مقام مسوول مذاکره می کرد.

خرازی اظهار کرد:بعد از آقای لاریجانی مذاکره آنچنانی نداریم.باور دارم مذاکره نکردیم و آنچه امروز صورت می گیرد مذاکره است. مذاکره امروز ما با 1+5، سقف و کف دارد و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران دارای قدرت مذاکره و چانه زنی است.

وی با بیان اینکه دنیای سیاست و دیپلماتیک دنیای ستیز ذهن ها است، یادآور شد: پرونده هسته ای ایران سیاسی است اما این پرونده دردولت قبل از پرونده سیاسی و حقوقی و تکنیکی تبدیل به پرونده امنیتی شد و این پرونده کم کم داشت به سمت نظامی شدن حرکت می کرد.

این اتفاق برگرفته از برخی شعارها و مانورهایی بود که واقعیت ها و تکنیک های دستگاه دیپلماسی در آن لحاظ نشده بود.

سفیر اسبق ایران در فرانسه افزود: آژانس در سال 82 نخستین بیانیه را بعد از مذاکرات تهران صادر کرد. در این بیانیه به حقوق هسته ای ایران، همکاری های ایران و آژانس و تاکید شد که این مسیر متعارف است؛ البته در همانجا آژانس ایران را متهم به نوعی تخلف کرد.

خرازی ادامه داد: همچنین آقای البرادعی در یادداشت مدیر کل تحت عنوان بیانیه مدیرکل، به 17 مورد از تخلفات ایران اشاره کرد که در چارچوب فصل هفتم منشور تعریف می شد و به عبارتی همان موقع البرادعی نیز دو گانه رفتار کرد.

وی گفت: اولین قطعنامه شورای امنیت مربوط به سال 85 می شود (فوریه سال 2006) که دولت نهم حاکم و مذاکره کننده ما علی لاریجانی بود.

این فعال سیاسی در ادامه خطاب به زاکانی درباره صحبت منتسب به وزیر امور خارجه آلمان گفت: آیا مدرکی برای این مهم وجود دارد؟ تمام اسناد موجود است.

خرازی تصریح کرد: مهم این است که در فرایند اتمی زدایی از ایران، استراتژی غرب این بود که دانش هسته ای را از ایران بگیرد و ایران فاقد تکنولوژی هسته ای باشد. از طرفی استراتژی ایران و در راس کشور، رهبر معظم انقلاب این بود که دانش هسته ای از نفت هم برای ما مهمتر است و در فرآیند فردای ملت ما نمی توانیم پاسخگو باشیم.

وی اظهار کرد: این استراتژی ایران اسلامی بود و هست و خواهد بود اما ما وقتی استدلال می کنیم به صحبت های منتسب به آقای فیشر در گفت وگو با آقای متکی، لاریجانی و جلیلی، شرایط متفاوت می شود.



**اسناد مذاکره

به گفته سفیر اسبق ایران در فرانسه، تمام اسناد و مدارک مذاکرات وجود دارد و هر سه کشور اروپایی فرانسه، انگلستان و آلمان در اجلاس تهران، بروکسل و ژنو که روحانی با وزرای خارجه سه کشور مذاکرات آخر را انجام داد در بیانیه ای بر حقوق هسته ای ایران تاکید کردند از این رو باید بر اساس مستندات صحبت کنیم.

خرازی ادامه داد: قطعنامه شورای حکام علیه ایران مربوط به سال 85 است نه سال 84. همچنین فرمان تعلیق در روزهای پایانی دولت آقای خاتمی و از سوی دکتر روحانی صورت گرفت و از آن مهمتر، مواضعی گرفته شد.

وی گفت: فرآیند امنیتی شدن پرونده هسته ای همگام با مواضعی بود که در ایران گرفته و این مواضع از هولوکاست تا دیگر مسائل منجر به تصویب اولین قطعنامه علیه ایران شد.

این فعال سیاسی اظهار کرد:برخی مسائل در حافظه تاریخی مردم ایران ثبت شده است؛ همان اندازه که مردم ایران در حماسه دفاع مقدس ایثار کردند در ماجرای داشتن انرژی هسته ای نیز ایثار می کنند و همه گرفتاری ها را پذیرفتند اما از آن طرف نیز باید بررسی کنیم چه اتفاقاتی رخ داده که پرونده هسته ای ایران به اینجا کشیده شده است.

خرازی توضیح داد: در اواخر دولت دهم عمانی ها برای جمهوری اسلامی پیام می آورند که آمریکایی ها تمایل همکاری با ایران در باره مسائل سیاسی و منطقه ای دارند؛ به همین دلیل در شورای عالی امنیت ملی مصوب شد که گروهی با آمریکایی ها مذاکره کنند.

وی تاکید کرد: این مذاکرات در عمان توسط معاون وقت وزارت خارجه آقای خواجی صورت گرفت.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: اوباما از روز اول شعارهای مردم فریبی داد اما وی با همین شعارها توانست فاصله دو طرف آتلانتیک را کم کند. آمریکایی ها در دوره بوش در دوره بدی در مصاف با رقبای اروپایی خود قرار داشتند و اوباما این فاصله را کم کرد چراکه پیشتر بحران عراق و براندازی صدام، به بحران دو سوی آتلانتیک دامن زد.

خرازی اظهار کرد: در این دوره شورای امنیت سازمان ملل تقریبا مشروعیت خود را از دست داد و عراق بدون توجه به این شورا، به عراق حمله کرد اما در کنار این مسئله، دولت دموکرات روند دیگری را در پیش گرفت که یکی از این رویکردها حل مشکلات با ایران بود.



**ایران ابرقدرت منطقه

وی ادامه داد: البته به عنوان یک دیپلمات معتقدم ایران ابرقدرت منطقه است و به دلیل موقعیت استراتژیک، در همه جای خاورمیانه حضور داریم از این رو در منطق فلسفه سیاسی غرب ایران هراسی و اسلام هراسی می بینید.

سفیر اسبق ایران در فرانسه تاکید کرد: مذاکرات ایران و آمریکا مربوط به دولت یازدهم نیست بلکه دولت یازدهم توانسته به صورت حرفه ای این مذاکرات را پیش ببرد. مذاکره ایران و آمریکا بیش از یکسال در دولت دهم جریان داشته است و وزیر خارجه وقت، آقای خواجی و شورای امنیت بر این مذاکرات نظارت داشتند که آقای زاکانی هم تایید کردند.

خرازی افزود: گاه کتابی تاریخی را باز می کنیم و بخش هایی از آن را می خوانیم و نمی خواهیم بخش های دیگر آن را بخوانیم. تاریخ و کتاب مستند ارائه شده از سوی آقای زاکانی باید خط به خط خوانده و اثبات شود.

وی ادامه داد: مذاکرات استانبول یکی از بدترین مذاکرات تاریخ هسته ای بود و رهبر معظم انقلاب درباره این مذاکرات تذکر دادند .

سفیر اسبق فرانسه در ایران تاکید کرد: آقایان در مذاکرات استانبول به توافق رسیدند که مواد را به روسیه بفرستند و تبدیل به میلگرد کنند و رهبر معظم انقلاب جلوی این کار را گرفتند.



**اشتباه استراتژی دولت نهم و دهم

خرازی گفت: یکی از اشتباهات استراتژی دولت نهم و دهم این بود که سه کشور مذاکره کننده را تبدیل به شش کشور کرد و از لحظه ای که روسیه و چین وارد شدند آمریکا هم با این دو کشور وارد شد. این یک خطای استراتژیک بود که یک کشور تنها در چانه زنی با پنج کشور قرار بگیرند.

کشورهای چین و روسیه در مذاکرات اتمی بجز زیان و ضرر برای جمهوری اسلامی ایران کار دیگری نکردند.

وی ادامه داد: اینها هزینه کردند و پول گران به ما فروختند و تاریخ مراودات کشور این امر را نشان می دهد. از همان لحظه که دولت نهم و دهم در زمان آقای متکی پذیرفت که دامنه گفت وگو های ایران به پنج کشور گسترش یابد آمریکا نیز وارد شد و ورود چین و روسیه و آمریکا از همان ابتدا به صلاح ما نبود.

این فعال سیاسی توضیح داد: آمریکا موضع محوری در آن مقطع نداشت اما کم کم اروپا در مذاکرات خنثی شد و چین و روسیه نیز به دنبال منافع خود بودند و ما از چین و روسیه نیز خدمتی ندیدیم.

خرازی افزود: در ژنو آقای جلیلی با مقام آمریکایی مذاکره کرد. روزنامه کیهان مطلبی نوشت که طرف آمریکایی صندلی اش را کشان کشان به سوی جلیلی برد و آقای احمدی نژاد گفت که تمام کشورهای دنیا با هواپیمای اختصاصی آمده اند با ایران مذاکره کنند.

وی با بیان اینکه رجز خوانی یکی از واقعیت های دوران مبارزه است، گفت: در همان ژنو به جلیلی تذکر داده شد که بیش از حد جلو رفته و این اتفاقات قبل از پیام عمان برای تمایل آمریکا با ایران بود.

این فعال سیاسی تاکید کرد: در تمام ادواری که ما با آمریکایی ها مذاکره کردیم مقام معظم رهبری سقف و کف تعیین کردند. معظم له می دانند که نمی توان به آمریکایی ها اعتماد کرد. اتفاقا به دولت قبل به دلیل قرار دادن همین سقف و کف از سوی رهبری، رییس دولت، موضع متفاوتی گرفت زیرا می خواست مسائل دیگری را نیز حل کند.

خرازی یادآور شد: امروز با همه کشورها در حال مذاکره هستیم و تنها به آمریکا بسنده نکردیم. و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به آلمان، فرانسه رفته و با تمام کشورها مذاکره کرد.



**ظریف برخلاف رهبری حتی یک گام بر نمی دارد

وی ادامه داد: ظریف بر خلاف نظرات رهبری حتا یک گام هم بر نمی دارد و معتقدم امکان ندارد مذاکرات ایران با 1+5 تنها در مذاکره با یک نفر به نتیجه برسد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه خطاب به زاکانی تصریج کرد: من چیزی با این محتوا که باید به اصطلاح دم کدخدا را ببینیم از رییس جمهوری نشنیدم. خیلی از همفکران شما هم این اعتقاد را داشته و دارند. آقای احمدی نژاد بارها و بارها این موضوع را مطرح کرده بود. ایشان بعد از آن که کشور ار دچار هزینه کرد و کشور هزینه پرداز وی شد گفت که نظرات امروز من با روز اول متفاوت است در صورتی که هزینه ها را ملت ایران پرداخت کردند.

خرازی ادامه داد: شما اشاره کردید اولین غنی سازی ایران 3 و نیم درصد در سال 84 بوده در صورتی که این طور نیست و اولین غنی سازی در سال 83 و 84 انجام شده است و شما امروز می گویید که بیانات احمدی نژاد عین اصولگرایان نیست.

وی تصریح کرد: همه ما مسلمانیم و نباید موضعی بگیریم که با واقعیات همخوانی نداشته باشد. من هیچ وقت نگفتم که باید مسائل را صرفا با آمریکا حل کرد. من نظرات خود را در سیاست خارجی دارم.

این فعال سیاسی خطاب به زاکانی تاکید کرد: می دانم مواضع شما اصولگرایی است که با خیلی از مواضع آقای احمدی نژاد و دیگران در دولت وی متفاوت بوده اما امروز خیلی آزادانه این تفاوت بیان می شود و ای کاش پیشتر و در همان روزها این مواضع با صدای بلند بیان می شد تا مردم ایران می شنیدند و 8 سال تمام مردم ایران این همه هزینه را پرداخت نمی کردند.



**دفاع از مذاکره کننده

خرازی در ادامه تاکید کرد: نمی توانم شاخصی را بیاورم که غرب در مذاکرات قابل اعتماد بوده است اما ما باید مسیرهایی را در مذاکره مدیریت کنیم که تضمین های سیاسی و حقوقی را بگیریم و امروز غرب به جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد.

خرازی ادامه داد: باید از مذاکره کنندگان خود دفاع کنیم. اینکه فردی را که سرباز جبهه مقابله استکبار است، تخفیف کنیم صحیح نیست.

وی گفت: در غرب با استفاده از رسانه های عمومی تلاش می کنند پشت طرف مقابل را خالی کنند و آمریکایی ها به دنبال جنگ روانی هستند. این عملیات روانی درباره ایران مصداق پیدا نمی کند.

این فعال سیاسی گفت: دولت یازدهم توانسته موازنه قدرت را در مذاکرات هسته ای تغییر دهد و امروز حرف از رفع تحریم ها است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین