کد خبر: ۲۸۲۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰

افشای بخشی از سند جلسه محاکمه مامور سیا توسط سایت

سایت "اپدنیوز" با استناد به سند منتشر شده‌ای از دادگاه برگزار‌شده برای رسیدگی به پرونده اتهامات مطرح‌شده علیه "جفری استرلینگ" مامور پیشین سیا و جیمز رایزن" خبرنگار تحقیقی گمانه‌زنی کرده که هدف امریکا پس از ایران، اجرای نقشه علیه برنامه هسته‌ای عراق بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خرداد،"اپدنیوز" با اشاره به محاکمه صورت گرفته علیه "استرلینگ" که متهم به در اختیار گذاشتن اطلاعات محرمانه امریکا نزد جیمز رایزن روزنامه‌نگار است به برداشت خود از این جلسه و سند درزکرده از آن اشاره می‌کند و در این باره می نویسد: "در صورتی که صورت جلسه این محاکمه را با دقت مورد توجه قرار داده باشید آگاه می شوید که سیا برنامه کاری که علیه برنامه هسته ای ایران در پیش گرفته بود احتمالا در صورت موفقیت در مورد عراق نیز به کار می‌برد." 
 
این سایت با اشاره به تلاش "مارسی ویلر" در انتشار بخشی از شواهد دادگاه می نویسد: "طبق این سند "ام" مریلین است که نام مستعار برای مامور پیشین روسیه می باشد که برای ارائه نقشه چگونگی ساخت سلاح هسته ای به ایران انتخاب شده بود. در این سند آمده که او بدون تامل پیشنهاد مطرح شده برای انجام ماموریت سیا در ازای دریافت صدها هزار دلار پول به منظور ادامه فعالیت مخفیانه و مخاطره‌آمیز را پذیرفته است. این به چه معناست؟ به معنای معامله با ایران است؟ نه، چرا که تمدید مدت زمان ماموریت در متن سند بلافاصله از معامله با ایران تفکیک و متمایز شده است. در بخشی از این سند آمده است: "ما می خواهیم ببینیم که چگونه بخش ایران این عملیات به پایان می رسد پیش از آن که به کشوری دیگر نزدیک شویم ....." در اینجا به نظر می رسد که هدف از اجرای این ماموریت باز شدن فضایی برای نفوذ در تاسیسات چین، زیمبابوه و حتی مصر بوده است." 
 
این سایت در ادامه با دقت بیشتری درصدد آن برمی آید تا نام به عمد پاک شده در سند که اشاره به کشور پس از ایران برای اجرای عملیات را دارد پیدا کند. این سایت می نویسد: "با این حال پیش از آن واژه پاک شده حرف اضافه ای آمده که نشان می دهد حرف بعدی نام کشور باید با "آی" شروع شده باشد. به احتمال زیاد آن واژه "عراق" بوده است و کمی پایین‌تر از آن می توان جای خالی در جمله را حس بزنم:"درباره گزینه عراقی فکر کنید". در نتیجه، به احتمال قطعی کشورهایی چون کره شمالی و مصر به دلیل حروف اول‌شان در این فهرست قرار ندارند. و نزدیک‌ترین واژه همان عراق است." 
 
این سایت در ادامه می افزاید: "اکنون مشخص است که سوژه "ام" در وین با مقام های ایرانی دیدار کرده است. او می تواند با مقام های عراقی در هرجای دیگری دیدار کرده باشد. در بخشی از سند به نقل از مکتوبات سیا آمده است: "در صورتی که او مقام‌های ایرانی را ملاقات کند دیدگاهی هم برای عراق هم در آینده روی خواهد داشت." این سایت اشاره می‌کند که به احتمال کاملا زیاد مقصود از کشوری با حرف اضافه "آی" در بخش حافتاده هندوستان نبوده چرا که آن کشور نیازی به دانش ساخت بمب هسته‌ای ندارد و سالها پیش خود از این موضوع بهره برده بود." 
 
این موضوع یک واقعیت را نشان می دهد و آن این که امریکایی ها با تلاش برای ارائه برنامه ساخت سلاح هسته ای به ایران در تلاش بودند تا بخش دیگر آن ماموریت یعنی ارائه اطلاعات به عراق را تکمیل کنند. سایت "اپد نیوز" اشاره می کند که امریکایی ها درصدد استفاده از این حربه برای توجیه حملات خود به عراق و پس از آن ایران بودند.  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین